دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

حفاظت این روزهای مجلس با اتفاقات ویژه تحلیف و معرفی اعضای کابینه بین حیاتی و حساس نوسان می‌کند.

تحلیف

داربست‌هاي سراسري اطراف ميدان بهارستان از ابتداي جمهوري تا آن سر خيابان مجاهدين اسلام و اطراف برج‌هاي در حال احداث مجلس، حواشي مهم‌ترين اتفاق سياسي و امنيتي يك هفته اخير تهران بوده‌اند. حفاظت از اماكن و تأسيسات حساس و كليدي شهري حرف نخست در تأمين امنيت شهرها را مي‌زند و در جريان برگزاري مراسم تحليف دوازدهمين دور رياست‌جمهوري ايران بالاترين سطح تأمين امنيت براي مقامات حاضر در اين مراسم پيش‌بيني شده بود. از 4رده طبقه‌بندي قابل حفاظت، مهم، حساس و حياتي بالاترين سطح آن به مراسم تحليف اختصاص داده شده بود و بالاترين سطح فرماندهي تأمين چنين حفاظتي نيز برعهده قرارگاه ثارالله سپاه گذاشته شده بود.

سرتيپ محمد كوثري، جانشين فرمانده اين قرارگاه در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: مراسم تحليف بدون كوچك‌ترين تهديد امنيتي برگزار شد، آن هم در جايي كه درست 2ماه قبل تروريست‌هاي تكفيري امنيت سالن ملاقات مردمي در كنار مجلس را به خطر انداخته بودند. سپاه محمد رسول‌الله، سپاه سيدالشهدا و سپاه حفاظت در رفت‌وآمدها و مراسم‌هاي مجلس و سالن اجلاس كه تشريفات شام در آنجا برگزار شد، بدون كوچك‌ترين حادثه ناامني ايفاي نقش كردند.

او معتقد است ايفاي نقش دقيق قرارگاه ثارالله در تأمين امنيت مراسم تحليف پاسخ مناسبي به ترديدها در ناامني پايتخت داشت. از تأسيس قرارگاهي كه وظيفه تأمين امنيت پايتخت را برعهده داشته 22سال مي‌گذرد و فرمانده جديد آن در نخستين اظهارات خود عملكرد آن را در حوادث سال‌هاي 78و 88براي مردم تهران «امنيت‌آفرين» توصيف كرده بود. قرارگاه از سال 74با ابلاغ فرمانده كل قوا و به فرماندهي سرلشكر يحيي صفوي فعاليت خود را آغاز مي‌كند و در آخرين سلسله فرماندهان اين نيرو سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه همزمان فرماندهي اين قرارگاه را هم برعهده دارد.

جانشين اين قرارگاه سردار اسماعيل كوثري از نمايندگان سابق مجلس است. اين قرارگاه همانند معدود موقعيت‌هاي ويژه گذشته مسئوليت حفاظت «حياتي» از 500مهمان خارجي و 700مهمان داخلي تحليف حجت‌الاسلام حسن روحاني در روز شنبه 14مردادماه 96را نيز برعهده داشت. نشانه‌هاي امنيتي شدن فضاي اطراف مجلس از همان اقدامات تروريستي 17خردادماه به بعد كه منجر به شهادت 17تن از ايرانيان شد آشكار شده بود.

سرتيپ كوثري درباره سوابق تأمين امنيت مهم‌ترين مراسم‌هاي سياسي تهران و تفاوت آن با گذشته به همشهري مي‌گويد: تفاوت برقراري امنيت مراسم تحليف رياست‌جمهوري با جنبش عدم‌تعهدها در اين بود كه يك حركت تروريستي از طرف تكفيري‌ها 2ماه قبل از 14مرداد صورت گرفته بود.

از همين حيث برخي حساسيت‌ها نسبت به اينكه در ايران ناامني است شكل گرفته بود و همين مسئله دقت كامل در برقراري امنيت اين مراسم را ايجاب مي‌كرد. او با بيان اينكه ما بايد امنيت مهماناني را كه از 91كشور دعوت شده بودند در عمل تأمين مي‌كرديم و آنها نيز بايد مشاهده مي‌كردند ادعاي ناامني در ايران خلاف واقعيت است، تصريح مي‌كند: نكته مهم اين است كه ما بايد در همان مكاني كه حادثه تروريستي اتفاق افتاده بود امنيت مهمان‌ها را حفظ مي‌كرديم.

به گفته وي مسئوليت از طرف شوراي امنيت و ستادكل به قرارگاه ثارالله واگذار شد و از همان لحظه اول هماهنگي‌هاي لازم بين وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، بسيج، سپاه، قسمتي از پدافند ارتش، هوانيروز ارتش و هوافضاي سپاه در راستاي برقراري امنيت به بهترين نحو شكل گرفت.

کد خبر 378628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha