چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کیومرث پوراحمد، رخشان بنی اعتماد، کمال تبریزی، محمود کلاری، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، حبیب رضایی، امیر حسن ندایی و هادی منبتی به مناسبت یکصدمین سال تأسیس بلدیه تهران، به همت حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از ابتدای هفته آینده، دور هم جمع می‌شوند تا آثار دومین جشنواره فیلم محله را داوری کنند.

دکتر مجید جوزانی- که دبیری جشنواره فیلم محله را بر‌عهده دارد- کشف استعداد‌های درخشان در مدیریت شهری برای دستیابی به نگاهی بدیع و نو به محله و هویت آن از دریچه دوربین را یکی از اهداف برگزاری این جشنواره دانست که از روز یکشنبه آینده آغاز می‌شود و تا سه‌شنبه 13 آذر در خانه هنرمندان ایران به کار خود ادامه می‌دهد.

تاریخچه جشنواره محله به پیشنهاد دبیر فعلی آن - یعنی مجید جوزانی- برمی گردد. سال گذشته 4700 هنرجو 15 تا 20 ساله تهرانی تحت آموزش رایگان فیلمسازی قرار گرفتند.

در این کلاس‌ها 3 رشته کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و تصویربرداری با حضور 90 فارغ‌التحصیل رشته سینما آموزش داده شد و 137 فیلم 137 ثانیه‌ای با موضوعات شهری تولید کردند و جشنواره‌ای به شکل رقابتی برگزار شد.

جوزانی سال گذشته در نشست خبری اولین جشنواره فیلم محله گفته بود: علت انتخاب این نام برای جشنواره فیلم محله، صداقت و صمیمیت محله‌ها بود که می‌خواستیم این صمیمیت هم در این جشنواره وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، تشکیلات مختلفی برای اوقات فراغت کار می‌کنند اما شهرداری تهران برای برگزاری جشنواره فیلم محله برنامه‌ریزی کرده است.

بنا به گفته جوزانی، امسال با اینکه کلاس‌ها در زمان کوتاه‌تری برگزار شد، تولیدات افزایش یافت و امسال مجموعا 315 فیلم در کارگاه‌ها تولید شده است و کیفیت آثار بهتر از دوره گذشته است. در دومین دوره جشنواره 5 هزار نفر در کلاس‌ها حاضر شدند.

جوزانی، کیفیت کلاس‌های آموزشی دومین جشنواره را بالاتر دانسته و می‌گوید: کیفیت کلاس‌های آموزشی، با توجه به اینکه بخشی از شرکت‌کنندگان در سال گذشته نیز شرکت کرده بودند، یک مرحله افزایش یافت و جزوات و دروس کلاس‌ها از نظر کیفی ارتقا یافتند.

حالا، در دومین جشنواره فیلم محله در 4 بخش مسابقه 137، بخش مسابقه فیلم کوتاه، بخش ویژه و بخش نگاه نو، 313 فیلم کوتاه تولید شده در کارگاه‌های تابستانی محلات در کنار 100 فیلم کوتاه بخش آزاد رسیده به جشنواره با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ آن هم با داوری چهره‌های شناخته شده‌ای از سینما که علی القاعده نشانه اهمیت این جشنواره و جدی گرفته شدن آن است.

در بخش مسابقه 137، فیلمسازان فیلم‌های 137 ثانیه‌ای یا 1888 ثانیه‌ای را با موضوعات هویت و تاریخچه محله‌ها، چهره‌های شاخص و ماندگار تهران، بناهای تاریخی، زیبایی‌ها و جذابیت‌های محله‌ها، فرهنگ شهروندی و شهرنشینی، ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی  به رقابت می‌گذارند.

در بخش ویژه، موضوع اسوه‌های جنگ و دفاع مقدس و نشر ارزش‌های اسلامی و چهره‌های علمی و فرهنگی محله‌های تهران، مد نظر جشنواره است و بخش نو به فیلمسازانی‌ تعلق دارد که با دوربین‌های خانگی و تلفن همراه یا با استفاده از ابزارهای رایانه‌ای خانگی فیلم انیمیشن ساخته‌اند.

9 داور جشنواره پس از بررسی آثار و داوری آنها به مراسم اختتامیه می‌روند که عصر چهارشنبه آینده در فرهنگسرای هنر برپا می‌شود؛ ضمن اینکه خانه هنرمندان ایران علاوه بر پذیرایی از میهمانان جشنواره در روزهای 11 تا 13 آذر، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، نشست‌های تخصصی با حضور هنرمندان سینما برگزار می‌کند.

کد خبر 37858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز