چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: بالاخره پس از کلی جنجال رسانه‌ای، معرکه آناپولیس برگزار شد. در آناپولیس سوریه با وعده طرح بحث خروج اشغالگران صهیونیست از بلندی های جولان شرکت کرد و دولت قانونی فلسطین به رهبری حماس اصلا دعوت نشد.

پیش از کنفرانس هم نه تنها بیانیه و توافق‌نامه‌ای  صادر نشده بلکه شهرک‌سازی ادامه داشت و فلسطینی‌های غزه در تنگنای شدید محاصره اقتصادی به‌سر می‌بردند.

اهالی غزه از دی ماه 1384 تاکنون که در انتخابات فلسطین به حماس رأی داده‌اند، تحت محاصره شدید آمریکا، اروپا و اسرائیل قرار دارند.

دولت سلام فیاض تمام همت خود را به محدود کردن حماس اختصاص داده است و نیروهای امنیتی فتح به‌عنوان قائم‌مقام نیروهای اشغالگر صهیونیستی سرکوب فلسطینی‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند.

اماکنفرانس آناپولیس برای جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا تنها این ارزش را داشت که بتواند عکس سه‌نفره با محمود عباس و اولمرت داشته باشد؛ عکسی که در آلبوم جیمی کارتر و بیل کلینتون رؤسای جمهوری سابق آمریکا  وجود دارد.

بوش و مشاورانش فکر می‌کنند آناپولیس و عکس‌های تبلیغاتی می‌تواند در تغییر وضعیت آمریکا در خاورمیانه مؤثر باشد و واشنگتن را از منفورترین و منزوی‌ترین وضعیت در خاورمیانه به شرایط بهتری رهنمون شود.

اما آناپولیس روی دیگری هم دارد. در شرایطی که تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس هفته گذشته حتی از مراسم سالگرد یاسر عرفات برای سرکوب حماس و طرفدارانش استفاده کردو پلیس فلسطین، 7 فلسطینی دیگر را به قتل رساند، روشن شده است که فتح کاملا آشکارا با بودجه آمریکایی که اختصاصا برای تجهیز پلیس تحت امر عباس مصرف می‌شود، چه اهدافی دارد.

از طرف دیگر همزمان با برگزاری کنفرانس پاییزی، هزاران فلسطینی با تظاهرات خیابانی عظیم مخالفت خود را با آناپولیس  اعلام کردند. این تظاهرات که آشکارا مشروعیت محمود عباس را به چالش کشید، با واکنش رئیس پلیس تشکیلات خودگردان مواجه شد.

محمود عباس در مراسم بزرگداشت عرفات، خیل عظیم فلسطینی‌های شرکت‌کننده در مراسم را طرفدار خود و فتح تلقی کرد و از فلسطینی‌ها خواست، بر ضد حماس اقدام کنند اما تظاهرات فلسطینی‌ها همزمان با عکس یادگاری محمودعباس و اولمرت و جرج بوش نشان داد که عباس چقدر از مردم فلسطین فاصله گرفته است.

بی‌تردید فریبکاری آمریکا، اروپا و اسرائیل در جریان آناپولیس و فعالیت‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی در مسیری که اسرائیل تعیین کرده است، نتیجه‌ای جز اقبال فلسطینی‌ها به حماس و جنبش مقاومت نخواهد داشت.

کد خبر 37846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز