همشهری آنلاین: دور جدید و احتمالاً تأثیرگذاری از تلاش‌ها، برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران آغاز شده‌است.

خبرگزاری آلمان گزارش کرد، علی لاریجانی و خاویر سولانا شنبه شب پس از دیداری سه ساعته در وین اعلام کردند مذاکرات‌شان مثبت بوده است.

این خبرگزاری در این گزارش که از وین و هلسینکی تهیه شده بود، آورد: علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد، برخی «پیشرفت‌ها» حاصل شده است. سخنگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که مذاکراتی سازنده میان دو طرف انجام شده است. این مذاکرات قرار است امروز نیز در پایتخت اتریش ادامه یابند.

بر اساس این گزارش، هدف این مذاکرات یافتن راه خروجی دیپلماتیک از بحرانی‌است که پس از صدور قطعنامه 1696 شورای امنیت علیه ایران تشدید شده‌است.

چین روز گذشته بار دیگر مخالفت خود را با اعمال تحریم بر ایران اعلام و بر تداوم مذاکرات با تهران تاکید کرد.

ایران درخواست مطرح شده در شورای امنیت را برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تا تاریخ 9 شهریورماه را نپذیرفت.

تهران پیش از پایان این تاریخ در روز 31 مرداد پاسخی جامع را به طرف اروپایی در خصوص مجموعه پیشنهادی گروه موسوم به 1+5 (شامل پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان) تسلیم کرد، اما طرف مقابل ایران این پاسخ را «ناکافی» قلمداد کرد و خواستار ارایه توضیحاتی از سوی تهران در خصوص برخی نکات پاسخش شده است.

این دیدار که در دفتر صدراعظم اتریش انجام شد چهارشنبه هفته گذشته به تعویق افتاده بود.

قرار است سولانا مشخص کند که آیا پاسخ تهران که تاکنون محتوای آن علنی نشده‌است، این امکان را فراهم خواهد کرد تا مذاکرات میان دو طرف بر سر مجموعه پیشنهادی 1+5 ادامه یابد یا خیر.

با این حال با وجود آنکه آمریکا بر اعمال تحریم بر ایران تأکید می‌کند، چین و روسیه تاکنون با اعمال اقدامات تنبیهی بر تهران مخالفت کرده‌اند.

ون جیابائو، نخست‌وزیر چین روز گذشته پس از مذاکره با سران اتحادیه اروپا در هلسینکی در خصوص نظر پکن درباره تحریم‌ها گفت: «افزایش فشار یا وضع تحریم لزوما به یک راه حل مسالمت‌آمیز نخواهد انجامید.»

وی تصریح کرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این مساله «روندی طولانی» را طی می‌کنند و «از نظر ما باید به حل مسالمت‌آمیز مساله بینجامد. امیدوارم که جامعه بین‌المللی در خصوص این مساله احتیاط کند و بر روی حل مسالمت‌آمیز مساله کار کند.»

وی همچنین از ایران خواست «نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را مدنظر قرار دهد و گام‌هایی سازنده را بردارد.» نخست‌وزیر چین گفت: «ما مخالف گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستیم. مساله هسته‌ای ایران اکنون به مرحله‌ای حساس رسیده است.»

کد خبر 3776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز