ارزش معاملات بورس کالا در فصل بهار با ۹ درصد رشد به ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۴.۵ میلیارد دلار رسید.

به گزارش همشهري، اطلاعات آماري عملكرد بورس كالا در فصل بهار نشان مي‌دهد كه معاملات كشاورزي، پتروشيمي و محصولات معدني در سال‌جاري نسبت به بهار سال قبل با رونق بيشتري مواجه بوده و از ميان همه صنايع بيشترين رشد مربوط به بخش كشاورزي بوده كه حجم معاملات آن 374درصد افزايش يافته است.

در مجموع در بهار امسال جمعا 830ميليارد تومان محصول كشاورزي از طريق بورس كالا دادوستد شده كه بخش عمده آن مربوط به معاملات گندم بوده است. در بهار امسال 237ميليارد تومان گندم از طريق سامانه معاملات بورس كالا فروخته شده است. در همين مدت همچنين 158ميليارد تومان جو، 4.5ميليارد تومان ذرت، 370ميليارد تومان شكر و 25ميليارد تومان روغن خام فروخته شده است. بخش ديگري از معاملات بهاري بورس كالا به تخم مرغ اختصاص داشت و جمعا در طول 3‌ماه فصل بهار 74هزار عدد تخم‌مرغ در بورس كالا دادوستد شده است.

  • محصولات صنعتي و معدني

اطلاعات عملكرد بورس كالا در فصل بهار نشان مي‌دهد كه بيشترين ميزان معاملات تالار فيزيكي در فصل بهار مربوط به معاملات محصولات صنعتي و معدني بوده و طي آن 3869ميليارد تومان از محصولات صنعتي و معدني در اين تالار خريداري شده كه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 15درصد رشد نشان مي‌دهد.

بخش عمده معاملات تالار صنعتي و معدني مثل هميشه به فولاد اختصاص داشته كه تقريبا 85درصد از كل معاملات را شامل مي‌شود. ارزش كل معاملات فولاد در بهار امسال در بورس كالا نزديك به 3هزار ميليارد تومان بوده است. در اين مدت همچنين 611ميليارد تومان مس در تالار صنعتي و معدني توسط سرمايه‌گذاران دادوستد شده است. كنسانتره، سنگ‌آهن و آلومينيوم از ديگر محصولاتي است كه در بهار امسال در بورس كالا دادوستد شده است.

  • پتروشيمي

بهار امسال جمعا 3100ميليارد تومان از محصولات پتروشيمي توسط عرضه‌كننده‌ها در بورس كالا فروخته شده كه اين مقدار نسبت به بهار سال قبل 27درصد رشد نشان مي‌دهد. بخش عمده اين معاملات مربوط به پليمر‌ها بود كه 71درصد از كل معاملات را به‌خود اختصاص داد. 29درصد معاملات هم به ارزش 570ميليارد تومان به معاملات محصولات شيميايي اختصاص يافت.

  • فرآورده‌هاي نفتي

در تالار فرآورده‌هاي نفتي نيز 48درصد مبادلات يعني 832ميليارد تومان به قير اختصاص يافت و 34درصد نيز مربوط به مبادلات وكيوم باتوم بود. در اين مدت 677هزار تن وكيوم باتوم به ارزش 433ميليارد تومان خريداري شد.

  • اوراق مالي

اطلاعات آماري از جمع معاملات بازار مالي بورس كالا نشان مي‌دهد كه بدون درنظر گرفتن معاملات آتي سكه ارزش كل معاملات بورس كالا بر مبناي اوراق بهادار در فصل بهار به 43ميلياردو 800ميليون تومان رسيده است. از اين مقدار 15.5ميليارد تومان از معاملات در قالب گواهي سپرده و 12.5ميليارد تومان هم از طريق اوراق سلف موازي استاندارد مورد معامله قرار گرفته است. همچنين در اين مدت حجم معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مبتني بر كالا به 15.8ميليارد تومان رسيد.

در بهار امسال همچنين 6800ميليارد تومان قرارداد آتي سكه در بورس كالا منعقد شد كه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر حجم 27درصد و از نظر ارزش 8درصد كاهش نشان مي‌دهد. امسال همچنين حجم مبادلات فيزيكي طلا در تالار فرعي نسبت به سال قبل با افت مواجه شده است به‌طوري كه در طول 3‌ماه 51كيلو طلا به ارزش 7ميليارد تومان خريداري شده درحالي‌كه سال قبل در همين مدت 236كيلو طلا به ارزش 30ميليارد تومان خريداري شده بود.

کد خبر 375664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha