ملوان اوکراینی کشتی آرزو که به اتهام قتل یک ملوان ایرانی در آب‌های چین بازداشت شده، دیروز در دادسرای جنایی تهران منکر جنایت شد.

متهم

اين حادثه هفدهم ژانويه 2017(28دي 95) در آب‌هاي چين رخ داد. كشتي آرزو متعلق به شركت كشتيراني اقيانوس خروشان كيش از چين به سمت بندرعباس در حركت بود كه يكي از ملوان‌هاي اوكرايني كشتي به نام آندري سراسيمه به سمت ناخدا رفت و گفت كه محمدحسين بحراني‌پور، ملوان درجه 2كشتي خود را به داخل آب انداخته است. 3روز جست‌وجو براي يافتن ملوان ايراني فايده‌اي نداشت و اين در حالي بود كه در تحقيقات مشخص شد قرباني لحظاتي قبل از حادثه با ملوان اوكرايني كشتي به نام آندري درگير شده بود.

به اين ترتيب مرد اوكرايني دستگير شد و با توجه به اينكه جنايت در خارج از ايران صورت گرفته و براساس قانون چنين پرونده‌هايي در دادسراي جنايي تهران رسيدگي مي‌شوند، پرونده به دادسراي جنايي پايتخت فرستاده شد.متهم از زندان بندرعباس به زندان اوين منتقل شد و با دستور قاضي ايلخاني، روز گذشته براي تحقيق به دادسراي جنايي تهران انتقال يافت. در جلسه ديروز متهم به همراه مترجم قوه قضاييه، نماينده سفارت اوكراين، نماينده شركت كشتيراني اقيانوس خروشان كيش و وكيل اولياي‌دم حضور داشتند. در ابتدا وكيل اولياي دم براي متهم درخواست قصاص كرد. در ادامه ملوان جوان منكر قتل شد و گفت:

محمدحسين خودش را به آب پرتاب كرد و من با ديدن اين صحنه حلقه نجات را به داخل دريا انداختم تا او را نجات بدهم. در اين هنگام وكيل اولياي دم گفت: با استناد به پرونده و اظهارات يكي از افسران كشتي، متهم وقتي خود را به ناخدا رسانده گفته كه محمدحسين وقتي به آب افتاده لبخند مي‌زده است.

حال آنكه اين گفته‌هايش كمي عجيب و مرموز است. از طرفي افسر كشتي گفته كه وقتي به محلي كه محمدحسين به دريا افتاده رسيده، تمام حلقه‌هاي نجات سرجايش بوده و آنها بودند كه حلقه‌ها را داخل آب انداخته‌اند. همچنين يكي از ملوانان نيز در تحقيقات گفته كه آثار كبودي زير چشم ملوان اوكرايني بوده و او در روز حادثه تأييد كرده كه با مقتول درگير شده و همه اينها نشان مي‌دهد كه به‌احتمال زياد ملوان اوكرايني، محمدحسين را به داخل آب هل داده و باعث مرگ وي شده است.

متهم اما پس از گفته‌هاي وكيل، اصرار داشت كه اين گفته‌ها صحت ندارد و مرگ ملوان ايراني يك حادثه بوده است. پس از پايان جلسه قاضي ايلخاني، بازپرس شعبه هشتم دادسراي جنايي تهران دستور احضار افسر و كاپيتان كشتي را صادر كرد تا در تحقيق از آنها ابهامات پرونده حل شود.

  • گفت‌وگو با متهم

در حاشيه جلسه ديروز خبرنگار همشهري به گفت‌وگو با متهم اوكرايني پرداخت كه در ادامه مي‌خوانيد.

  • چند وقت بود كه روي كشتي ايراني كار مي‌كردي؟

من 13سال است كه ملوانم و 2، 3ماهي مي‌شد كه روي كشتي ايراني كار مي‌كردم.

  • چه شد كه اين حادثه رخ داد؟

من مسئوليتم ايمني بارگيري محموله، تخليه، نگهداري از عرشه و ماشين‌آلات كشتي بود. آن روز هم سر پست خودم بودم كه ناگهان محمدحسين به سمت دستشويي آمد. دستشويي كنار محل كارم بود. گفتم اين وقت صبح اينجا چه مي‌كني؟ ساعت حدود 8:30 بود. كار در كشتي مقررات دارد؛ مثلا يك ساعت‌هايي هيچ‌كس حق خوردن و آشاميدن و دستشويي رفتن را ندارد. براي همين به او گفتم سركارش برود اما با لحن تندي با من صحبت كرد. من به او گفتم برو اما او با من درگير شد. بعد هم به سمت نرده كنار عرشه رفت و در يك لحظه ديدم كه به داخل آب پريد.

  • پس چرا به داخل آب نرفتي تا نجاتش بدهي؟

ترسيدم خودم هم گرفتار شوم. به سرعت يك حلقه نجات به دريا انداختم و ماجرا را به ناخدا اطلاع دادم. ما 3روز روي آب بوديم و مي‌گشتيم. حتي از شانگهاي چين يك هلي‌كوپتر فرستادند اما متأسفانه اثري از محمدحسين به‌دست نيامد. پس از 3روز جست‌وجو به سمت بندرعباس برگشتيم و حدود 13روز هم طول كشيد تا به بندرعباس رسيديم. 3روز در هتل بودم و بعد به زندان افتادم.

  • چه دليلي داشت كه محمدحسين خود را به دريا پرت كند؟

نمي‌دانم. شايد زماني كه به سمت عرشه رفت ناگهان پايش ليز خورد و به داخل آب افتاد. من ديگر هيچ‌چيز نديدم حتي شنا كردنش را.

  • مجردي؟

نه، متأهل بودم اما همسرم از من طلاق گرفته است. 5‌ماه است كه در زندانم، از درس، دانشگاه و كار افتاده‌ام. باور كنيد من بي‌گناهم.

کد خبر 375292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha