گروه شهری: تعداد دفعات جمع‌آوری زباله در تهران دست‌کم 4 برابر بیش از کشورهای اروپایی است و اصلاح آن به آموزش و فرهنگ‌سازی‌ به ویژه از طریق رسانه ملی نیاز دارد.

قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به ضرورت اصلاح چرخه و کاهش دفعات جمع آوری زباله در تهران به همشهری گفت: در تهران شبانه روز حداقل 2 بار زباله جمع آوری می‌شود، در حالی که این کار در برخی کشورهای اروپایی هفته‌ای2 بار، برخی نیز هفته‌ای 3 بار و برخی دیگر حداکثر هفته‌ای چهار بار انجام می‌شود.

محمد عیدیان افزود: در حال حاضر زباله شهر تهران دست کم در 2نوبت، یکی 9 شب به بعد با حدود 70 درصد و در طول روز با حدود 30 درصد و در برخی موارد حتی 3بار نیز جمع‌آوری می‌شود.

وی گفت: در نظر داریم دفعات جمع آوری زباله را به تدریج کاهش دهیم و حداکثر به یک‌بار در شبانه روز برسانیم ولی در تحقق این هدف نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی بسیار اهمیت دارد.

عیدیان با بیان اینکه آموزش از طریق رسانه‌ها و مدارس به فرهنگ‌سازی‌ و نهادینه شدن رفتار‌های اجتماعی می‌انجامد گفت: کاری که از راه آموزش و رسانه می‌توان انجام داد و نتیجه‌ای که می‌توان گرفت، قابل مقایسه با گزینه‌هایی همچون راه حل‌ها و برخوردهای قهر آمیز نیست.

وی افزود: پخش برنامه‌های آموزشی از طریق رادیو و تلویزیون به‌عنوان رسانه ملی می‌تواند جایگزین راه حل‌های قهر آمیز شود، زیرا اگر قبح رهاسازی و انداختن زباله در معابر و آلوده کردن محیط شهری از طریق رسانه‌ها بیان و نشان داده شود، بالاخره افراد در حفظ و پاکیزه نگه داشتن شهر و رعایت حقوق دیگران دقت خواهند کرد و شهر را همچون خانه خویش خواهند پنداشت.

قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران با این حال به بررسی لایحه جرایم مربوط به این موضوع در شورای شهر اشاره کرد و گفت: به زودی برای کسانی که با انداختن زباله و رها کردن آن در جوی و خیابان و سطح شهر، معابر شهری را آلوده می‌کنند محدودیت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

وی برخی آب گرفتگی‌ها در سطح شهر را مربوط به ریختن زباله در جوی و انهار دانست و گفت این مشکل ما را آزار می‌دهد زیرا برخی به جای انداختن زباله به داخل سطل و مخازن مربوطه یا نگه داری آن تا ساعت 9 شب، بدون توجه به حقوق دیگران و تبعات منفی آن زباله را در جوی‌ و خیابان رها می‌کنند.

عیدیان همچنین گفت: در حال حاضر جمع آوری زباله، رفت و روب و نظافت شهر بیش از 70 میلیارد تومان هزینه دارد و جمع آوری اصولی و کاهش دفعات آن می‌تواند در ارتقاء بهداشت محیط‌زیست شهری، کاهش تردد در سطح شهر و به تبع آن کاهش آلودگی هوای شهر کمک کند و صرفه جویی در هزینه‌ها را نیز در پی داشته باشد.

به گفته وی شهرداری تهران در حال حاضر روزی 7 هزار و 500 تن زباله خانگی و حدود 34 تا 40 هزار تن (4 هزار و 800 کامیون) خاک و نخاله ساختمانی را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند.

کد خبر 37455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز