چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیکلا سارکوزی پس از حاکم بودن حدود سه سال عصر یخبندان بر روابط فرانسه و سوریه،مذاکراتی را با بشار اسد درباره لبنان به انجام رساند.

خبرگزاری اتریش از پاریس گزارش داد، دفتر سارکوزی اعلام کرد فرانسه قصد دارد همه کشورهای منطقه را ترغیب کند تا «نقشی مثبت را ایفا کنند» و رهبران لبنان را از بحران داخلی برهانند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، پیش از این اعلام کرده بود سارکوزی به اسد تلفن کرده و با وی درباره «اوضاع لبنان» گفت‌وگو کرده است. این اولین تماس در سطح روسای جمهوری دو کشور پس از مذاکراتی است که ژاک شیراک، رییس جمهور سابق فرانسه در اوایل سال 2005 میلادی با طرف سوری داشت.

شیراک عامل سردی روابط
شیراک پس از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان که با وی روابط دوستانه‌ای داشت، روابط با سوریه را به سردی گرایاند. از نظر وی، سوریه در مظان اتهام قتل حریری قرار داشت. فرانسه از متحدان نزدیک ساکنان مسیحی لبنان محسوب می‌شود.

لبنان در حال حاضر در سخت‌ترین بحران سیاسی داخلی خود گرفتار آمده است، زیرا اکثریت غرب‌گرای پارلمان با اپوزیسیون درباره نامزدهای ریاست جمهوری به توافق نرسیده‌اند.

دوره ریاست جمهوری امیل لحود که با سوریه روابط نزدیکی دارد جمعه پایان می‌یابد. رییس جمهور در لبنان از طریق دو سوم اکثریت پارلمان انتخاب می‌شود. این انتخابات تاکنون چهار بار به تعویق افتاده است.

کد خبر 37239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز