همشهری آنلاین: با تصویب نمایندگان مجلس مالکان زمین‌های ساخته نشد‌ه‌ای که قابلیت ساخت و ساز مسکونی دارند، در صورتی که اقدام به ساخت مسکن نکنند، باید سالیانه مالیات بپردازند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در جلسه علنی روز چهارشنبه(30 آبان) مجلس و در ادامه بررسی لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، نمایندگان با تصویب یک ماده دیگر از این لایحه، تعیین کردند: در محدوده شهرهایی که دولت تعیین می کند، اراضی بایر با کاربری مسکونی، مشمول مالیات سالیانه به میزان دوازده درصد بر مأخذ ارزش معاملاتی هستند.

مالکان این اراضی نیز مکلف شدند مالیات اراضی بایر خود را هر سال با تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط تا آخر اردیبهشت سال بعد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک، در همین مدت پرداخت کنند.

نمایندگان در تبصره های مربوط به این ماده موارد مستثنا از پرداخت مالیات را نیز به این ترتیب تعیین کردند.

در تبصره یک آمده است: چنانچه مالک یا افراد تحت تکفل مالک زمین‌های بایر، مسکن نداشته باشند، می توانند مالیات مربوط به این اراضی را تا سقف هزار متر مربع نپردازند.

طبق تبصره دو، مالکان زمین‌هایی که به تشخیص شهرداری محل و یا مراجع ذی صلاح، ساخت و ساز در آنها غیرقانونی است، از پرداخت مالیات معاف هستند.

در تبصره چهار نیز آمده است: در مواردی که انتقال قهری است، تا زمانی که کوچک ترین فرد انتقال گیرنده کمتر از بیست سال سن داشته باشد، زمین مورد نظر مشمول مالیات این قانون نخواهد بود.

در تبصره سه این لایحه، شهردار‌ی‌ها موظف شدند از تاریخ تصویب این قانون، در مدت شش ماه، اراضی بایر با کاربری مسکونی را شناسایی و مشخصات کامل آن را به حوزه مالیاتی محل اعلام کنند.

کد خبر 37210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز