دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: در حالی که در جهان امروز استفاده‌ از اینترنت‌ برای‌ نوجوانان، به‌ یک‌ امر عادی‌ و روزمره‌ تبدیل شده‌ است، در کشور ما نیز بالاخره گام اول در این باره با آغاز اجرای طرح اتصال رسمی حدود ۴ هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت برداشته شد.

البته به گفته وزیر آموزش و پرورش در آیین آغاز مرحله اول این طرح، ظاهراً قرار است  با اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها با سرعت بیشتری به سازمان‌ها و مناطق آموزش و پرورش برسد و کاربرد اینترنت در مدارس در اولویت بعدی است.

طرح اتصال مدارس کشور به شبکه اینترنت، امکان دسترسی معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها را به منابع آموزشی و پژوهشی کشور با پهنای باند مناسب فراهم می‌کند.

این طرح با هدف توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش و مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود.

در اغلب کشورها کلاس‌های درس، محتوای آموزشی، جایگاه معلم و دانش‌آموز، با مفهومی جدید و متناسب با نیازهای امروز بشر تعریف شده است.

براساس بخشی از مفاد بیانیه اجلاس سران کشورهای جهان(WSIS2003) درباره جامعه اطلاعات، تمام کشورهای امضا‌کننده باید طبق یک برنامه‌زمان‌بندی مشخص، توسعه ICT در دبیرستان‌ها را تا سال 2010 و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سایر دوره‌های تحصیلی را تا سال 2015 به پایان برسانند.

بر این اساس قرار شده تا پایان برنامه چهارم ۵۰ هزار مدرسه در سراسر کشور به شبکه ملی اینترنت متصل شوند که این منوط به تأمین اعتبار آن توسط دولت است.

این درحالی است که به گفته کارشناسان، وزارت آموزش و پرورش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و توسعه و به‌کارگیری فناوری اطلاعات در آن به‌دلیل تمرکزگرایی قدری دشوار به‌نظر می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش در باره اتصال بیش از 3هزار و 800 مدرسه به اینترنت ملی گفت: از 135 هزار مدرسه موجود در کشور 60 هزار مدرسه قابلیت اتصال به شبکه را دارند و تا چند ماه دیگر 7 هزار مدرسه کشور به شبکه ملی اینترنت متصل خواهند شد.

محمود فرشیدی افزود: همزمان 30 هزار کاربر به صورت آن‌لاین می‌توانند از این شبکه استفاده کنند.

وی اظهار داشت: هر سال در آموزش و پرورش جشنواره نرم‌افزارهای الکترونیکی برگزار می‌شود که در این جشنواره‌ها دانش‌آموزان نیز شرکت می‌کنند و ما بهترین نرم‌افزارهای الکترونیکی را خریداری می‌کنیم.

وی افزود: یکی از عوامل مؤثر در استفاده بهینه از اتصال مراکز به شبکه، بهره‌مندی از یک مرکز داده مقتدر اینترنتی جهت تأمین محتوای علمی،‌آموزشی است که با توجه به اعتبار تخصیصی،  قرار شد این مرکز تقویت شود و در این شبکه خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد.

فرشیدی تصریح کرد: با اجرای این طرح دانش‌آموزان می‌توانند به منابع آموزشی و درسی موجود در آموزش و پرورش یا منابع علمی تولیدی مدارس یا دیگر منابع علمی موجود روی شبکه ملی اینترنت دسترسی  یابند و از اطلاعات علمی که در کشور تولید می‌شود بهره‌مند شوند.

رابطه اینترنت و دانش آموز

دانش‌آموزانی‌ که‌ توانایی‌های‌ بیشتری‌ در استفاده‌ از اینترنت‌ دارند معتقدند اینترنت‌ به‌ آن‌ها کمک‌ می‌کند تا تکالیف مدرسه‌ را به‌ نحوی‌ بهتر و در فرصتی‌ کمتر انجام‌ دهند و به این‌ صورت‌ زمان‌ بیشتری‌ را، صرف آموختن‌ عمیق‌ مطالبی‌ کنند که‌ برای‌شان از اهمیت‌ بیشتری‌ برخوردار است.

اغلب دانش‌آموزانی که با اینترنت سروکار دارند می‌گویند اینترنت به مثابه یک‌ معلم است. این دانش‌آموزان، اینترنت‌ را راهی‌ برای‌ دست‌یابی‌ به‌ اطلاعاتی که علاقه‌ دارند یا آنچه‌ آن‌ها را سردرگم‌ کرده‌ است، می‌شناسند.

همچنین دانش‌آموزان امروزه‌ برای‌ حفظ و نگهداری‌ از مطالب‌ درسی‌ خود از اینترنت‌ استفاده‌ می‌کنند.

در حال حاضر 3 طرح ایجاد آزمایشگاه‌های رایانه در مدارس، تولید مواد درسی براساس وب و روش‌های چندرسانه‌ای و مدرسه فردا(هوشمند)، از جمله طرح‌های کلیدی فناوری اطلاعات در وزارت آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

نسبت رایانه به دانش آموز

اکنون نسبت رایانه به دانش‌آموز در دوره متوسطه یک به 48 است یعنی به ازای هر 48 دانش‌آموز دبیرستانی یک رایانه در مدارس وجود دارد. این درحالی است که نسبت مذکور در بسیاری از کشورها زیر 20 است.

کد خبر 37001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز