همشهری آنلاین: رئیس جمهوری افغانستان برای بررسی فاجعه وحشتناک حمله تروریستی به مقر لشکر «۲۰۹ شاهین» در شمال افغانستان به مزار شریف مرکز استان بلخ سفر کرد و نشستی به همین منظور با فرماندهان بلندپایه نظامی تشکیل داد.

۱۴۰ کشته در مرگبارترین حمله تروریستی طالبانه به پادگان ارتش افغانستان

به گزارش ایرنا، «محمد اشرف غنی» پیش از عزیمت به مزار شریف در تماس تلفنی نیز به فرماندهان ارتش دستور داده بود تا در اسرع وقت به خانواده قربانیان و زخمی های این فاجعه رسیدگی کنند.

«شاه حسین مرتضوی» سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که اشرف غنی، پس از نشست با فرماندهان ارتش در این استان، از زخمی های حمله به مقر لشگر ارتش عیادت و به شهدای این حمله تروریستی ادای احترام کرد.

شماری از افراد گروه طالبان با پوشیدن یونیفورم نظامی هنگامی که سربازان در حال ادای نماز جماعت بودند به مسجد لشکر 209 شاهین در مزار شریف حمله کردند و ده ها تن از آنان را کشتند.

حمله طالبان به این مسجد به ایجاد درگیری میان آنان و نیروهای ارتش انجامید و به گفته منابع افغان این درگیری تا نیمه های شب ادامه یافته است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: آمار تلفات مرگبارترین حمله تروریستی طالبان در شهر مزار شریف استان بلخ افغانستان که دیروز جمعه رخ داد به 140 کشته رسیده است.

شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان روز شنبه با پخش گزارشی از این حمله، شمار کشته های این رویداد را بین 130 تا 135 تن اعلام کرد و افزود که در این حادثه 60 سرباز نیز زخمی شده اند که وضعیت شماری از زخمی ها نیز وخیم است.

برخی رسانه های دیگر به نقل از مقامات محلی در استان بلخ اعلام کردند که در این حادثه 70 سرباز کشته و 60 تن دیگر زخمی شده اند.

منابع رسمی افغانستان، تنها کشته شدن 11 سرباز و زخمی شدن 40 نفر را تائید کرده اند.

وزارت دفاع افغانستان روز شنبه از خبرنگاران رسانه ها خواسته بود تا ساعت 13 امروز در نشست خبری در باره حمله تروریستی به مزار شریف شرکت کنند، اما پس از حضور خبرنگاران در محل کنفرانس، به آنان اعلام شد که این نشست خبری لغو شده است.

«ژنرال جان نیکلسون»، فرمانده نظامیان آمریکا و ناتو در افغانستان گفته است که این حمله زمانی روی داد که سربازان در مسجد جامع لشگر 209 شاهین در حال خواندن نماز بودند و شمار دیگری از آنها در رستوران این پایگاه حضور داشتند.

منابع مختلف شمار مهاجمان به مقر لشگر 209 شاهین در شمال افغانستان را بین 6 تا 10 نفر اعلام کرده اند. وزارت دفاع افغانستان گفته است مهاجمان 6 نفر بودند، اما «ذبیح الله مجاهد»، یکی از سخنگویان گروه طالبان در صفحه اجتماعی خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و اعلام کرده است که 10 تن از افراد این گروه، حمله به مقر لشگر ارتش را صورت داده اند.

گروه طالبان مدعی شده است که 500 تن از سربازان ارتش در این حمله کشته و زخمی شده اند.

این گروه اعلام کرده است که این حمله به تلافی کشته شدن استانداران این گروه برای استان های «قندوز» و «بغلان» انجام شده است..

نیروهای ارتش هفته گذشته در یک حمله برق آسا به مواضع طالبان در استان های قندوز و بغلان، شمار زیادی از فرماندهان مهم گروه طالبان را کشتند. این گروه کشته شدن چند تن از فرماندهان خود را در عملیات ارتش تائید کرده است.

کد خبر 367790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha