مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

مصوبات روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک، گام بزرگی در راستای ساماندهی و توسعه فضای سبز شهری شهرهای کشور است.

مجلس شوراي اسلامي، روز گذشته 2مصوبه مهم داشت؛ ايجاد حريم سبز و كمربند سبز شهري و افزايش سرانه فضاي سبز حداقل 15متر در شهرهاي بالاي 50هزار نفر. اين دو مصوبه در واقع تلاشي است براي كاهش آلودگي‌هاي محيطي و هوا و زيست‌پذيرتر كردن شهرهاي كشور.

از ميان 1240شهرداري كشور هم‌اكنون بالغ بر 300شهر كشور بالاي 50هزار نفر جمعيت دارند و بيش از 60شهر كشور نيز جمعيتي بيشتر از 150هزار نفر. براساس اين مصوبه قرار است براي بيش از 300شهر كشور برنامه‌ريزي به‌منظور توسعه سرانه فضاي سبز شهري و طرح كمربند سبز به اجرا درآيد.

روز گذشته نمايندگان مردم در خانه ملت، شرايط ايجاد حريم سبز بزرگراه‌ها و كمربند سبز شهرها را كه تحت‌تأثير رخداد‌هاي گردوغبار هستند، مشخص كردند. در بند27 اين لايحه هواي پاك وزارتخانه‌هاي جهادكشاورزي (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري) و راه و شهرسازي، از محل اعتبارات مندرج در رديف‌هاي بودجه‌اي و شهرداري‌ها و دهياري‌ها از محل منابع مالي در اختيار اعم از عوارض و وجوه عمومي مكلفند طي برنامه‌اي پنج‌ساله كه به تأييد سازمان مي‌رسد، حريم سبز بزرگراه‌ها و كمربند سبز شهرها و روستاهاي تحت‌تأثير رخداد‌هاي گردوغبار را با روش آبياري مدرن و اولويت استفاده از پساب‌هاي شهري و روستايي ايجاد كنند.

در تبصره يك اين بند از لايحه هواي پاك آمده‌است: وزارت نيرو مكلف است منابع آب مورد نياز را از آب مازاد حاصل از تغيير روش آبياري سنتي به روش آبياري نوين درمناطق موضوع اين ماده تأمين كند و تخصيص دهد و درصورت كسري منابع، تخصيص لازم را از محل پساب توليدي يا منابع ديگر تأمين كند.

تبصره 2اين بند نيز وزارت كشور(سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور) را مكلف كرده‌ تا حداقل 20درصد از منابع در اختيار خود را به توسعه كمربند سبز موضوع اين ماده اختصاص دهد و به شهرداري شهرها و دهياري‌ها پرداخت كند. نمايندگان در نشست علني روز يكشنبه 27فروردين مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي لايحه هواي پاك با ماده 27اين لايحه با 139رأي موافق، 14رأي مخالف و 9رأي ممتنع از مجموع 215نماينده حاضر در جلسه موافقت كردند. اين در حالي است كه تهران هم‌اكنون بيش از 39هزار هكتار كمربند سبز در اطراف شهر دارد.

  • توسعه فضاي سبز شهري به 15متر

اما دومين مصوبه مهم مجلس شوراي اسلامي در جريان رسيدگي به لايحه هواي پاك، توسعه سرانه فضاي سبز شهري در شهرهاي بالاي 50هزار نفر بوده‌است. براساس اين مصوبه شهرداري‌هاي شهرهاي بالاي ۵۰هزار نفر جمعيت موظف هستند سرانه فضاي سبز خود را حداقل به ۱۵مترمربع افزايش دهند. تهران در اين حوزه نيز شاهد پيشرفت‌هاي بزرگي در يك دهه اخير بوده است و سرانه فضاي سبز درون شهري تهران هم‌اكنون حدود 16.5مترمربع است.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي با تصويب ماده۲۲ لايحه هواي پاك مصوب كردند حداكثر تا ۱۰سال پس از لازم الاجرا شدن اين قانون شهرداري‌هاي شهرهاي بالاي ۵۰ هزارنفر جمعيت موظفند با همكاري وزارت نيرو و ادارات منابع‌طبيعي شهرستان، سرانه فضاي سبز خود را حداقل به 15مترمربع برسانند. توليد و تأمين نهال مورد نياز(گونه‌هاي با نياز آب كم، مقاوم و بومي)، با ادارات منابع‌طبيعي و عمليات كاشت، نگهداري و بهره‌وري با شهرداري‌هاست. وزارت نيرو موظف به تأمين منابع آب مورد نياز از محل پساب شهر ذي‌ربط، مشروط به استفاده از روش‌هاي نوين آبياري توسط شهرداري‌است.

آيين‌نامه اجرايي اين ماده ظرف مدت 6‌ماه از تاريخ ابلاغ اين قانون توسط وزارت‌كشور با همكاري وزارتخانه‌هاي نيرو، جهادكشاورزي، راه و شهرسازي و سازمان با رعايت قانون تشكيل وزارت جهادكشاورزي مصوب ۶/ ۱۰/ ۱۳۷۹ با اصلاحات و الحاقات بعدي تهيه مي‌شود و به ‌تصويب هيأت ‌وزيران مي‌رسد. از ۲۲۸ نماينده حاضر در جلسه ۱۴۷ نماينده با اين مصوبه موافقت كردند.

کد خبر 367242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha