نمایندگان در نشست علنی دیروز خود در مجلس شورای اسلامی حین بررسی لایحه هوای پاک با ماده ۲۰ این لایحه با ۱۵۲رأی موافق، ۱۱رأی مخالف و ۶رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که بخشی از آن مربوط به ممنوعیت سوزاندن پسماندهای محصولات کشاورزی است.

به گزارش همشهري، سوزاندن پسماندهاي بجامانده از برداشت محصولات كشاورزي علاوه بر آلودگي هوا، طي سال‌هاي اخير بارها باعث بروز آتش‌سوزي در عرصه‌ها و رويشگاه‌هاي طبيعي كشور شده و خسارات جبران‌ناپذيري در پي داشته است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد علاوه بر رويشگاه‌هاي مرتعي در مواردي عامل آتش‌سوزي در جنگل‌ها هم ناشي از سوزاندن پسماندهاي محصولات كشاورزي بوده است. اكنون با تصويب نمايندگان مجلس، يكي از عوامل بروز آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي كه سهم قابل‌توجهي در آلودگي هوا نيز داشته برطرف شده و انتظار مي‌رود با مجازاتي كه براي متخلفان درنظر گرفته شده، از اين پس شاهد آتش‌سوزي ناشي از اين عامل در جنگل‌ها و مراتع كشور نباشيم.

بنا به گزارش خبرگزاري خانه ملت، در ماده20لايحه مذكور آمده است: انباشتن پسماند‌هاي بيمارستاني و صنعتي در معابر عمومي و فضاي باز يا سوزاندن آنها و انباشتن پسماند‌هاي خانگي و ساختماني در معابرعمومي و فضاي باز خارج از مكان‌هاي تعيين شده توسط شهرداري‌ها يا سوزاندن آنها و همچنين سوزاندن بقاياي گياهي اراضي زراعي پس از برداشت محصول ممنوع است. متخلف حسب مورد به پرداخت جزاي نقدي درجه6قانون مجازات اسلامي برحسب موضوع محكوم مي‌شود. اين گزارش مي‌افزايد: وزارت جهادكشاورزي مكلف است؛ مفاد اين ماده را به‌طرق مقتضي به اطلاع بهره‌برداران بخش‌ كشاورزي، عشايري و منابع‌طبيعي برساند.

در تبصره يك‌لايحه هواي پاك آمده است؛تعاريف پسماندهاي مندرج در اين ماده مطابق قانون مديريت پسماند مصوب 20/2/1383است. همچنين در تبصره2 اين لايحه ذكر شده است؛دولت و شهرداري‌ها موظفند ظرف مدت 3‌سال پس از ابلاغ اين قانون براي شهرهاي مختلف زمينه‌هاي تبديل اين پسماندها به انرژي يا كود را با كمك بخش خصوصي فراهم نمايند.

تبصره3لايحه هواي پاك هم تصريح مي‌كند: در موارد استثنايي كه آتش‌زدن نباتات يا بقاياي گياهي تنها راه دفع آفات و بيماري‌ها و آلودگي‌هاي گياهي باشد، براساس شرايطي كه توسط وزارت جهادكشاورزي، شهرداري‌ها و دهياري‌ها و با تأييد سازمان، تدوين و ابلاغ مي‌شود، اقدام مي‌گردد.

کد خبر 367234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha