شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

«سیل آذربایجان در ۲ شهر عجب‌شیر و آذرشهر ۳۷ نفر را با خود برد».

حوادث سیل

خبر عجيب بود و غيرمنتظره. عجيب‌تر اينكه 17نفري كه در آذرشهر قرباني شدند، كساني بودند كه براي تماشاي سيل به كنار رودخانه رفته بودند و 20نفري كه در روستاي چنار عجب‌شير جان باختند، روستايياني بودند كه كنار رودخانه زندگي مي‌كردند و اگر مسئولان محلي به جاي اكتفا كردن به هشدارهاي معمولي و تماشاي حادثه، دستور تخليه خانه‌هايشان را صادر كرده بودند، آنها هرگز قرباني اين حادثه نمي‌شدند. اما اين سيل ويرانگر چگونه آغاز و چه شد كه تبديل به مرگبارترين سيل‌ سال‌هاي اخير شد؟

«پنجشنبه هوا آفتابي بود و باران از صبح جمعه شروع به باريدن كرد.» اين را صادق شادي، يكي از امدادگران هلال‌احمر شهرستان عجب‌شير در آذربايجان شرقي مي‌گويد. او ادامه مي‌دهد:«‌بارش باران شديد بود اما در عجب‌شير اتفاقي رخ نداد تا اينكه به ما خبر رسيد در روستاي چنار سيل چند خانه را برده و تلفات داشته است. براي همين به سرعت راهي محل حادثه شديم.»

روستاي كوچك چنار در منطقه‌اي كوهستاني و كنار رودخانه قرار دارد كه خانه‌ها در دو سوي رودخانه ساخته شده است. در يك طرف آن تعداد خانه‌ها به انگشتان دست هم نمي‌رسد و بيشتر مردم روستا در طرف ديگر رودخانه زندگي مي‌كنند و ارتباط آنها توسط پلي چوبي كه بر فراز رودخانه احداث شده ميسر است.« هوا تاريك شده بود و ما با همه تجهيزات، خودمان را به روستاي چنار رسانديم.

سيل آنقدر شديد بود كه تعدادي از خانه‌ها را در دو طرف روستا برده و چيزي از آنها باقي نمانده بود. مردم روستا مي‌گفتند كه همه‌‌چيز در كمتر از 10دقيقه رخ داده بود. پل چوبي بالاي رودخانه باعث شده بود كه تنه درختاني كه سيل با خود آورده بود و تخته‌‌سنگ‌ها در آنجا گير كنند و در حقيقت مثل يك سد مانع عبور سيل شده و به همين دليل آب با شدت زيادي از رودخانه سرريز و وارد خانه‌ها شده بود.

از خانه‌هايي كه كنار رودخانه بودند چيزي باقي نمانده بود و مردم مي‌گفتند كه سيل همه ساكنان اين خانه را برده است. همه افرادي كه در 4 يا 5 خانه آن طرف رودخانه بودند گرفتار سيل شده بودند و فقط پسربچه‌اي كه در زمان حادثه در خانه اقوامش در طرف ديگر رودخانه بود، زنده مانده بود. وضعيت وحشتناكي بود و همه امدادگران دست به‌دست هم داديم و عمليات جست‌‌وجو را شروع كرديم.»

در همان ساعات اوليه بود كه اجساد 4 نفر از قربانيان پيدا شد. «2نفر از آنها پدر و پسر بودند كه در آغوش هم بودند. ظاهرا پدر خانواده، پسربچه‌اش را بغل گرفته بود تا نجاتش دهد اما هر دو در سيل جان باخته بودند». در ادامه جست‌وجوها نيز كه تا عصر ديروز و لحظه تنظيم اين گزارش ادامه داشت، اجساد 15نفر ديگر در پايين رودخانه و در روستاهاي ديگر و لابه‌لاي درختان پيدا شد.
«برخي از قربانيان بخش‌هايي از جسدشان پيدا شده و احتمال دارد بعضي از قطعات پيدا شده متعلق به آنها باشد و آمار اجساد پيدا شده كمتر از 19نفر شود.» به گفته اين امدادگر هلال‌احمر، از لحظه حادثه ده‌ها تيم‌ جست‌وجو به همراه سگ‌هاي زنده‌ياب عازم محل حادثه شده و با پاي پياده و بدون توقف در حال جست‌وجو هستند تا شايد اجساد قربانيان ديگر را هم پيدا كنند.

  • مرگ تماشاچيان

سيل آذربايجان كه قابل پيش‌بيني بود در آذرشهر نيز تلفات بي‌سابقه‌اي به‌جا گذاشت. قربانيان اما كساني بودند كه آن روز براي تماشاي سيل در كنار رودخانه توقف كرده بودند. يكي از شاهدان حادثه در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: بارش شديد باران باعث شده بود رودخانه‌اي كه از دل شهر مي‌گذرد پرآب شود و آب بالا آمده بود. چند ماشين كنار رودخانه توقف كرده بودند و سرنشينان آنها پياده شده و در حال تماشاي سيل بودند كه در يك چشم بر هم زدن آب زياد شد و از رودخانه بيرون زد و خيلي از ماشين‌ها را برد. عده‌اي مي‌گويند حدود 6ماشين را آب برده و بعضي هم مي‌گويند 10ماشين گرفتار سيل شدند. در اين ميان خيلي‌ از كساني كه داخل ماشين يا كنار رودخانه ايستاده بودند هم قرباني سيل شدند.

مديركل مديريت بحران آذربايجان شرقي نيز در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: 20نفر در سيل عجب‌شير و 17نفر در آذرشهر مفقود شدند. اصلي‌ترين دليل افزايش حادثه‌ديدگان سيل اطراق شهروندان در اطراف و حاشيه رودخانه‌ها بود و با وجود هشدارهاي متعدد هواشناسي و مسئولان مبني بر خارج نشدن از منزل در روز جمعه، شاهد بي‌توجي برخي شهروندان به اين موضوع بوديم.

خليل ساعي با بيان اينكه امدادگران و مديران نهادهاي مسئول پس از سيل در منطقه حضور يافتند و امدادرساني تا پيدا شدن آخرين مفقودي ادامه دارد، مي‌افزايد: نخستين تلاش مسئولان استان نجات جان شهروندان گرفتار و مفقود شده است و پس از آن درباره خسارت‌ها بررسي كارشناسانه انجام و ميزان آن اعلام خواهد شد.

سيل و بارندگي در آذربايجان شرقي علاوه بر اين دو شهرستان به ديگر شهرستان‌ها هم خساراتي وارد كرد. رئيس مركز مديريت راه‌هاي آذربايجان‌شرقي با بيان اينكه 10شهرستان تبريز، هشترود، بستان‌آباد، شبستر، اهر، مراغه، ورزقان، باسمنج، عجب‌شير و آذرشهر در جريان بارش‌هاي سيل‌آسا متحمل خسارت شده‌اند، مي‌گويد: طبق برآورد اوليه سيل به پل‌ها و جاده‌هاي شهرستان هشترود 200ميليون تومان، مراغه 600ميليون تومان، خسروشاه 50ميليون تومان و، تبريز 50ميليون تومان خسارت وارد كرده است. تخريب 5خانه مسكوني در تبريز و رانش و فرونشست زمين هم ديگر خساراتي بود كه به اين استان وارد شد.

  • خسارت به 4 استان

به‌غير از آذربايجان شرقي، استان‌هاي كردستان، آذربايجان غربي و زنجان نيز شاهد سيل و آبگرفتگي بودند. به گفته معاون عمليات امداد و نجات جمعيت هلال احمر، در اين حادثه امدادگران به ٣٢ شهر و روستا و در مجموع به 1150نفر امدادرساني كردند كه در اين ميان 6نفر براي دريافت خدمات لازم به مراكز درماني منتقل شدند.

  • 5 قرباني در كردستان

از سوي ديگر به گفته مديركل مديريت بحران استانداري كردستان، حوادث ناشي از بارش باران و جاري شدن سيل در اين استان نيز 5كشته برجا گذاشت. آرتيكاس اقبال گفت: رانش زمين در پارك كوثر سقز يكي از اين حوادث بود كه طي آن 4نفر جان خود را از دست دادند. متأسفانه اين افراد در محلي از پارك در حال استراحت بودند كه بر اثر رانش زمين، زير خاك مدفون شدند و جان باختند. همچنين جوان 30ساله ساكن روستاي ششه بانه نيز به‌دليل سقوط به داخل رودخانه جان باخت.

کد خبر 367096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha