پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

هنوز امدادگران در شهرک خان‌شیخون در شوک حمله روز سه‌شنبه هستند؛ مصدومانی که با دهان‌های کف‌کرده و حالت تهوع درحالی‌که به امید زنده ماندن زیر آب گرفته شده‌اند به بیمارستان می‌رسند.

سوریه

براساس آخرين آمار حداقل 107 نفر در اين حمله كشته شده‌اند.۵۵۷ نفر هم در اين حمله مجروح شده‌اند كه هنوز در مراكز درماني تخريب شده سوريه در حال دست و پنجه نرم كردن با مرگ هستند.هنوز كسي به‌صورت قطعي نمي‌داند در اين روز سياه براي سوريه چه اتفاقي افتاده است اما اين فاجعه يكي از پرتلفات‌ترين حوادث ناشي از تسليحات شيميايي در حدود 4سال گذشته در اين كشور جنگ‌زده محسوب مي‌شود.

سازمان بهداشت جهاني روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام كرده كه شواهد حكايت از استنشاق و استفاده عامل اعصاب دارد. مخالفان و كشورهاي غربي دولت بشار اسد را متهم به استفاده از تسليحات شيميايي در حمله هوايي مي‌كنند اما دمشق اين مسئله را رد كرده و روسيه مي‌گويد انفجار تسليحات شيميايي گروه‌هاي افراطي در اين منطقه عامل فاجعه بوده است.

در سوريه مانند ۶ سال گذشته تنها چيزي كه قطعي است، رخ دادن فاجعه است. شوراي امنيت روز گذشته، جلسه فوق‌العاده‌اي را در زمينه بررسي آنچه حمله شيميايي خوانده، برگزار كرد كه براساس آخرين گزارش‌هاي منابع نزديك بعيد است نتيجه‌اي از آن مانند گذشته حاصل شود. كشورهاي مخالف دولت سوريه ازجمله آمريكا و انگليس بلافاصله پس از انتشار اخبار اين حمله دولت بشار اسد را عامل آن دانستند. در مقابل وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه نيروي هوايي ارتش سوريه انبار مهمات شورشيان سوري در ادلب را كه شامل سلاح‌هاي شيميايي بوده، بمباران كرده است. ايگور كوناشنكوف، سخنگوي وزارت دفاع روسيه گفت:

براساس اطلاعات و عمليات رصدي كه نيروي هوايي روسيه انجام داده، نيروي هوايي سوريه در ساعت بين ۱۱:۳۰ و ۱۲ ظهر به وقت محلي انبار گسترده مهمات وابسته به تروريست‌ها در شرق شهرك خان‌شيخون در حومه ادلب را بمباران كرد. اين انبار شامل تجهيزات، سلاح و مكاني براي توليد بمب‌هاي حاوي مواد سمي بود.

فرماندهي ارتش سوريه و وزارت خارجه اين كشور هم ادعاهاي رسانه‌ها درباره حمله شيميايي به شهرك خان شيخون در حومه ادلب را رد كرده‌اند. فرماندهي ارتش سوريه در بيانيه‌اي اعلام كرد: گروه‌هاي تروريستي همواره عادت دارند هر زمان كه در اجراي اهداف حاميانشان يا به‌دست آوردن پيروزي در ميدان جنگ شكست بخورند، ارتش سوريه را به انجام حملات با گازهاي سمي متهم كنند تا بتوانند شكست خود را توجيه كرده و حمايت حاميانشان را حفظ كنند.

همچنين يكي از مسئولان وزارت خارجه سوريه به‌طور قطع و يقين استفاده ارتش از سلاح شيميايي در خان شيخون يا هر شهر و روستاي ديگر را تكذيب و تأكيد كرده كه ارتش سوريه هيچ نوع تسليحات شيميايي در اختيار ندارد.

  • حمله همه‌جانبه مخالفان دمشق

از سوي ديگر اما مخالفان دولت بشار اسد موقعيت مناسبي با استفاده از اين حمله پيدا كرده‌اند. شوراي امنيت سازمان ملل متحد شب گذشته به درخواست فرانسه و انگليس نشستي اضطراري درباره اين حمله برگزار كرد تا به بررسي ابعاد اين مسئله بپردازد. در اين جلسه پيش‌نويس قطعنامه‌اي مورد بررسي قرار گرفت كه در آن از دبيركل سازمان ملل خواسته شده تا شوراي امنيت را در جريان نتايج كار كميته تحقيقات ظرف ۳۰ روز بگذارد.

استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه هم در حاشيه نشست بروكسل اعلام كرد كه سازمان ملل تحقيقات لازم را در اين رابطه انجام خواهد داد. پيش از انجام اين تحقيقات اما ركس تيلرسون، وزير خارجه آمريكا، مسئوليت اين حملات را متوجه دولت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه، دانست و گفت: اكنون مبرهن است كه دولت اسد چگونه رفتار مي‌كند و حاميان او، يعني ايران و روسيه، حالا بايد توهم را نسبت به چهره اصلي اسد و نيات او كنار بگذارند. كسي كه از سلاح شيميايي عليه مردم خودش استفاده مي‌كند بويي از انسانيت نبرده و بايد در برابر اعمالش پاسخگو باشد.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا هم با متهم‌كردن دولت دمشق، باراك اوباما، رئيس‌جمهور سابق آمريكا را مقصر شرايط حاضر دانست و گفت: اين اقدامات شنيع دولت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه نتيجه ضعف و ترديد دولت سابق آمريكاست.
اين در حالي است كه ستاد فرماندهي مركزي ايالات متحده آمريكا در پاسخ به سؤالي درباره عامل اين حمله اعلام كرده كه درگيري ميان دولت و شورشيان سوريه خارج از محدوده وظايف آنهاست.

وزير امور خارجه انگليس هم روز گذشته در بروكسل اعلام كرده كه‌ دولت بشار اسد در سوريه نمي‌تواند بعد از پايان درگيري داخلي همچنان در قدرت باقي بماند. او مدعي شد: اين يك رژيم وحشي است و نمي‌توان تصور كرد پس از پايان اين درگيري همچنان به حكمراني خود براي مردم ادامه دهد.

  • اميد جديد براي گروه‌هاي تروريستي

در اقدامي كم‌سابقه رژيم صهيونيستي هم وارد كارزار اين حمله شده و مقام‌هاي اين رژيم اعلام كرده‌اند كه جنگنده‌هاي ارتش سوريه عامل اين حمله بوده‌اند. به ادعاي مقام‌هاي امنيتي رژيم صهيونيستي دولت سوريه با اين حمله قصد دادن هشدار نهايي به گروه‌هاي شورشي در اين منطقه را داشته است.

دولت بشار اسد اما در حساب و كتاب ميداني مشخص است كه سودي از كاربرد تسليحات شيميايي درحالي‌كه دست بالا را در صحنه نبرد نظامي سوريه دارد، نمي‌برد. در مقابل اما گروه تروريستي فتح‌الشام (جبهه‌النصره سابق) و ديگر گروه‌هاي مخالف مسلح خواهان تشديد درگيري‌ها در جبهه‌ها در واكنش به «حمله‌شيميايي» صورت‌گرفته در خان‌شيخون در ادلب شده‌اند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، هيأت تحرير الشام در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما تمامي «مجاهدان شام» را ترغيب كرده و از آنها مي‌خواهيم تا حد توان، «جبهه‌ها را شعله‌ور كرده» و درگيري‌ها را تشديد كنند. فاجعه ادلب بدون‌شك فرصت مناسبي را بار ديگر براي گروه‌هاي تروريستي و مخالفان دولت دمشق فراهم كرده است.

  • چرا اين اتفاق حالا افتاد؟

آنچه مشخص است و كشورهاي غربي هم به آن اذعان داشته‌اند، دست بالاي ارتش سوريه و نيروهاي متحد اين كشور در مقابل گروه‌هاي تروريستي در ماه‌هاي اخير است. علاوه بر پيروزي‌هاي ميداني، در صحنه سياسي هم دولت سوريه مشاركت فعالي داشته و با مذاكرات ژنو براي نخستين بار گفت‌وگو با مخالفان به شكل نزديك‌تري شكل گرفته است.

همچنين اين حمله همزمان با برگزاري كنفرانس اهدا‌كنندگان به سوريه در بروكسل صورت گرفته وآن را زير سايه قرار داده است.اين حمله تنها چند روز پس از آن صورت گرفت كه دولت آمريكا اعلام كرد كه واشنگتن ديگر حذف بشار اسد از قدرت را يك اولويت نمي‌داند. چه مسئله‌اي بيشتر از اتهام يك حمله شيميايي مي‌تواند به آنها در شرايط باخت كمك كند؟

کد خبر 366181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha