حق پرستاری ابتدا در بودجه‌های سنواتی برای جانبازان به تصویب رسید و در سال ۸۰ به عنوان تبصره۲ ماده۱۱ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان دائمی شد.

حق پرستاري هرساله برمبناي حداقل دستمزد ماهانه كارگران به جانبازان واجد شرايط پرداخت مي‌شود. جانبازان 50 درصد و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شيميايي با تشخيص كميسيون پزشكي بنياد از مشمولين اولين حق پرستاري در قوانين بودند. شوراي عالي كار هر ساله حداقل دستمزد كارگران را تعيين مي‌كند و اين مبلغ مبنايي براي محاسبه حق پرستاري جانبازان مي‌شود.

شوراي عالي كار حداقل حقوق كارگران براي سال 94 را مبلغ 930 هزار تومان تعيين كرد و حق پرستاري جانبازان در سال جاري معادل همين مبلغ خواهد بود. مبلغ حق پرستاري به‌عنوان ضريب K در ضوابط و مقررات جاري بنياد شناخته مي‌شود و جانبازان به نسبت شدت ضايعات جسمي و روحي از هفت دهم K تا چهار K از حق پرستاري برخوردار مي‌شوند. ضريب K در سال‌جاري 930 هزارتومان است.

با عنايت به اينكه حق پرستاري در قوانين مختلف كشورها به‌ويژه كشورهاي توسعه‌يافته كه در گذشته‌، جنگ‌هاي بزرگي داشته‌اند به استانداردهايي رسيده بود و آنچه در ضوابط جاري ما در حال پرداخت بود با آن فاصله داشت، همواره بحث جدي در خصوص انجام تغييرات لازم در ميزان و حوزه شمول حق پرستاري مطرح بود.

ابتدا حق نگهداري را در قوانين بيمه‌اي و طبق قراردادهايي با سازمان‌هاي بيمه‌اي در خصوص والدين شهدا به‌صورت ناقص اجرا كردند، لكن اين اجرا به‌صورت مستقل در قوانين پيش‌بيني نشده بود.

با تصويب قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران، حق پرستاري به عنوان ماده‌اي مستقل در اين قانون گنجانده شد.

در ماده26 قانون جامع دولت موظف است به‌منظور حمايت از سلامت جانبازان 50درصد و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شيميايي به تشخيص كميسيون پزشكي بنياد و براساس شدت و نوع ضايعات ناشي از مجروحيت و ميزان ساعت كاري كه از جانبازان مراقبت مي‌شود، نسبت به برقراري و پرداخت حق پرستاري و حق همياري برمبناي حداقل دستمزد ماهانه كارگران اقدام كند.

با نهايي‌شدن قانون احكام دائمي برنامه‌هاي توسعه كشور كه از سال 94 تا پايان سال 95 بين مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان در رفت و برگشت بود، ماده26 قانون جامع به شرح زير اصلاح شد، در اين اصلاحيه عبارت «جانبازان داراي محدوديت جسمي، حركتي» بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شيميايي» قرار گرفت و به‌قانون اضافه شد.

علاوه برآن تبصره‌اي به ماده26 به‌شرح زير اضافه شد:
والدين، همسران و فرزندان شهدا كه داراي بيماري‌هاي خاص، صعب‌العلاج يا محدوديت جسمي حركتي مي‌باشند، پس از تاييد كميسيون پزشكي بنياد مشمول اين ماده مي‌شود.

با اين مصوبه حوزه شمول واجدين شرايط برخورداري از حق پرستاري توسعه پيدا كرد و جمع بيشتري از ايثارگران و خانواده آنها تحت پوشش قرار گرفت.

مجلس به اين اصلاحيه اكتفا نكرد و در قانون برنامه ششم توسعه اصلاحات فوق را مجددا تصويب و يك تبصره ديگر به‌ماده26 قانون جامع اضافه كرد.

در تبصره2 الحاقي به ماده26 قانون جامعه، آمده است: جانبازان گروه25 درصد تا 49 درصد ضريبK بهره‌مندي حق پرستاري آنان به ميزان درصد جانبازي مي‌باشد. به اعتبار اين تبصره جانبازاني كه با نظر كميسيون پزشكي مشمول حق پرستاري مي‌شوند به نسبت درصد جانبازي از حق پرستاري برخوردار مي‌گردند. لذا جانبازي كه داراي درصد30 مي‌باشد در سال‌جاري 30درصد از مبلغ 930 هزار تومان را به عنوان حق پرستاري دريافت خواهد كرد.

کد خبر 365951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha