ما ظرفیت‌های بسیاری به‌ویژه در طبیعت‌گردی داریم که می‌تواند ایران را در شمار ۱۰کشور برتر جهان از لحاظ طبیعت‌گردی قرار دهد.

دکتر کهرم

دكتر اسماعيل كهرم، مولف كتاب « اكوتوريسم؛ اكولوژي و فعاليت‌هاي تفريحي و صنعت جهانگردي» با اعلام اين مطلب مي‌گويد: براي نمونه تنوع آب وهوايي در كشور ما به‌گونه‌اي است كه در هر فصل از سال، يك گردشگر مي‌تواند به‌طور همزمان در بخشي از كشور(اردبيل) اسكي‌كرده و ‌ در بخشي ديگر(سواحل زيباي درياي خليج‌فارس) آب و هواي معتدل را تجربه كند.

اين استاد دانشگاه به جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي شهرهاي مختلف ايران ازجمله اصفهان، شيراز، كرمان و يزد اشاره و تأكيد مي‌كند: اين جاذبه‌ها قابليت جذب سالانه 25ميليون گردشگر خارجي را دارد به شرط آنكه مسئولان گردشگري كشور، زيرساخت‌هاي لازم را براي گردشگري فراهم كنند.

تسهيل‌سازي‌ براي دريافت ويزا ‌ از ديگر مواردي است كه به گفته كهرم در جذب گردشگر بسيار كارساز است. او مي‌گويد: هرگاه تسهيلاتي براي ورود گردشگران فراهم شده گردشگران خارجي براي بازديد از ايران استقبال كرده‌اند همچنان‌كه اكنون هم شمار گردشگران ورودي به كشور در حال افزايش است.

محيط‌هاي كوهستاني نظير رشته كوه‌هاي بينالود، دماوند و سبلان‌ از يك سو‌ و ازسوي ديگر كوير بكر و جنگل‌هاي بي‌نظير هيركاني از جاذبه‌هايي است كه بسياري از گردشگران خارجي علاقه‌مند به ديدن آن هستند. علاوه براين، حيات وحش غني‌ و وجود 550گونه پرنده و پستاندار مختلف و بيش از 8هزار گونه گياهي دستمايه‌هاي ارزشمندي است كه معرفي آنها در كنار آماده‌سازي‌ بستر ورود گردشگران خارجي مي‌تواند باعث تحول‌ در جذب گردشگر شود.

دكتر كهرم مي‌گويد: فارغ از ظرفيت‌هاي فراواني كه كشور ما از نظر بناهاي تاريخي، فرهنگي، رسوم و آداب و سنن مختلف و تنوع غذايي دارد در بخش حيات وحش هم ظرفيت‌هاي متعددي براي جذب گردشگر وجود دارد براي نمونه پرنده زاغ بور كه ‌زيستگاه آن منحصر به ايران‌ است يكي از جاذبه‌هايي است كه هزاران پرنده‌نگر مشتاق را مي‌تواند از سراسر جهان به كشور جذب كند به‌ويژه آنكه زيستگاه اين پرنده كوير است و طبيعت كوير يكي از جاذبه‌هاي گردشگري براي اروپاييان محسوب مي‌شود.

فراموش نكنيم كه كوير لوت ما چند سال پيش توسط ناسا ‌گرم‌ترين نقطه كره زمين با بيش از 70.2درجه سانتي‌گراد اعلام شد. اين موارد نشان مي‌دهد كه ما گنجينه‌اي از جاذبه‌هاي متفاوت و متنوع چه در بخش طبيعت و چه در بخش فرهنگ و چه از نظر بناهاي تاريخي داريم اما هنوز نتوانسته‌ايم از اين ظرفيت عظيم استفاده كنيم. به باور اين استاد دانشگاه بزرگ‌ترين ضعف ما نداشتن زيرساخت‌هاي مناسب براي ورود گردشگر خارجي و ضعف قوانين و از همه مهم‌تر، ضعف در تبليغ و معرفي اين جاذبه‌هاست به‌طوري كه بسياري از هموطنان خودمان هم از اين جاذبه‌ها اطلاعي ندارند، چه برسد به گردشگران خارجي.

کد خبر 364602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha