سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

برخی از شهروندان که خود را سپرده‌گذار تعاونی‌های اعتبار ادغام شده در مؤسسه کاسپین معرفی می‌کنند به گفت‌وگوی همشهری با ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره این مؤسسه اعتباری واکنش نشان داده و خواستار تعیین تکلیف سپرده‌های خود شدند.

بانک

خواسته اصلي اين سپرده‌گذاران، اعمال فشار قانوني بيشتر از سوي بانك مركزي و قوه‌قضاييه بر هيأت مديره تعاوني‌هاي 8گانه ادغام شده و البته هيأت مديره مؤسسه تازه متولد شده مؤسسه اعتباري كاسپين براي برگرداندن اصل سپرده‌هاست و تأكيد دارند: اختلاف نظر هيأت مديره تعاوني‌هاي 8گانه و كوتاهي هيأت مديره كاسپين در نقل و انتقال فوري سپرده‌ها و دارايي‌ها ارتباطي با حقوق سپرده‌گذاران ندارد.

به گزارش همشهري، 27اسفندماه سال گذشته بانك مركزي مجوز مؤسسه اعتباري كاسپين را با هدف سامان‌دادن به 8تعاوني اعتبار غيرمجاز صادر كرد و هيأت مديره اين مؤسسه جديد‌ موظف شده تا نسبت به انتقال دارايي‌ها، بدهي‌ها و سپرده‌هاي مردم نزد جميع تعاوني‌هاي اعتبار «فرشتگان»، «الزهراء مشهد»، «حسنات اصفهان»، «دامداران و كشاورزان كرمانشاه»، «بدرتوس مشهد»، «پيوند»، «اميد جلين گرگان» و «عام كشاورزان مازندران» اقدام كند.

تأخير هيأت مديره مؤسسه كاسپين و تعلل هيأت مديره تعاوني‌هاي يادشده براي نقل و انتقال دارايي‌ها و بدهي‌ها باعث شد تا روند پرداخت سود به سپرده‌گذاران دچار اختلال شود و برخي سپرده‌گذاران خواستار بازگرداندن اصل سپرده‌هاي خود شدند؛ موضوعي كه بحران نقدينگي در مؤسسه كاسپين را به همراه داشته و اعتراض‌هاي سپرده‌گذاران را تشديد كرد.

  • مشكل سپرده‌گذاران را حل كنيد

شهروندي كه خود را امان س معرفي مي‌كند در تماس با گروه اقتصادي همشهري مي‌گويد: در ارديبهشت‌ماه امسال با مراجعه به يكي از شعب كه نام مؤسسه كاسپين روي تابلوي آن درج شده بود اقدام به سپرده‌گذاري با نرخ سود 20درصد روزشمار كردم، اما از اواخر آبان‌ماه، امكان دريافت سود و اصل سپرده‌ام وجود ندارد.

وي مي‌افزايد: به استناد مجوز صادره بانك مركزي و همچنين قرارگرفتن نام مؤسسه كاسپين در فهرست مؤسسات اعتبار داراي مجوز از بانك مركزي اقدام به سپرده‌گذاري كرده و حالا به مشكل برخورد كرده‌ام و شعبه مربوطه پاسخ روشني نمي‌دهد. وي با بيان اينكه از خير سود بالا گذشته‌ايم، تأكيد مي‌كند: حرف ما اين است كه بانك مركزي مدافع حقوق سپرده‌گذاران باشد و مشكل هيأت مديره تعاوني‌هاي يادشده با هيأت مديره كاسپين ربطي به ما ندارد.

  • فريب‌ خورديم

خانم فريده ح هم كه از بهشهر مازندران با همشهري تماس گرفته مي‌گويد: واقعيت اين است كه به‌دليل تنگناي شديد مالي مجبور شديم خانه خود را بفروشيم و بخشي از بدهي خود را پرداخت كنيم و مابقي پول فروش خانه را در يكي از شعب مؤسسه كاسپين در اين شهر سپرده‌گذاري كرديم و از سود آن امرار معاش مي‌كرديم. وي‌ مي‌افزايد: چند وقتي است سود سپرده به‌حساب واريز مي‌شود اما امكان برداشت سود وجود ندارد و وقتي از مديران شعبه مربوطه سؤال مي‌كنيم مي‌گويند بانك مركزي مانع پرداخت سود سپرده است تا زماني كه تكليف اين تعاوني‌هاي يادشده مشخص شود.

اين شهروند شمالي مي‌گويد: اشتباه ما اين بود كه فكر كرديم مجوز بانك مركزي ضامن سپرده‌هاي ما خواهد بود؛ درحالي‌كه بعدا متوجه شديم مؤسسه‌اي كه در آن سپرده‌گذاري كرده‌ايم همان تعاوني اعتبار فرشتگان بوده كه تابلوي آن عوض شده و نام كاسپين را روي تابلو درج كرده‌اند كه اين يك نوع فريب و كلاهبرداري است. خواسته ما از بانك مركزي و قوه قضاييه اين است كه به داد ما برسند.

  • با متخلفان برخورد كنيد

فرد ديگري كه خود را معرفي نمي‌كند، مي‌گويد: در يكي از شعب كاسپين در فروردين‌ماه امسال 600ميليون تومان سپرده‌گذاري كردم به اين اميد كه ماهانه 15ميليون تومان سود دريافت كنم. حرف ما با آقاي سيف، رئيس‌كل بانك مركزي اين است كه ما به اعتبار امضاي شما پاي مجوز مؤسسه كاسپين تمام دارايي خود را تبديل به پول نقد كرده و آن را نزد يكي از تعاوني‌هاي اعتباري كه اعلام شده در كاسپين ادغام شده، سپرده‌گذاري كرديم. اينكه عنوان شود هيأت مديره كاسپين يا مؤسسان تعاوني‌هاي 8گانه كوتاهي كرده‌اند، مشكلي از سپرده‌گذاران حل نخواهد كرد.وي‌مي‌افزايد: ما خواستار اقدام عملي بانك مركزي براي سامان‌دادن به مشكلات ايجاد‌شده و ايفاي حقوق سپرده‌گذاران هستيم و بدون اغماض با تخلفات مديران بايد برخورد شود.

  • احتمال تغيير هيأت مديره كاسپين

به گزارش همشهري، احتمال تغيير اعضاي فعلي هيأت مديره كاسپين به‌دليل كوتاهي در ايفاي تعهدات‌شان قوت گرفته و احتمال جدي اين است كه بانك مركزي با گزينه‌هاي پيشنهادي از سوي سهامداران عمده براي عضويت در هيأت مديره كاسپين موافقت نكرده است.

  • پاسخ بانك مركزي به انتقادها

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي در گفت‌وگو با همشهري: اين اعتراض صد درصد مربوط به سپرده‌گذاران تعاوني‌هاي اعتبار منحله است نه سپرده‌گذاراني كه پس از تأسيس كاسپين اقدام به سپرده‌گذاري كرده‌اند. اگر هم كسي وجود داشته باشد كه به كاسپين جديدالتأسيس پول داده و سپرده‌گذاري كرده، طبيعتا هيأت مديره مؤسسه كاسپين مسئول است و بايد جوابگو باشد.

ما سعي مي‌كنيم زودتر مشكل حل شود. چون بالاخره براي ساماندهي 8تعاوني و تعيين‌تكليف مشكل مردم بايد از همه امكانات استفاده كنيم. به‌نظرم مسئله‌اي كه ايجاد شده، قابل حل است و بانك‌مركزي از مجوز صادر شده براي كاسپين دفاع مي‌كند.
اكبر كميجاني، قائم مقام بانك مركزي: ۵ مورد از ۸ تعاونی از نظر تعیین تکلیف وضعیت دارایی‌ها و بدهی ها و همچنین ترازنامه ها به سرانجام رسیده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. در عین حال، درباره ۳ تعاونی دیگر نیز کارها در جریان است و فکر می کنم به زودی نتایج اعلام شود.

کد خبر 364357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha