همشهری آنلاین: مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با طرح این پرسش که آیا نوروز فقط محدود به فرهنگ ایرانی است یا مربوط به گستره جغرافیای وسیع‌تری است، گفت هر آنچه در نیمکره شمالی اتفاق می‌افتد به نوعی به این گاه‌شماری و این زمان مهم سال تعلق خاطر یافته و مهم است.

سفره هفت سین

به گزارش تسنیم، احمد محیط طباطبائی با اشاره به اینکه نوروز یک سنت قدیمی و تاریخی و متعلق به زمانی قبل از ورود آریایی‌هاست، اظهار داشت: زمانی که آریایی‌ها وارد این سرزمین شدند، نوروز را پذیرفتند و این سنت با افکار و اندیشه‌ها و رفتار آنها تلفیق شد و تا به امروز ادامه پیدا کرد.

رئیس ایکوم ایران در ادامه، نوروز را یک امر نجومی و مبتنی بر تقویم شمسی عنوان کرد و گفت: گردش خورشید نه تنها برای مردم کوچ‌نشین بلکه برای انسان یک جانشین کشاورز و باغدار هم از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه بر اساس آن زمان کاشت و برداشت و اصول باغداری و کشاورزی خود را مشخص می‌کنند.

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگري افزود: این در حالی است که ساکنان عربستان چندان نیازی به تقویم شمسی ندارند، آنها بر اساس بازرگانی و تجارت زندگی خود را می‌گذرانند و برای یک تاجر گردش ماه اولویت دارد.

محیط طباطبائی با طرح این پرسش که آیا نوروز فقط محدود به فرهنگ ایرانی است یا مربوط به گستره جغرافیای وسیع‌تری است، گفت: هر آنچه در نیمکره شمالی اتفاق می‌افتد به نوعی به این گاه‌شماری و این زمان مهم سال تعلق خاطر یافته و مهم است.

وی درباره ویژگی آیین نوروزی، گفت: با فرا رسیدن نوروز بحث‌های مختلفی مثل تجزیه و تحلیل اجزا سفره هفت سین مطرح می‌شود اما واقعیت این است که خود سفره نوروز یک مفهوم و معنای معین است. سفره‌ای است که افراد در زمان معین دور آن جمع می‌شوند و با هم همگرایی پیدا می‌کنند.

محیط طباطبائی تاکید کرد: سفره هفت سین مهمترین سفره‌ای است که در سال انداخته می‌شود و هر فردی به نوعی مهمترین چیزهای زندگی خود را کنار این سفره می‌گذارد یک نفر حافظ، دیگری عکس عزیزانش و ... .

وی با اشاره به اینکه افراد مختلف فارغ از باورها و اندیشه‌هایشان کنار هم، دور سفره هفت سین می‌نشینند، گفت: ذات نوروز و سفره هفت سین تفاهم‌گرا و همزیست‌طلب است و این همزیستی نه تنها بین آدم‌ها بلکه بین انسان و طبیعت هم وجود دارد.

رئیس ایکوم ایران در نشست علمی نوروز، تنوع فرهنگی و همبستگی ملی و منطقه‌ای نوروز را یکی از بهترین بهانه‌ها برای پیوند بین ما با همراهان امروزی، گذشتگان و آیندگان عنوان کرد.

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نوروز را یک پتانسیل صلح‌صلبانه دانست و گفت: صلح در واقع نوعی تفکر است، تفکری که به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد و زمانی صلح برقرار می‌شود که ما بتوانیم به باورهای دیگران احترام بگذاریم.

کد خبر 364181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha