دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - عیسی محمدی: فضاهای مشاع در آپارتمان‌ها حسابی مناقشه‌ برانگیزند. البته در قانون، تکلیف‌شان مشخص شده است، اما در رفتارهای روزانه، تا بخواهید برخی از شهروندان را بابت این فضاها توجیه قانونی کنید، کلی اختلاف و ناراحتی پیش آمده است.

همسایـه‌هـا  یـاری‌کنیـد

 از آنجا كه فضاهاي مشاع، مورد استفاده شهروندان قرار مي‌گيرد ولي تحت اختيار سندي كسي نيست، كم‌توجهي‌هايي به آنها صورت مي‌گيرد. حالا كه بهار از راه رسيده است، چرا براي اين فضاها كاري نكنيم؟ يادمان باشد كه موقع خريد آپارتمان، همين مشاعات اگر خوب مديريت شده باشند، خريد و فروش آپارتمان‌ها را دلپذيرتر مي‌كنند؛ پس چرا نبايد براي مديريت و زيبايي آنها كاري كنيم؟

  • پاكيزه‌تر نگه‌داريد

مهم‌ترين كاري كه مي‌توانيد براي فضاهاي مشاع ساختمان‌تان انجام دهيد، پاكيزه نگه داشتن آنهاست. مشاهده شده كه بعضي از شهروندان، زباله‌هاي بودار خودشان را شب‌ها بيرون در آپارتمان، در فضاي مشاع قرار مي‌دهند تا صبح كه خواستند از خانه خارج شوند، آن را به بيرون ساختمان منتقل كنند. حتي اگر در يك آپارتمان چهارواحده هم زندگي كنيد، حساب كنيد رفتارهايي از اين قبيل اگر ضرب در 30 روز ماه شود، چه بلايي مي‌تواند سر فضاهاي مشاع شما بياورد. خساست به خرج ندهيد و از نيروهاي خدماتي حرفه‌اي براي پاكيزه‌سازي كف، ديواره، نرده‌ها و... استفاده كنيد.

  • نورپردازي كنيد

نورپردازي فضاهاي مشاع ساختمان نيز مي‌تواند در سال جديد، جلوه‌اي جديد به آنها بدهد. هزينه‌ بالايي هم ندارد؛ صرفا يك متخصص مي‌خواهد و كمي ذوق و سليقه. البته خودتان هم مي‌توانيد اين كار را بكنيد. در مورد نورپردازي هم، همان قاعده گل و گياه و فضاي سبز را رعايت كنيد؛ يعني هماهنگي در نور كل مشاعات. در فضاهاي سبز هم از اين نورپردازي‌ها مي‌توانيد استفاده كنيد. در پاگردها، از تركيب نور ملايم و گلدان‌هاي متناسب مي‌توانيد بهره ببريد. مورد آخر نيز مي‌تواند استفاده از مجسمه و تابلوهاي متناسب و تزئينات حجمي باشد. سعي كنيد از مواردي استفاده كنيد كه مقاومت زيادي داشته و قابل شست‌وشو هم باشند. از اين دست تزئينات مي‌توانيد در پاگردها، لابي و ورودي ساختمان و... استفاده كنيد.

  • زيباترشان كنيد

زيبايي مشاعات نيز از اهميت بسياري برخوردار است. چرا در سال جديد، براي زيباترشدن آنها كاري نكنيم؟ رنگ جديد، سنگ جديد، دكوراسيون جديد. دكوراسيون صرفاً براي داخل آپارتمان‌ها تعريف نشده است، بلكه براي فضاهاي مشاع نيز تعريف شده است. نوع نما و پوششي كه براي اين‌ فضاها انتخاب مي‌كنيد، در زيبايي آنها بسيار تأثير دارد. رنگ جديد مي‌تواند فضاي راهرو و پاركينگ و... را بسيار عوض كند. هماهنگي رنگ‌هاي جديد با فضاي كلي ساختمان و مشاعات، مي‌توانند براي چشم‌هاي شما بسيار چشم‌نواز باشند. براي رنگ نرده‌ها و نيز رفع ترك‌هاي سقف راهرو و... هم كاري بكنيد؛ چرا كه نگاه‌ها را بسيار به‌خودش جلب مي‌كند.

  • از طبيعت استفاده كنيد

علاوه بر رنگ و سنگ و هارموني و هماهنگي لازم براي آنها، استفاده از گل و گياه و فضاي سبز نيز مي‌تواند روح زندگي را در آپارتمان شما و فضاهاي مشاع آن بدمد. البته برخي از شهروندان به‌صورت خودجوش، در فضاهايي كه مزاحمتي براي كسي ايجاد نمي‌كند، از گلدان‌هاي دايره‌اي و مستطيلي و... استفاده مي‌كنند. اما زيباتر و چشم‌نوازتر آن است كه اين اتفاق، به‌صورت مديريت‌شده و كلي بيفتد؛ يعني وقتي كه يك ناظر بيروني وارد آپارتمان شما مي‌شود، از همان در ورودي و پاگردهاي ابتدايي و پاركينگ گرفته تا آخرين طبقه، با فضاي سبز و گل و گياه مديريت‌شده‌اي مواجه باشد. البته نوع آبياري اين گل و گياه‌ها و...، بايد به‌گونه‌اي باشد كه باعث جمع‌شدن آب گل‌آلود در فضاهاي مشاع شما نشود.

  • وسايل اضافي را جمع كنيد

مسئله مهم بعدي، شخصيت داشتن ساختمان شماست. اين كار البته نياز به يك همفكري و جلسات منظم و دوستانه با اعضاي ساختمان دارد. بهتر است كفش‌ها، بيرون در آپارتمان‌ها و در فضاي مشاع نباشد، اگر هم چاره‌اي نيست، مي‌توانيد از جا‌كفشي‌هاي توكار استفاده كنيد، يا از يك مدل جاكفشي مطمئن و قابل وصل به ديوار، براي همه واحدها استفاده كنيد. روي اين جاكفشي‌ها هم مي‌شود از گلدان‌هاي كوچك استفاده كرد. فرهنگ ساكنان يك ساختمان، در رعايت زيبايي آن فوق‌العاده اثربخش است. فكرش را بكنيد؛ هيچ كفشي در راهرو نيست، همه جاكفشي‌ها يكدست هستند، يك مدل گلدان و...، واقعا دوست نداريد در چنين آپارتماني زندگي كنيد؟ از چيدن كارتن‌ها و وسايل در پاگردها هم جدا خودداري كنيد؛ فضاي كلي آپارتمان را واقعا به هم مي‌ريزد. نكته بعد اينكه، غالبا شهروندان توجهي به پاركينگ‌ها ندارند. نظافت و زيبايي پاركينگ‌ها، اهميت بسياري دارد؛ نبايد اين فضا را يك فضاي پرت و دور از ديد درنظر گرفت. بسيار مشاهده شده كه در فضاهاي مشاع آپارتماني، وسايل اضافه را نگهداري مي‌كنند كه زيبايي آن را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

  • فضاي دورهمي داشته باشيد

چه يك آپارتمان چهارواحده داشته باشيد، چه يك برج، به هر حال شما بايد جاهايي را براي دورهمي همسايه‌ها داشته باشيد. اين اصلا خوب نيست كه همسايه‌ها، ‌ماه‌به‌ماه هم همديگر را نمي‌بينند يا فقط موقع خروج و ورود به ساختمان، چشم‌شان به يكديگر مي‌افتد. در معماري، گاهي وقت‌ها فرم، مشخص‌كننده محتوا نيز مي‌تواند باشد. اگر فرم معماري شما در آپارتمان، دال بر اين باشد كه كساني بيايند و در فضايي كه مزاحمتي براي كسي ندارد، بنشينند و گپ بزنند، هم ارتباطات بين اهالي تقويت مي‌شود و هم مشكلات، طرح و رفع مي‌شود. اين فضاهاي دورهمي، از چند صندلي ساده مي‌تواند شروع شود تا يك فضاي لابي درست و حسابي. اگر وسع‌تان مي‌رسد، از تركيب آباژور و گلدان و فضاي سبز و مبلمان و آب‌سردكردن و آكواريوم استفاده كنيد. نورپردازي را هم درست و حسابي مديريت كنيد. اگر هم وسع‌تان نمي‌رسد، مي‌توانيد اين فضاي زيبا را با وسايل ارزان‌تر ايجاد كنيد. چراغ‌هاي ديواركوب كه حتي در پاگردها هم مي‌تواند تكرار شود، هالوژن‌هاي توكار و... مي‌تواند كمك بسياري به شما بكند.

  • زوايد بصري نماها

خيلي‌ها هستند كه اصلا توجهي به نماي ساختمان‌شان ندارند، وقتي هم به آنها تذكر بدهيد، مي‌گويند كه نماي ساختمان خودمان است و ربطي به ديگران ندارد. درحالي‌كه مسلما اينطور نيست و تك‌تك نماهاي ساختمان‌هاي شهري باعث به‌وجودآمدن نماي يك محله مي‌شوند. حالا بايد چكار كرد؟ در نگاه كلي به يك نماي ساختمان، بايد متوجه زوايد آن شويد و نسبت به رفع نازيبايي‌ها اقدام كنيد. به‌طور مثال، ناودان و ساير كانال‌هاي تخليه آب نبايد در نماي بيروني ديده شوند. تاسيسات ساختماني مثل كولر، لوله‌هاي تاسيساتي و آنتن در جايي تعبيه شوند كه قابل رويت نباشند. به نظافت شيشه‌هاي ساختمان توجه نشان دهيد و شيشه‌هاي شكسته را به موقع تعويض كنيد. براي زيبا‌شدن ديوارها مي‌توانيد از نماها و معماري اصيل ايراني بهره ببريد و كاري متفاوت انجام دهيد. ديوارنوشته‌هايي با مضامين اسلامي با طرح و رنگ مناسب هم مي‌تواند جلوه جذاب‌تري به ساختمان بدهد. همچنين براي جلوگيري از لغزش آب باران روي نماي ساختمان و سياه‌شدن آن مي‌توانيد روي بام و كف پنجره‌ها قرنيزهاي مناسب تعبيه كنيد. اين روزها كه فصل خانه‌تكاني و شست‌وشوي فرش و لباس‌هاست، لطفا طوري آنها را پهن نكنيد كه نماي بصري ساختمان را به‌طور كامل به هم بريزد.

کد خبر 364129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha