شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: ۳۰هزار معلم حق التدریسی چند ماهی است حقوق دریافت نکرده‌اند، صدای این گروه نیز تاکنون به‌جایی نرسیده است.

معلم

در ميان هياهوي خبرها، خبر اين كم‌توجهي گم شده است، حالا و در آستانه شب عيد، دست‌كم 30هزار معلم كه چند‌ماه است حقوق نگرفته‌اند، انگيزه‌اي براي تدريس ندارند و 600هزار دانش‌آموز در معرض آسيب هستند.

چند روز پيش يكي از اعضاي كميسيون آموزش مجلس تلاش كرد صداي اين افراد را به گوش دولت برساند. قاسم احمدي‌لاشكي در جلسه علني مجلس با اشاره به كسري بودجه مزمن آموزش و پرورش گفت:«چه‌كسي نمي‌داند حق‌التدريس شاغلان - حدود 30هزار معلم- كه تمام هفته درس داده‌اند و اسم آن حق‌التدريس است اما مانند سايرين تمام روزهاي هفته را در كلاس بوده‌اند ، 9‌ماه است به آنها پرداخت نشده است.اينها بدون دريافت ريالي حق‌الزحمه، با تمام پول يارانه خود، كرايه رفت‌وآمد خود را به مدرسه مي‌پردازند، به اميد اينكه نمايندگان فهيم و قدرشناس آنها با پرداخت بموقع حق‌الزحمه آنها از طريق مجاري قانوني اقداماتي براي آنان انجام دهند.» او كه عضو كميسيون تلفيق هم هست، با اشاره به كسري بودجه آموزش و پرورش و يادآوري كمبود اعتبار براي پرداخت معوقاتي مانند پاداش پايان خدمت، خواستار توجه بيشتر به معلمان حق‌التدريسي شد.

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، ديگر عضو كميسيون آموزش نيز در گفت‌وگو با همشهري گفت:«مسئولان آموزش و پرورش بايد در اين‌باره توضيح دهند كه چطور مي‌شود 30هزار معلم حقوق نگرفته باشند؛ معلمي كه يك‌ماه زحمت كشيده و زندگي خود را بر حداقل‌ها بنا گذاشته از آن هم محروم شود. مسئولان آموزش و پرورش و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بايد در ا ين باره دقت نظر لازم را داشته باشند. اينها به بچه‌هاي اين كشور آموزش مي‌دهند چرا بايد اينگونه با آنها برخورد شود؟» سليمي با بيان اينكه اين موضوع را كميسيون آموزش پيگيري خواهد كرد، توضيح داد:«اگر قانوني نياز به اصلاح دارد بايد اين كار انجام شود، به هر حال نبايد معلمان و دانش‌آموزان ضرر كنند.»

  • مشكل مزمن حق‌التدريسي‌ها

مشكل معلمان حق‌التدريسي همچنان به قوت خود باقي ‌است. ارديبهشت امسال كه همزمان با روزهاي پاياني سال تحصيلي بود، برخي معلمان حق‌التدريسي سركلاس درس نرفتند كه بازتاب‌هاي مختلفي به‌دنبال داشت.

وزير سابق آموزش و پرورش همان زمان در پاسخ به پرسش همشهري درباره علت پرداخت نشدن حقوق 7ماهه حق‌التدريسي‌‌ها و اينكه معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزارتخانه مي‌گويند بودجه براي پرداخت حق‌التدريس ندارند، توپ را به زمين مجلس انداخت و گفت: «مجلس محترم مصوبه‌اي در مرداد 94مبني بر به‌كارگيري مربيان پيش دبستاني داشت كه حتما شما در جريان هستيد. اين كار به ما فشار مالي وارد كرد و ما نتوانستيم حق‌التدريس آنها را بپردازيم.» فاني اينكه الان هر چند وقت يك‌بار حقوق حق‌التدريسي‌ها پرداخت مي‌شود را بسته به تأمين اعتبار اعلام و البته خيلي زود تأكيد كرد اين تأييد اعتبار به سختي انجام مي‌شود.مشكل پرداخت حقوق حق‌التدريسي‌ها در ارديبهشت به‌طور موقت حل شد ولي حالا يك‌بار ديگر مشكل ساز شده است.آيا در آستانه شب عيد آموزش و پرورش با همه مشكلاتي كه دارد، اين گره را باز خواهد كرد؟!

  • فراخوان وزير به كميسيون آموزش

براي بررسي اين مشكل، وزير آموزش و پرورش سه‌شنبه اين هفته به كميسيون آموزش دعوت شده است.آموزش و پرورش مشكلات ديگري نيز دارد كه در جلسه اعضاي كميسيون آموزش با وزير آموزش و پرورش پيگيري و بررسي مي‌شود و همه تلاش كميسيون آموزش كاهش مشكلات اين وزارتخانه است.
ميرحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات

کد خبر 361629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha