یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

یک روز پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد براساس فرمان دونالد ترامپ ویزای بیش از ۶۰ هزار نفر از اتباع ۷ کشور مسلمان را باطل کرده، دادگاه فدرال این کشور طی حکمی فرمان رئیس‌جمهور را به‌طور موقت لغو کرد.

آمریکا دستگاه قضایی

جيمز روبارت، قاضي دادگاه فدرال منطقه سياتل، ديروز با صدور حكمي تا زمان بررسي كامل شكايت دادستان ايالت واشنگتن، فرمان ترامپ مبني بر ممنوعيت ورود اتباع 7كشور ايران، عراق، سوريه، يمن، سودان، سومالي و ليبي را به‌حالت تعليق درآورد. اين فرمان طي يك هفته گذشته تعداد زيادي از مسافران آمريكا را در فرودگاه‌هاي اين كشور و در كشورهاي مبدا سرگردان كرده بود و اعتراض‌هاي گسترده‌اي را از آمريكا گرفته تا اروپا و خاورميانه به‌دنبال داشت.

طي روزهاي گذشته، شكايت‌هاي متعددي عليه فرمان رئيس‌جمهور آمريكا در دادگاه‌هاي اين كشور به ثبت رسيده بود اما تنها روبارت بود كه حاضر شد رأي به تعليق فرمان دونالد ترامپ بدهد. باب فرگوسن، دادستان واشنگتن، رأي روبارت را يك رأي تاريخي خوانده است.

روبارت با اشاره به اينكه دونالد ترامپ به بهانه حمله‌هاي تروريستي 11سپتامبر 2001 دستور ممنوعيت ورود اتباع كشورهاي مذكور را صادر كرده، اعلام كرد: با توجه به اينكه اتباع هيچ‌يك از اين كشورها به خاك آمريكا حمله نكرده‌اند، چنين دليلي نمي‌تواند مبناي دستور رئيس‌جمهور قرار گيرد. او گفت كه دستور رئيس‌جمهور آمريكا برخلاف قانون‌اساسي است و بايد تا زمان بررسي‌هاي بيشتر معلق شود. فرگوسن در شكايت خود نوشته بود ممنوعيتي كه ترامپ اعمال كرده حقوق مهاجران و خانواده‌هاي آنها را نقض مي‌كند زيرا به شكل خاص مسلمانان را هدف قرار داده است. حملات تروريستي گروه القاعده در 11سپتامبر، درحالي مبناي دستور ترامپ قرار گرفته كه از 19عامل تروريستي اين حملات، 15نفر تبعه عربستان، 2نفر تبعه امارات متحده و دو نفر ديگر از اتباع لبنان و مصر بودند.

حكم تعليق دستور رئيس‌جمهور آمريكا از سوي دادگاه فدرال ممكن است خيلي زود متوقف شود چرا كه طبق قانون، وزارت دادگستري هم مي‌تواند با ثبت شكايتي حكم دادگاه فدرال را معلق كند. كاخ سفيد ساعتي پس از صدور حكم دادگاه فدرال اعلام كرد براي لغو آن دست به‌كار خواهد شد.

در بيانيه كاخ سفيد آمده كه وزارت دادگستري قصد دارد «در سريع‌ترين زمان ممكن» شكايتي را براي تعليق اين حكم و دفاع از فرمان اجرايي «قانوني» رئيس‌جمهور ثبت كند. ‌شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد هم در گفت‌وگو با خبرنگاران همچون گذشته تكرار كرد كه هدف از دستور رئيس‌جمهور حفاظت از كشور در برابر «تروريسم» بوده است و براساس قانون اساسي مسئوليت حفاظت از مردم آمريكا برعهده اوست نه دادگاه.

ديروز اما همه منتظر عكس‌العمل ترامپ بودند. او بالاخره صبحش را با واكنش به رأي دادگاه شروع كرد. ترامپ در توييتي نوشت: «رأي اين به‌اصطلاح قاضي، مضحك است و به‌زودي معلق خواهد شد.» او در توييتي ديگر به همنوايي كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس با دستورش عليه اتباع 7كشور مسلمان اشاره كرد و نوشت: «جالب است كه برخي كشورهاي خاورميانه با دستور من موافق هستند. آنها مي‌دانند كه ورود برخي افراد خاص به آمريكا به‌معناي مرگ و تباهي است!»

کد خبر 360979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha