گروه اقتصادی: ‌افزایش قیمت طلا در بازار داخلی تحت تاثیر تورم وارداتی است و رشد تقاضا و یا تورم داخلی تاثیری در قیمت این فلز در داخل ندارد.

به گزارش خبرنگار‌ همشهری، تحولات بازار طلا ناشی از تحولات اقتصاد آمریکا در 2ماه اخیر به افزایش بی‌سابقه قیمت آن منجر شده است و افزایش قیمت جهانی که روندی تدریجی داشته بر دادوستد این فلز گران‌بها در بازار داخلی ایران نیز تاثیر داشته است.

رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی ناشی از کاهش ارزش دلار و تورم است که موجب شده تا دارندگان سرمایه برای حفظ ارزش پول خود به‌سوی بازار کالا بویژه طلا روی آورند.

این امر ناشی از کاهش ارزش سهام در بورس‌‌‌‌اوراق بهادار نیز می‌باشد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌های صندوق‌های بازنشستگی را به‌سوی بازارهای پر‌سودتر به‌ویژه نفت و طلا هدایت کرده‌است.

با وجود این روند در بازارهای بین‌المللی، افزایش قیمت نفت و مثبت بودن رشد ذخایر ارزی کشور موجب شده تا تحولات جهانی در بازار داخلی آثار شدید و غیر قابل کنترلی در بازار طلای داخلی نداشته است.

در واقع بانک مرکزی توان تامین نیاز بازار را با عرضه طلا دارد و هرگونه افزایش تقاضا در بازار داخلی نمی‌تواند آثار تورمی مازاد بر قیمت جهانی این فلز‌داشته باشد.

در روز جمعه و در آخرین روز معاملات بازار بین‌المللی و پیش از تعطیلات، قیمت هر‌اونس طلا به 810 دلار نیز رسید.

این رشد اگرچه مشخص نیست پس از بازگشایی بازارهای طلا در روز دوشنبه ادامه یابد ولی اکثر ‌فعالان بازار براین باورند که روند افزایش قیمت طلا غیر‌قابل پیش‌بینی است و با توجه به اینکه انتظار نمی‌رود در آینده نزدیک سیاست‌های جاری در آمریکا در مورد کاهش ارزش دلار تغییر کند و تاثیر عوامل سیاسی در بازارهای کالا روند افزایش قیمت طلا می تواند با روندی کند تا هفته های آینده نیز ادامه یابد.

شنبه 12 آبان با توجه به تعطیل بودن بازارهای بین‌المللی در بازار داخلی قیمت سکه به عنوان شاخص قیمت طلا در کشور در نوسان بود و در بازار غیررسمی طلا قیمت‌های مختلفی برای آن ارائه می‌شد.

سکه بهار‌ آزادی طرح جدید و قدیم از 197 هزار تومان  تا 200 هزار تومان روز شنبه در بازار کشور معامله می‌شد.

کد خبر 35708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز