سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو: وقتی همه‌‌چیز آرام، ملایم و بی‌هیاهو باشد، هر انسانی مناعت‌طبع خود را حفظ می‌کند و آرامش دارد؛ مانند اقیانوسی آرام، صاف و بی‌حرکت است و همچون سروی بلندقامت، که باد گهگاهی فقط می‌تواند موهایش را از این‌طرف به آن‌طرف کند‌ اما آدم‌ها در شرایط معمولی و آرام توانمندی‌های خود را نمایان نمی‌کنند بلکه در شرایط خاص است که هم خوبی‌ها و هم بدی‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

دختر فاروجی

دختري كه تا ديروز به زحمت خود را از تختخواب جدا مي‌كرد، وقتي كه در قامت يك مادر ظاهر مي‌شود، صداي نازك فرزندش او را از جا مي‌كند. از اين هندسه منظم مي‌توان قاعده‌اي را به‌دست آورد و آن اين است كه اگر مي‌خواهيم كسي را بشناسيم بايد شرايط غيرمعمولي براي او به‌وجود بياوريم.

از كجا مي‌فهميم شير فاسد است يا سالم؟ بله با جوشاندن! يعني بايد آن را در شرايطي قرار داد كه خود را نشان دهد. سالم بودن يا نبودن آدم‌ها هم به همين‌سادگي قابل‌دستيابي است. هر كسي را مي‌خواهيم بشناسيم بايد در شرايط او تغيير ايجاد كنيم! اگر اشخاص را در موقعيتي كه از آرامش به دور است قرار دهيم، آن زمان خوبي است براي سنجش اخلاق و رفتار آنها. آدم‌ها تنها در همين حال آن روي خود را نشان مي‌دهند. در دعواها ديده‌ايم كه معمولا يكي از افراد مي‌گويد: نگذار آن رويم بالا بيايد. شايد به همين‌خاطر است كه در روايات داريم كه دوست واقعي را در زمان عصبانيت مي‌توان شناخت. آري در اين مواقع هست كه انسان خود واقعي‌اش را نشان مي‌دهد؛ همان انساني كه آرام بود حال زيرورو شده است. آب وقتي به‌جوش آمد از ظرفش فرومي‌ريزد و آنچه در درونش بود و كسي نمي‌ديد حال نمايان مي‌شود. ما هم وقتي مي‌جوشيم و عصباني مي‌شويم، فوري سبك مي‌شويم و فرومي‌ريزيم؛ پس مواظب باشيم كه چگونه خود را به ديگران نشان مي‌دهيم. ظرف آب را اگر از روي اجاق برداشته و جابه‌جا كنيم راحت از جوش مي‌افتد، ما هم وقت جوش آمدن و خشم و تلاطم، اگر موقعيت و فضا را تغيير دهيم به راحتي آرام مي‌شويم؛ آري اين رازي براي رهايي از خشم و اوضاع ناآرام است.

کد خبر 355390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha