مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

بزرگ‌ترین مطالعه انجام‌شده روی بیش از ۴۱ هزار نفر در کشورهای مختلف طی ۵ تا ۹ سال نشان می‌دهد که آلودگی هوا و صدای ناشی از ترافیک با شیوع مشکل فشارخون بالا، ارتباط مستقیم دارد. مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت:

آلودگ هوا

اين مطالعه كه در 25اكتبر سال‌جاري در مجله اروپايي «قلب» منتشر شد، نشان داد كه در ميان بزرگسالان، از هر 100 نفر كه در نقاط آلوده زندگي مي‌كنند، نسبت به همين تعداد كساني كه در نقاط با آلودگي كمتر به‌سرمي‌برند، يك نفر بيشتر دچار عارضه فشارخون مي‌شود. اين خطر مشابه تأثير اضافه وزن با شاخص توده بدني (BMI) بين25 تا 30در قياس با شاخص توده بدني معمولي 18تا 25 است. فشارخون بالا، مهم‌ترين عامل خطر براي بيماري و مرگ زودرس است.

به گفته نادري، اين مطالعه يكي از نخستين تحقيقاتي است كه آلايندگي هوا و صداي ناشي از ترافيك را به شكل همزمان مورد بررسي قرار داده و مشخص شد كه صداي ناشي از ترافيك با افزايش فشارخون در ارتباط است. در مجموع 41072نفر ساكن كشورهاي نروژ، دانمارك، سوئد، آلمان و اسپانيا در مطالعه طولاني مدت تأثير آلودگي هوا بر سلامت انسان، شركت يافتند. اطلاعات فشارخون افراد در ابتداي مطالعه جمع‌آوري شده و در طول دوره مطالعه چندساله نيز مورد پيگيري قرار گرفت.

هيچ‌كدام از افراد شركت‌كننده در ابتداي دوره، مشكل فشارخون نداشتند اما در طول مدت پيگيري، 6207نفر (15درصد شركت‌كنندگان) دچار فشارخون شده و ياداروي كاهش فشارخون مصرف مي‌كردند.بين سال‌هاي 2008و 2011محققان در سه بازه دو هفته‌اي، آلودگي هوا را اندازه‌گيري كردند. آنان با استفاده از فيلترهاي مخصوص، PM10، PM2.5 و دوده را در 20نقطه از هر منطقه مورد آزمايش، اندازه گرفتند و همينطور اكسيدهاي نيتروژن نيز در 40نقطه هر منطقه مورد آزمايش، موردسنجش قرار گرفت.

حجم ترافيك نيز در اطراف منازل شركت‌كنندگان ارزيابي‌شده و براساس رهنمودهاي اتحاديه اروپا، صداي ناشي از آن مدل‌سازي شد. محققان دريافتند كه به ازاي هر µg/m35 از ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون، خطر فشارخون براي ساكنان مناطق آلوده نسبت به ساكنين مناطق با آلودگي كمتر تا 22درصد افزايش مي‌يابد.

به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، در مورد مواجهه با صداي ناشي از ترافيك نيز محققان دريافتند افرادي كه در خيابان‌هاي پر سروصدا زندگي مي‌كنند و با متوسط شدت صداي 50دسي‌بل در هنگام شب روبه‌رو است، 6درصد بيشتر از كساني كه با صداي 40دسي‌بل مواجه هستند، دچار مشكل فشارخون مي‌شوند. طبق نظر محققان، تأثير آلودگي هوا و سروصدا روي عملكرد بدن مي‌تواند متفاوت بوده و يا به‌طور كامل مشابه نباشد. آلودگي هوا روي عملكرد قلب و رگ‌هاي خوني مؤثر بوده و همينطور مي‌تواند موجب بروز عدم‌تعادل در سيستم عصبي شود. صدا نيز سيستم‌هاي عصبي و هورموني را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

کد خبر 354876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha