سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

یک فروند بالگرد متعلق به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و شرکت پنها که صبح ۱۶ آذر راهی سایت شماره ۲ این شرکت در حوالی دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) بود، دچار حادثه شد و در دریاچه سقوط کرد.

سقوط

از 8 سرنشين اين بالگرد 6 نفر نجات يافتند اما 2نفر ازجمله خلبان جان خود را از دست دادند.ساعت 11 بالگردي با 8سرنشين از يكي از سايت‌هاي شركت پنها (پشتيباني و نوسازي هلي‌كوپترهاي ايران)‌ راهي سايت شماره2 اين شركت در حوالي درياچه چيتگر شد. به جز خلبان، 7نفر از كارمندان سازمان صنايع هوايي نيز سرنشين آن بودند.

اين بالگرد وقتي به حوالي سايت شماره2 رسيد به دلايل نامعلومي در درياچه سقوط كرد و بخش‌هايي از آن متلاشي شد. به‌دنبال اين حادثه قايق‌هاي تفريحي درياچه به همراه تيم ويژه غواصي به كمك سرنشينان بالگرد شتافتند. دقايقي بعد تيم ويژه آتش‌نشاني و هلال احمر هم به امدادگران اضافه شدند و عمليات نجات شروع شد.

سيدجلال ملكي سخنگوي سازمان آتش‌نشاني به همشهري گفت: پس از حادثه تيم ويژه غواصي ايستگاه114 كه در درياچه مستقر است راهي محل شدند. آتش‌نشانان در دقايق اوليه 6 نفر را زنده از درياچه خارج كردند و تحويل اورژانس دادند كه به بيمارستان تريتا منتقل شدند. وي گفت: اما سرنوشت 2نفر ديگر هنوز مشخص نبود و به همين‌خاطر عمليات تيم ويژه غواصي در درياچه ادامه يافت تا اينكه مشخص شد 2سرنشين ديگر كه تصور مي‌شد در درياچه مفقود شده‌اند، در همان دقايق اوليه توسط تيم غواصي درياچه، خارج شده و با خودروهاي عبوري به بيمارستان منتقل شده‌اند. ملكي افزود: در اين عمليات، آتش‌نشانان پس از ساعتي تلاش لاشه هلي‌كوپتر را هم از داخل درياچه بيرون كشيدند.

  • گزارش مرگ

هنوز مشخص نبود كه سرنشينان هلي‌كوپتر در چه وضعيتي هستند تا اينكه ساعتي بعد مأموران كلانتري181 عوارضي با قاضي محسن مديرروستا بازپرس ويژه قتل تماس گرفتند و اعلام كردند كه 2نفر در جريان اين حادثه جان باخته‌اند. يكي از آنها خلبان بالگرد و ديگري كارمند مالي سازمان صنايع هوايي بودند كه اجسادشان به پزشكي قانوني منتقل شد. 6 نفر ديگر اما در بيمارستان بستري شدند كه خوشبختانه وضعيتشان مساعد اعلام شد.

  • شاهدان چه گفتند؟

«بالگرد در هوا سرگردان بود و من يك لحظه وحشت كردم مبادا به ساختمان در حال احداثي كه كنار درياچه بود برخورد كند و فاجعه به بار بياييد» اين را مهندس يكي از پروژه‌هاي ساختماني در حوالي محل حادثه گفت. او ادامه داد: ما در حال كار بوديم و تعداد زيادي از كارگران هم داخل ساختمان در حال ساخت بودند. ناگهان بالگرد را در آسمان ديدم كه ارتفاعش را كم مي‌كرد و فاصله زيادي با زمين نداشت.

ابتدا تصور كردم كه قصد فرود در محوطه هلي‌كوپتر‌سازي‌ كه درست مجاور ساختمان‌هاي در حال ساخت است را دارد اما وقتي ديدم سرگردان شده و به‌صورت كج و زيگزاگي در هوا دور خود مي‌چرخد وحشت كردم. تصور مي‌كردم كه به ساختمان‌هاي در حال ساخت برخورد كند و فاجعه به بار بيايد. همچنان كه بالگرد دور خود مي‌چرخيد ناگهان به سمت درياچه رفت و در آنجا سقوط كرد. فكر مي‌كنم خلبان كه متوجه ماجرا شده بود بالگرد را به طرف درياچه هدايت كرد تا درصورت سقوط، احتمال نجات آنها وجود داشته باشد.

مهندس جوان ادامه داد:‌ بالگرد با حالتي كج به سطح آب درياچه نزديك شد و بعد سقوط كرد. همزمان 4نفر خود را روي لاشه بالگرد رساندند و فرياد مي‌زدند و كمك مي‌خواستند. من به همراه همكارانم فورا براي كمك به آنجا رفتيم. بعد از انتقال 2 نفر به ساحل سعي كردم با كمك بقيه آنها را با تنفس مصنوعي احيا كنم. همان لحظه مقداري آب از ريه خلبان خارج شد و بعد او را به بيمارستان رساندند. اما مرد ميانسال كه سرش دچار شكستگي شده بود به‌نظر مي‌رسيد جانش را از دست داده است.

يكي ديگر از شاهدان كه كارگر ساختماني نيمه‌كاره بود گفت: من زماني هلي‌كوپتر را ديدم كه بالاي درياچه سرگردان بود. ابتدا فكر كردم مانور است و توجهي نكردم اما با صداي مهيبي كه شنيدم تازه متوجه شدم كه بالگرد سقوط كرده است. براساس اين گزارش شركت پنها نيز با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد:‌ يك فروند بالگرد 205 متعلق به اين شركت در ساعت 11:40 سه‌شنبه هنگام پرواز بر فراز درياچه شهداي خليج‌فارس تهران (چيتگر) سقوط كرد كه دلايل وقوع اين سانحه از سوي كارشناسان اين شركت در دست بررسي است.

حوادث

کد خبر 354746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha