مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: عضو کمیته کشوری ایدز در حالی نسبت به افزایش آمار بیماری ایدز در جوانان هشدار داد که پیش‌تر نیز وزیر بهداشت گفته بود: زمینه گسترش ایدز وجود دارد و مردم به‌ویژه جوانان باید مراقب باشند؛ البته وضعیت در زمینه ایدز کنترل شده اما به این معنا نیست که مشکل نداریم.

ایدز

سيدحسن هاشمي با اشاره به وظايف متوليان نظام سلامت در كنترل و پيشگيري از ايدز در كشور، افزود: شبكه‌هاي بهداشتي و مراكز تحقيقاتي ما به خوبي برنامه‌هاي كنترلي و پيشگيري را آموزش مي‌دهند و به ‌روز هستند.

وي از ايران به‌عنوان يكي از كشورهاي موفق منطقه در كنترل ايدز نام برد و گفت: ايدز يك توهم نيست و بايد قبول كنيم كه وجود دارد.

همچنين دكتر مسعود مرداني، عضو كميته كشوري ايدز با تأكيد بر اينكه شايع‌ترين راه انتقالHIV در دنيا مقاربت جنسي است، ضمن ابراز نگراني از افزايش موارد ابتلا در ميان جوانان، هشدار داد و افزود: اين آمار در ميان جوانان به‌دنبال مقاربت جنسي حفاظت‌نشده ايجاد شده و متأسفانه در حال افزايش است؛ به همين دليل بايد رسانه‌ها، صدا و سيما، مطبوعات، پزشكان، شهرداري و... در بالا بردن آگاهي جوانان اقدام كنند؛ در غير اين صورت با اپيدمي بيماري ايدز در كشور روبه‌رو مي‌شويم.

وي همچنين ضمن تأكيد بر اينكه بيماران مبتلا به ايدز با درمان‌هايي كه امروز وجود دارد، مي‌توانند طول عمري مشابه ديگران داشته باشند، افزود: تنها تفاوت آنها با ديگران اين است كه بايد دارو مصرف كنند. مردم نيز بايد بدانند راه‌هاي انتقال اين بيماري بسيار محدود است و شامل تماس جنسي، اعتياد و تزريق مشترك، انتقال از خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده و مادر مبتلا به ايدز است. همچنين ايدز از طريق تماس‌هاي معمولي، بوسيدن، نشستن، برخاستن، استخر و مجامع عمومي به‌ هيچ‌وجه منتقل نمي‌شود؛ حتي شما مي‌توانيد با يك فرد مبتلا زندگي كنيد و كوچك‌ترين ‌آسيبي نبينيد.

  • اهداف، 90، 90، 90

دكتر محمدمهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت اما درباره آخرين آمار مبتلايان به ايدز در سال۹۵ گفت: تا اوايل پاييز امسال در كشور 32هزار و 670نفر مبتلا به ايدز شناسايي شده‌اند و برآورد ما اين است كه تعداد مبتلايان به ايدز در كشور بين 75 تا 90هزار نفر باشند و با سرعت در تلاش هستيم تا گروهي كه از بيماري خودشان آگاهي ندارند را شناسايي كنيم و مورد مشاوره و آزمايش قرار دهيم. در واقع يكي از اهداف در وزارت بهداشت پيشگيري و مراقبت از بيماري ايدز است كه به‌طور ويژه در نظر گرفته شده و سال گذشته شاهد ادغام برنامه پيشگيري از ايدز در برنامه خدمات بهداشتي كشور به‌خصوص در حاشيه شهرها بوديم.

دكتر گويا از تدوين و تصويب برنامه استراتژيك چهارم ايدز كشور شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي كشور به رياست رئيس‌جمهور و عضويت 9نفر از وزرا خبر داد و گفت: اين برنامه بر مبناي هدف جهاني پايان دادن به ايدز تهيه شده كه بايد بتوانيم ظرف 4سال آينده 90درصد از افراد مبتلا به اين عفونت را در كشور شناسايي كنيم، 90درصد از افراد مبتلا به ايدز تحت درمان باثبات و پايدار قرار گيرند و اطمينان حاصل كنيم كه 90درصد از افرادي كه تحت درمان باثبات و پايدار قرار دارند، درمان مناسبي دريافت مي‌كنند و تعداد ويروس در بدن آنها به حداقل ممكن رسيده و احتمال آلوده كردن افراد ديگر توسط آنها به صفر نزديك شده است كه به اين اهداف 90، 90، 90 مي‌گويند. همچنين تمام سازمان‌ها و نهادهاي درگير با بيماري ايدز در كشور متعهد شدند كه براي رسيدن به اهداف 90، 90، 90 نهايت تلاش خود را به‌كار گيرند.

  • پيشگيري از انتقال ويروس HIV از مادر به فرزند

يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت بهداشت به گفته گويا پيشگيري از انتقال ويروس HIV از مادر به فرزند است. وي گفت: هدف ما كاهش 90درصدي انتقال ويروس ايدز از مادر به فرزند تا سال2020 است و اين برنامه ابتدا در 16 استان كشور آغاز شد و براساس برنامه استراتژيك چهارم ايدز كشور، بناست پيشگيري از انتقال ويروس ايدز از مادر به فرزند در تمام استان‌هاي كشور اجرا شود. همچنين همه تمهيدات لازم براي انجام آزمايش‌هاي سريع در زنان باردار، تشخيص عفونت احتمالي و تحت درمان قرار دادن آنها انجام شده است؛ بنابراين مادران باردار در نخستين مراجعه، مشاوره و درصورت نياز درمان مي‌شوند، شانس انتقال ويروس آنها به فرزندشان و ديگران به حداقل مي‌رسد، عمرشان طولاني‌تر مي‌شود و همسرشان نيز تحت مراقبت قرار مي‌گيرند و درصورت نياز درمان مي‌شوند.

  • ارائه خدمات رايگان ايدز در مراكز آزمايش‌ها، دارو و مشاوره‌ها

مراكز بهداشتي - درماني خاصي براي مشاوره اين بيماران وجود دارد كه قبلا به آنها مراكز مثلثي مي‌گفتند و هم‌اكنون به نام مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري ناميده مي‌شوند. در اين مراكز آزمايش‌ها، دارو و مشاوره‌ها رايگان است و دولت هزينه‌هاي درمان اين بيماري را قبول كرده است. اين مراكز در بيمارستان‌هاي امام خميني، مسيح دانشوري، لقمان حكيم، مركز بهداشت غرب در خيابان استاد معين، مركز بهداشت طالقاني در خيابان شريعتي تهران و تمام مراكز بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي كشور وجود دارند. حتي اگر فردي به بيماري مبتلا نباشد و تنها مي‌خواهد از آن مطمئن شود، مي‌تواند در اين مراكز به‌صورت رايگان آزمايش دهد.

باكس
* دكتر پروين افسركازروني، رئيس اداره كنترل ايدز وزارت بهداشت: آمارها نشان مي‌دهد ابتلا به ايدز از طريق روابط جنسي در يك سال گذشته افزايش يافته است.
* دكتر سيدمحمدهادي ايازي، معاون امور اجتماعي وزارت بهداشت: براساس آمارهاي غيررسمي ۱۰۰ هزار مبتلا به ايدز داريم كه ۷۰ هزار نفر آنها از بيماري خود اطلاعي ندارند.
* دكتر علي‌اكبر پورفتح‌اله مديرعامل سازمان انتقال خون ايران: نوع نگاه به ايدز در كشور، اين بيماري را تابو كرده است.

کد خبر 354185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha