رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرح آزاد‌سازی‌ سهام عدالت تا ۲ هفته دیگر خبر داد.

او همچنين تأكيد كرد تلاش خواهيم كرد با قيد 2فوريت هرچه سريع‌تر طرح آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را تصويب كنيم.به گزارش همشهري، پس از 3سال تأخير در ارائه لايحه سهام‌عدالت، مجلس تصميم‌اش را قطعي كرد و طرحي را تدوين كرد كه قرار است 2هفته ديگر به صحن علني برود تا قيد فوريت اين طرح را براي تصويب نهايي مشخص كند.

قرار بود دولت لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را كه 45ميليون نفر از مردم ايران در آن سهم دارند مدت‌ها پيش به مجلس ارائه كند اما برخي مي‌گويند دولت قصد دارد از اين لايحه به‌عنوان يكي از برگه‌هاي خود در انتخابات رياست‌جمهوري استفاده كند. از طرف ديگر گمانه‌ها در مورد اينكه اساسا دولت قصد ندارد سهامي دست مردم بدهد هم به‌دنبال وقايعي كه در يك‌ماه گذشته اتفاق افتاد، تقويت شده است.

حسن روحاني چند‌ماه پس از آنكه در سال‌92 به‌عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شد وعده داد كه هرچه سريع‌تر سهام عدالت را آزاد خواهد كرد چرا كه يكي از شعار‌هاي انتخاباتي او در سال 92 آزاد‌سازي‌ سهام عدالت بود او حتي آذر ماه‌92 زماني كه در حال تقديم لايحه بودجه به مجلس بود در صحن علني مجلس اعلام كرد ظرف 2‌ماه سهام عدالت را آزاد خواهدكرد، اما اكنون پس از 3سال به‌دنبال آزاد نشدن سهام عدالت گمانه‌زني‌ها در مورد آزاد نشدن سهام عدالت و يا بهره‌برداري دوباره سياسي در انتخابات رياست‌جمهوري از اين طرح ملي تقويت شده است.

  • آيا سهام عدالت آزاد مي‌شود؟

چندي پيش وقتي علي‌اشرف پوري‌حسيني رئيس هيأت‌عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ به كيش سفركرده بود، اعلام كرد: ممكن است اين سهام آزاد نشود و آنها را دست مردم ندهيم ولي سود را در سال آينده به مردم خواهيم داد.يك هفته بعد از اين صحبت‌ها شوراي‌عالي اصل‌44 هم تشكيل جلسه داد و بعد از اين جلسه فقط به ذكر اين جمله بسنده كرد: ابعاد اجرايي توزيع سهام عدالت بررسي و تصميم‌هايي اتخاذ شد.

عضو اين شورا كه گفته مي‌شود در اين جلسه تصميم‌هاي مهمي در مورد آزاد‌سازي‌ سهام عدالت گرفته شده است هيچ توضيح ديگري نداد. گويا تصميم‌هاي گرفته شده در اين جلسه آن قدر محرمانه بوده است كه حتي اين عضو شورا نمي‌توانسته است تيتر عناوين مورد بحث را اعلام كند و فقط به اين جمله كودكانه كه «ابعاد اجرايي توزيع سهام عدالت بررسي و تصميم‌هايي اتخاذ شد» اكتفا كرده است.

به اين ترتيب پس ازآنكه، رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ از احتمال آزاد نشدن سهام عدالت خبرداده بود اين بار بعد از برگزاري نشست مبهم شوراي‌عالي اصل‌44 حجم شايعات در مورد آزاد نشدن سهام عدالت بيشتر شد شايد هم قرار است با اين حرف‌ها تنور انتخابات بيشتر گرم شود.

با چنين رويه‌اي قرار بود رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ با برگزاري يك نشست خبري درباره اينكه چه تصميمي در اين شورا گرفته شده است اطلاع‌رساني كند اما با گذشت چند هفته هنوز هيچ اطلاع‌رساني در مورد سهام 45ميليون نفر از مشمولان سهام عدالت انجام نشده است. اين تحولات مجلس را مجبور كرد طرحي را تهيه كند كه در اين طرح تكليف مشمولان سهام عدالت مشخص شده و قرار است به‌زودي براي تصويب نهايي در مجلس مورد بررسي قرار گيرد.

اين طرح كه مشابه همان طرحي است كه اكنون در دست دولت است سهام عدالت را در قالب صندوق‌هاي قابل معامله در بورس كه مدرن‌ترين شكل موجود در بازار‌هاي سرمايه دنياست آزاد خواهد كرد.

  • پيش‌نويس طرح 2 هفته ديگر آماده مي‌شود

محمدرضاپور ابراهيمي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از آماده شدن پيش‌نويس اين طرح تا 2هفته ديگر خبر داد و گفت: طرح آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را كه در مجلس تهيه شده است به مركز پژوهش‌هاي مجلس ارسال كرده‌ايم و مركز پژوهش‌ها هم‌اكنون در حال بررسي اين طرح است.

او افزود: 2هفته ديگر كار بررسي اين طرح به پايان مي‌رسد و مركز پژوهش‌ها طرح را به صحن علني مجلس شوراي اسلامي خواهد فرستاد تا قيد فوريت اين طرح مشخص شود. او با تأكيد بر اينكه تلاش مجلس اين است كه اين طرح با قيد 2فوريت در دستور كار قرار گيرد، گفت:

البته بايد درنظر داشت كه مجلس با توجه به زمان باقيمانده از سال و بررسي برنامه ششم و لايحه بودجه و برخي لوايح ديگر اين طرح را در دستور كار قرار خواهد داد. پورابراهيمي اضافه كرد: پس از آنكه در صحن علني مجلس مشخص شد اين طرح يك فوريتي و يا دو فوريتي خواهد بود، هيأت رئيسه مجلس طرح را براي تصويب به كميسيون مربوطه ارسال خواهد كرد. او ابراز اميدواري كرد: با توجه به اينكه تأخير در آزاد‌سازي‌ سهام عدالت صدمات زيادي به اقتصاد زده است، بهتر است سهام عدالت هرچه سريع‌تر آزاد شود.

کد خبر 353762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha