همشهری آنلاین: ارتش عراق اعلام کرد که از آغاز عملیات آزادسازی موصل در ۲۶ مهرماه، ۵۰ درصد از استان نینوا به مرکزیت موصل از اشغال گروهک تروریستی داعش آزاد شده است.

۵۰ درصد استان نینوا از اشغال داعش آزاد شده است

به گزارش روز شنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه،‌ سرتیپ یحیی رسول سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک به این خبرگزاری گفت که نیروهای ما از آغاز عملیات نظامی در موصل، موفق شده اند نیمی از استان نینوا را به کنترل خود درآورند.

یحیی رسول درباره منطقه شرقی موصل نیز گفت: بیشتر مناطق این بخش به کنترل نیروهای مبارزه با تروریسم و نیروهای تیپ اول و دوم ارتش عراق درآمده است.

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق با اشاره به این که عملیات نظامی برای آزاد سازی ساحل شرقی دجله همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: ما همچنین طرح آزاد سازی بخش غربی ساحل را نیز در دستور کار داریم.

در همین راستا، سرهنگ دوم کریم ذیاب افسر برجسته پلیس فدرال عراق تاکید کرد که بخش شرقی و غربی موصل به صورت مساوی آزاد شده، اما بخش غربی که از اشغال داعش آزاد شده است، دارای خانوارهای بیشتری است.

ذیاب تاکید کرد: بخش غربی برخلاف بخش شرقی روز دجله که محله های باز و گشادی دارد، محله های بخش غربی سواحل دجله بسیار تنگ و تو در توست.

در آخرین تحولات میدانی نیز سرتیپ عبدالامیر رشید یارالله فرمانده حملات نظامی آزاد سازی موصل تاکید کرد که ارتش و نیروهای عراقی توانستند روستای جلیوخان در جنوب شرق موصل را از اشغال داعش آزاد کنند.

از سوی دیگر، ‌احمد جمعه پزشک مرکز بهداشتی کوکچلی در شرق موصل به آناتولی گفت که این مرکز جسد 16غیر نظامی از جمله چند زن را تحویل گرفته است که در نتیجه حمله خمپاره ای داعش به محله های قادسیه 2، عدن، التحریر، الزهرای موصل کشته شده اند.

استان نینوا عراق 32 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و پس از بغداد بزرگ ترین استان عراق را تشکیل می دهد.

جمعیت این استان ترکیبی از عربباری
انتهای ها، کردها، ‌ترکمن هاست و پیروان ادیان گوناگون نیز در این استان ساکن هستند.

از آغاز عملیات موصل در 26 مهرماه که به فرمان حیدرالعبادی نخست وزیر عراق کلید خورد، نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا موفق شدند که 21 کوی مسکونی از مجموع 65 کوی شهر موصل را با سواحل شرقی و غربی روز دجله از گروهک تروریستی داعش باز پس گیرند.

 

کد خبر 353746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha