دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

ماجرای نصب صندوق‌ فروشگاهی و رشد چشمگیر قیمت سهام کنتور‌سازی‌ در بورس در روزهای پایانی سال گذشته یکی از جنجال‌برانگیزترین رخدادهای بازار سرمایه در یک سال اخیر بوده است؛ ماجرایی که با توجه

به ترديد در اصالت گزارش‌هاي حسابرسي‌شده از آن به‌عنوان يكي از مهم‌ترين موارد حساب‌سازي‌ در بورس ياد مي‌شود.
به گزارش خبر گزاري فارس؛در آخرين روزهاي دي‌ماه 1394 و درست همزمان با سرخوشي اغلب سرمايه‌گذاران از اجراي برجام، يك شركت فعال در بورس از تعديل مثبت 400درصدي سودش خبر مي‌دهد؛ تعديلي كه از آن در تالار شيشه‌اي به‌عنوان نشانه‌اي از تابيدن آفتاب برجام ياد مي‌شد، تا بهانه‌اي براي بالا پريدن 1000واحدي شاخص كل بورس فقط در عرض يك روز باشد.

شركت كنتور‌سازي‌ كه در چند سال گذشته با مشكل مالي نظير ناتواني در بازپرداخت تسهيلات بانكي و پرداخت‌نكردن سود سال‌هاي گذشته سهامداران مواجه بوده، در واپسين روزهاي باقيمانده در سال 1394 با اعلام پيش‌بيني افزايش سود 3000ميليارد ريالي از محل انعقاد قرارداد صندوق‌هاي فروشگاهي در بودجه 94، همه معامله‌گران بازار سهام را شگفت‌زده كرد؛ شركتي كه از قضا هنوز سود نقدي مجامع عادي سالانه سهامداران خود را در سال‌هاي قبل، پرداخت نكرده است.

حجم مطالبات سنگين از وزارت نيرو و كسادي بازار مصرف از سوي ديگر باعث شده تا كنتور‌سازي‌ در هر دوره زماني با رونمايي از قراردادهاي عجيب و غريب از قبيل صادرات كنتور به سوريه، اندكي از نقدينگي مورد نياز خود را از طريق بورس جمع‌آوري يا دست‌كم از فشار بار بدهي‌هاي بانكي خود با وثيقه‌كردن سهام بكاهد.

مطابق مستندات موجود در سامانه كدال، چندي پيش شركت كنتور‌سازي‌ ايران در صورت‌هاي مالي ارائه شده به سازمان بورس از انعقاد قرارداد نصب صندوق‌هاي فروشگاهي با حاشيه سود 50درصدي خبر داد اما در نهايت شركت مجري قرارداد مربوط را با يك شركت تازه تأسيس ديگر منعقد كرد.

خبرگزاري فارس براي يافتن كليد حل معماي كنتور‌سازي‌ به سراغ حميدرضا سعدالله، عضو اتاق اصناف و مجري طرح «تجهيز رايگان اصناف به صندوق مكانيزه فروش» رفته‌است.

  • اصل داستان

مطلب حاضر با پيگيري اتفاقات پيش آمده براي سهام شركت كنتور‌سازي‌، به‌عنوان يك نمونه عيني، شرايطي را كه مي‌تواند به زيان سهامداران منجر شود، روايت كرده است. اين رويداد نشان مي‌دهد سهامداران بايد دقت كنند تا تحت‌تأثير هر شايعه‌اي گرفتار بازي دلالان نشوند.

  • آقاي سعدالله، لطفا با توجه به نامه افشا‌شده اخير اتاق اصناف به سازمان بورس، توضيح دهيد چرا شما در اواخر سال قبل اعلام كرديد كه قرارداد موسوم به صندوق مكانيزه با شركت كنتورسازي بسته شده و به‌دنبال اين مصاحبه‌ها قيمت سهام شركت كنتور‌سازي‌ تا 8برابر جهش كرد؟

اتاق اصناف با كنتور‌سازي‌ هيچ قراردادي نداشته، آن زمان هم اعلام كرديم كه هيچ قراردادي بر‌سر صندوق‌هاي فروشگاهي ميان اتاق اصناف و كنتور‌سازي‌ بسته نشده است.

  • شما چندين بار هم با مراجعه به سازمان بورس به همراه مديرعامل كنتور‌سازي‌ اين موضوع را مطرح كرده‌ايد...

خير، يك‌بار سازمان بورس اعلام كرد كه برگشت سرمايه با چه تضاميني ممكن است و چك‌ها چطور نقد خواهد شد. من هم در سازمان بورس جوانب طرح را توضيح دادم.

  • پس كنتور‌سازي‌ در مورد چه چيزي ادعا دارد‌؟

كنتور‌سازي‌ قراردادش با شركت هوشمند سامانه باران را به سازمان بورس برده و ادعا كرده كه با اتاق اصناف اين قرارداد را بسته كه اين موضوع يكي از خبط‌ها بوده است.

  • گويا كنتورسازي‌مدعي انعقاد تفاهمنامه‌اي سه‌جانبه با شركت باران و اتاق اصناف شده است؟

خير، در هيچ جا و در هيچ زماني اتاق اصناف با كنتور‌سازي‌ تفاهمنامه يا نامه‌نگاري نداشته است.

  • كنتور‌سازي‌ ادعا كرده كه در سنگاپور صندوق‌ها را تحويل داده است.

مديرعامل كنتور‌سازي‌ هفته پيش در نامه‌اي به اتاق اصناف 3‌ماه فرصت براي تحويل صندوق‌ها درخواست كرده و ادعا مي‌كند كه اين صندوق‌ها در سنگاپور تحويل داده شده، درحالي‌كه طرح قرار است در ايران اجرا شود، نه در سنگاپور... با اطمينان مي‌گويم مديرعامل كنتور‌سازي‌ وقتي حقوق پرسنل را نمي‌دهد، چگونه مي‌تواند 200هزار صندوق را سر موعد تحويل دهد؟ من دوستانه به او گفته‌ام به‌خاطر سهامداراني كه فريبشان داده، حاضرم قرارداد را اجرا كنم ولي متأسفانه 6ماه است كه با امروز و فردا كردن همه را سر كار گذاشته است...

  • چطور مي‌شود كه در روزهاي پاياني سال‌94 كنتور‌سازي‌ يكباره از تحويل صندوق‌ها و شناسايي سود عجيب با رشد 400درصدي در صورت‌هاي مالي خبر مي‌دهد؟ گويا اعضاي هيأت مديره با دادن تضمين به سازمان بورس اعلام كرده بودند كه اين سود را مي‌توانند محقق كنند؟

اين ايراد سازمان بورس و اركان آن است كه با يك مشت كاغذ تصميم مي‌گيرد. من اگر در سازمان بورس مسئوليت داشتم، از تجربه كنتور‌سازي‌ استفاده مي‌كردم تا سيستم اطلاع‌رساني را درست كنم.

  • مگر سازمان بورس از شما و اتاق اصناف استعلام نكرد؟

نامه‌اي به سازمان بورس ارسال كرده‌ايم كه اتاق اصناف هيچ قراردادي با كنتور‌سازي‌ ندارد و اگر اطلاعات مي‌خواهيد با اين شماره تماس بگيريد... اتاق اصناف در آن زمان نامه رسمي را به مسئول مربوطه در سازمان بورس داده است.

  • حتي حسابرس گفته كه اين شركت، ريسك صندوق‌ها را پذيرفته و صورت‌هاي مالي سال‌هاي 95و 94 را تأييد كرده است؟

من با حسابرس اين شركت صحبت كرده‌ام و جالب اينكه حسابرس گفت آنقدر سهامداران به من فشار آوردند كه چرا صورت‌هاي مالي را تأييد نمي‌كني و آنقدر تهديد كردند كه من در نهايت اسناد مالي را تأييد كردم.

  • اما سازمان بورس هم مي‌گويد وقتي از اتاق اصناف به‌عنوان بالاترين تشكل ملي استعلام مي‌گيريم و آنها موضوع را تأييد مي‌كنند، چاره‌اي جز بازگشايي نماد معاملاتي كنتور‌سازي‌ نداشتيم...

هيچ جايي اتاق اصناف تأييد نكرده...
گفته مي‌شود سهامدار عمده كنتور‌سازي‌ بخش زيادي از سهام را نزد بانك‌ها وثيقه كرده است....
البته كارخانه هنوز تعطيل نيست. اين مجموعه قابليت توليد را دارد ولي مديريت آن بورس‌باز است و از ضعف‌هاي بورس سوءاستفاده مي‌كند تا براي خود سرمايه در گردش جور ‌كند.

  • گفته مي‌شود اغلب سهام سهامدار عمده كنتور‌سازي‌ در وثيقه بانك است...

خوبي اين داستان اين است كه خودش هيچ سهمي را در طول اين مدت به فروش نرسانده است.

  • هيچ‌كسي از بورس در اين مدت از شما استعلام نكرد كه چرا در كدال اطلاعات جديد منتشر نمي‌كنيد؟

هيچ‌كس... من به بورس هم رفتم گفتم كه اين كار بسيار پر‌ريسك است.

  • ماجراي شكايت سازمان بورس از اتاق اصناف و شخص شما چيست؟

نه‌؛ صحت ندارد، زيرا در نهايت براي اعاده حيثيت عليه سازمان بورس اقدام مي‌كنم، چون مشكل نظارتي خود و تأييديه حسابرس را مي‌خواهد گردن من و اتاق اصناف بيندازد، بدون اينكه يك‌بار استعلام كرده باشد كه اين طرح در چه وضعيتي است. حسابرس اين شركت بعد از 6‌ماه تازه الان به من زنگ زده و تنها با استناد به يك دروغ، ساير مستندات شركت را تأييد كرده است.

  • ولي مصاحبه‌هاي شما در تأييد ادعاي كنتور‌سازي‌ در آن زمان در شبكه‌هاي اجتماعي دست به‌دست مي‌شد و قيمت سهام به اوج رسيده بود...

من بايد از طرح حمايت مي‌كردم ولي يكسري بورس‌باز در اين قضيه وارد شده‌اند...

  • ظاهرا ايشان در مورد قرارداد ارسال كنتور به سوريه نيز همين نمايش را به اجرا گذاشته است...

سازمان بورس بايد همان زمان خبردار مي‌شد تا امروز اين شركت، طمع تخلفات بيشتر را نداشته باشد و نهاد نظارت را زير سؤال نبرد.

کد خبر 352573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha