همشهری‌آنلاین: دنیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه بر اساس اعلام مقام‌های انتخاباتی این کشور، برتری قاطع و زودهنگامی را در انتخابات ریاست جمهورییک‌شنبه ۱۶ آبان به دست آورده است.

به نظر می رسد رای دهندگان در نیکاراگوئه ضمن بی اعتنایی به انتقادهای مخالفان دولت این کشور در خصوص روی کار آوردن یک به اصطلاح "حکومت خاندانی" از سوی دنیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه رشد اقتصادی پایدار این کشور در سال های اخیر را ملاک قرار داده‌ و اکثریت آرای خود را در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه به او دادند.

کمیته انتخاباتی نیکاراگوئه اعلام کرد، اورتگا که سابق بر این یک چریک بوده 71.3 درصد آرای انتخابات را تاکنون و در پی شمارش آرای 21.3 درصد از حوزه های رای گیری به خود اختصاص داده است.

همچنین رقیب اصلی اورتگا در این انتخابات یعنی ماسیمینو رودریگوئز از حزب راستگرای اپوزیسیون موسوم به "حزب لیبرال مشروطه" نیز توانسته 16.4 درصد آرا را کسب کرده و در جایگاه دوم قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در انتخابات روز یکشنبه علاوه بر رئیس‌جمهور، برای 90 کرسی از 92 کرسی پارلمان این کشور آمریکای لاتین نیز تعیین تکلیف شد. دو کرسی باقی مانده متعلق به رئیس جمهور و معاون اوست. این در حالی است که بخشی از اپوزیسیون از مردم خواسته بودند تا در انتخابات شرکت نکنند.

اورتگا در گذشته یک چریک‌ مارکسیست بوده که در 1985 و برای یک دوره پنج ساله رئیس جمهور شد و پس از 17 سال حضور در تیم اپوزیسیون بار دیگر در 2006 به عنوان رهبر این کشور آمریکای لاتین انتخاب شده و تا به امروز در این پست مانده است.

نوع زمامداری او اما در سال های اخیر تغییر کرده و از حضور در نشست‌های دولتی یا گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خودداری می کند و همین مساله انتقادهایی را به وجود آورده که اورتگا فردی مستبد است. علاوه بر اين، او با 70 سال سن بیمار نیز شده است.

با این حال، ثبات اقتصادی و توسعه برنامه‌های اجتماعی در دوران ریاست جمهوری او باعث شده که در میان مردم بسیار محبوب باشد.

در این میان، انتظار می‌رود که همسر اورتگا به‌عنوان معاونش انتخاب شود. این زن 65 ساله در واقع نماینده و زبان دولت در میان مردم است به طوری‌که در نشست های رسانه‌ای حاضر می شود و لحن گرم و صمیمانه‌ای دارد. در میان مردم نیز از لباس‌های رنگی و شاد با جواهرآلات بسیار زیبا استفاده می‌کند.

کد خبر 351922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha