مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

رئیس سازمان غذا و دارو از گنجاندن مصوبه‌ای قانونی در برنامه ششم توسعه خبر داد که به موجب آن پزشک حق تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی ایران را ندارد و در صورت تجویز تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش همشهري، بحث مربوط به دستورالعمل دارويي (گايدلاين) يكي از مباحثي است كه با نسخه الكترونيك گره خورده است و در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا، در حال اجراست. در اين سيستم، پزشك بعد از معاينه بيمار و تشخيص اوليه، تنها فهرست مشخصي از داروها را مي‌تواند تجويز كند و درصورتي كه دارويي خارج از اين دستورالعمل تجويز كند، بايد نسبت به تجويزي كه داشته پاسخگو باشد.

حالا رسول ديناروند كه به دانشكده داروسازي دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي رفته بود، در نشست پرسش و پاسخي كه با حضور متخصصان دارويي كشور برگزار شد، خبر از گنجاندن مصوبه گايدلاين در برنامه ششم داده است.

  • 1400داروخانه بدون داروساز

رئيس سازمان غذاودارو در اين نشست به برخي از دغدغه‌هاي داروسازان نيز پاسخ داد و گفت: امروز نبايد اين دغدغه را داشت كه افزايش تعداد داروسازها سبب لطمه به صنف داروسازي و موقعيت شغلي داروسازان مي‌شود. امروز متأسفانه 1400داروخانه در كشور وجود دارد كه فاقد داروساز است. امروز بسياري از بيمارستان‌ها فاقد داروساز است. سياست انقباضي و بستن فضا نمي‌تواند باعث پيشرفت ما در حوزه داروسازي شود.

ديناروند در پاسخ به پرسشي درباره داروخانه‌هاي گياهي نيز گفت: موضوع داروخانه‌هاي گياهي سابقه‌اي 17ساله دارد و نخستين‌بار آيين‌نامه مربوط به آن در سال 1377 ابلاغ شد. امروز براي بار سوم شاهد ابلاغ اين آيين‌نامه هستيم. نكاتي در رابطه با اين داروخانه‌ها وجود دارد كه بايد بدان توجه داشت.

وي با اشاره به اينكه تاسيس داروخانه گياهي انحصارا بايد توسط داروساز صورت پذيرد، گفت: بايد مسئول فني نيز داروساز مؤسس باشد و همچنين اين داروخانه‌ها حق ارائه‌ داروهاي فهرست رسمي كشور را ندارند.

  • 5هزار داروخانه در آستانه ورشكستگي

ديناروند افزود: با توجه به نكات گفته شده متقاضي تاسيس اين داروخانه‌ها كم است؛ البته خود بنده با اين طرح مخالف بودم و اعتقادم اين است كه اين طرح تحولي در داروسازي ايجاد نمي‌كند، ولي توجه داشته باشيد بحران داروسازي كشور نه داروخانه‌اي زنجيره‌اي است (كه اصلا هيچ‌چيز در مورد آن وجود ندارد) نه داروخانه گياهي بلكه اقتصاد داروخانه است.

رئيس سازمان غذا و دارو افزود: امروز حدود 5هزار داروخانه داريم كه اگر تعرفه خدمات فني را نگيرند، ورشكسته مي‌شوند. بايد به فكر حل اين مسئله باشيم و در اين راستا با هم همفكر و همراه باشيم.

رسول ديناروند در بخش ديگري از اين نشست، با اشاره به اينكه در بسياري از كشورها يكي از دقيق‌ترين و مشخص‌ترين قوانين مربوط به حوزه غذا و دارو و تجهيزات پزشكي است، گفت: در دولت نهم كه بنده رئيس سازمان غذا و دارو بودم با كمك دوستان طرحي را در رابطه با ايجاد قوانين دقيق و شفاف در حوزه غذا و دارو، به مجلس فرستاديم كه متأسفانه توسط دوستان پس از ما پيگيري نشد و مسكوت ماند. وي افزود: حال مجددا طرحي را آماده كرده‌ايم كه در اين خصوص به مجلس ارائه دهيم كه در يكي از بندهاي آن تاسيس داروخانه تنها قائم به داروساز خواهد بود.

کد خبر 351746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha