یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

سایت معتبر گاردین که مدتی است زیبایی‌های ایران را برای گردشگران و جهانگردان و علاقه‌مندان توصیف می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود تماشای ۵ فیلم و خواندن ۵کتاب را برای شناختن بهتر این سرزمین به مخاطبان خود معرفی کرده است.

سینما

به گزارش همشهري، انگيزه‌هايي براي گذراندن تعطيلات هدف اصلي گاردين از به تصويركشيدن زيبايي‌هاي ايران است كه با معرفي چند صفحه اينستاگرام مربوط به گردشگري و غذا آغاز مي‌شود. در ادامه نوبت به تورهايي مي‌رسد كه گردشگران داخلي و خارجي را به تماشاي فرهنگ و تاريخ، ديدن رد پاي ماركوپولو در كوير لوت، اسكي در 3پيست معروف و پربرف و البته صرفه‌‌جويي در هزينه‌ها دعوت مي‌كند.

5 فيلمي كه كارشناسان گاردين ديدن آنها را به مخاطبان توصيه كرده‌اند، عبارتند از: «باد صبا» مستند آلبرت لامورس كه زيبايي‌هاي ايران را از آسمان به تصوير كشيده است، «گنج قارون» يكي از موفق‌ترين فيلم‌هاي تجاري پيش از انقلاب كه نماد سينماي فارسي است، «مارمولك» كمال تبريزي كه اكران آن در اوايل دهه80 پس از مدتي كوتاه متوقف شد، «كافه ترانزيت» كامبوزيا پرتوي با موضوع عشق زني ايراني به يك راننده خارجي و سرانجام، «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي كه نخستين جايزه اسكار را براي سينماي ايران به ارمغان آورد.

نكته عجيب و جالب در اين ميان، غيبت برخي از مهم‌ترين فيلمسازان و بهترين فيلم‌هاي تاريخ سينماي ايران در فهرست پيشنهادي گاردين است. زنده‌ياد عباس كيارستمي تنها ايراني برنده نخل طلاي كن، مجيد مجيدي كه نخستين فيلمساز ايراني نامزد اسكار است، ناصر تقوايي كه پيش وپس از انقلاب برخي از بهترين فيلم‌ها را ساخته، مرحوم علي حاتمي، ابراهيم حاتمي‌كيا، داريوش مهرجويي و ده‌ها نام معتبر ديگر را مي‌توان به مخاطبان خارجي پيشنهاد داد و معرفي كرد.

در ميان كتاب‌هاي پيشنهادي هم اين نام‌ها و عناوين به چشم مي‌خورد: «دايي‌جان ناپلئون» ايرج پزشكزاد كه دستمايه توليد سريالي به همين نام شد، «سرگذشت حاجي‌باباي اصفهاني» كه روايت اوضاع اجتماعي ايران در زمان فتحعلي‌شاه قاجار از نگاه جيمز موريه منشي نخستين سفارت دولت انگليس در ايران است، «همه مردان شاه» كه كودتاي 28مرداد 32 را به قلم استفن كينزر روزنامه‌نگار آمريكايي روايت مي‌كند، «داستان‌هايي از ايران» شامل 35 داستان كوتاه از نويسندگان معاصر و «تهران نوآر».

كتاب اخير يكي از 13مجموعه انتشارات آكاشيك آمريكاست كه با پسوند نوآر درباره شهرها و مناطقي چون بوستن، منهتن، كوئينز، سانفرانسيسكو، برانكس، ديترويت، لس‌آنجلس و... هم منتشر شده است. تهران نوآر به همت سالار عبده 2سال پيش به بازار آمد و شامل داستان‌هاي كوتاه 15نويسنده معاصر ايراني و عمدتا ساكن ايران است. جينا برخوردار، ليلي فرهادپور، آذردخت بهرامي، يوريك كريم‌مسيحي، ولي خليلي، فرهاد حيدري گوران، آيدا مرادي آهني، مهسا محبعلي، ماجد نيسي، دانيال حقيقي، جواد افهمي، سيما سعيدي، ماهك طاهري و حسين آبكنار در كنار عبده نويسندگاني هستند كه آثارشان در اين دفتر 280صفحه‌اي آمده است.

  • تقدير از خالق «ناخدا خورشيد»

همزمان با معرفي رمان «دايي‌جان ناپلئون» به مخاطبان خارجي، خالق سريال ماندگار ملهم از همين كتاب شامگاه شنبه به موزه سينما آمد تا در آيين رونمايي فيلم‌هاي «تعزيه»، «تمرين آخر» و «كشتي يوناني» خود شركت كند. ناصر تقوايي در اين مراسم از سختي كار فرهنگي‌كردن در ايران گفت و بعد به تماشاي تحسين‌هايي نشست كه نثار او مي‌شد. اصغر فرهادي در پيامي تصويري از اسپانيا، شخصيت و سينماي خالق «ناخدا خورشيد» را ستود و آرزو كرد او بار ديگر فيلم بسازد. پري صابري، حميدرضا اردلان، عاطفه رضوي، سعيد عقيقي و... هم مطالبي درباره تقوايي گفتند و در ادامه فيلمنامه ناخدا خورشيد به خالق آن تقديم شد.

کد خبر 351084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha