مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر آرتور کورن‌برگ که به دلیل پی بردن به چگونگی ساخت "دی.ان.آ" (DNA) برنده جایزه نوبل سال ‪ ۱۹۵۹‬شد، درگذشت

بیمارستان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا اعلام کرد، دکتر آرتور کورن‌برگ که به دلیل پی بردن به چگونگی ساخته شدن "دی.ان.آ" برنده جایزه نوبل سال ‪ ۱۹۵۹‬شد جمعه به دلیل نارسایی سیستم تنفسی در سن ‪ ۸۹‬سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کورن‌برگ، استاد بازنشسته بیوشیمی در دانشکده پزشکی استنفورد، در سال 1959 به طوز مشترک با دکتر سورو اوخوا جایزه نوبل را که در زمینه فیزیولوژی یا پزشکی شده بود.

کورن‌برگ، به خاطر  فعالیت در زمینه پی بردن به نحوه تشکیل دی.ان.آ، نقشه وراثتی جانداران و  اوخوا یه خاطر  پی‌بردن به نحوه تشکیل آر.ان.آ یعنی پیام ژنتیک برگرفته از دی.ان.آ، برنده این جایزه شدند.

دکتر فیلیپ پیزو رییس دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در بیانیه‌ای اعلام کرد، دکتر کورنبرگ یکی از برجسته‌ترین و شاخص‌ترین دانشمندان آمریکا در زمینه پزشکی بود. وی افزود، همکاری‌های چشمگیر وی با این دانشگاه تا زمان مرگش ادامه داشته است.

راجر کورن‌برگ  پسر کورن‌برگ سال گذشته جایزه نوبل شیمی را از آن خود کرد.

کورن‌برگ سوم مارس ‪ ۱۹۱۸‬در بروکلین به دنیا آمد. وی در مدارس دولتی نیویورک تحصیل کرد و مدرک پزشکی خود را در سال ‪ ۱۹۴۱‬از "دانشگاه راچستر" دریافت کرد.

وی به عنوان افسر کادر در  سرویس نظامی  "نیروی بهداشت عمومی آمریکا" در مقام  پزشک کشتی خدمت ‌کرد. کورن‌برگ در "موسسه‌های ملی بهداشت" نیز به کارهای تحقیقاتی مشغول بود.

از دیگر جوایزی که کورن‌برگ در طول حیاتش بدست آورد جایزه "مدال ملی علوم" در سال ‪ ۱۹۷۹‬بود.

وی چندین کتاب در زمینه دی‌ان‌آ و بیوتکنولوژی نوشته است. آخرین کتاب وی به نام "داستان میکروبها" (‪ (Germ Stories‬در روز ‪ ۱۵‬نوامبر منتشر خواهد شد.

کد خبر 35099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز