معاون امنیت داخلی شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد: در جریان دور دوم مذاکرات هیأت اعزامی اقلیم کردستان عراق که در تهران برگزار شد، مقرر شد که کنسولگری ایران در اربیل و سلیمانیه بازگشایی شود.

به گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، محمد جعفری گفت: در این دور از گفت‌وگوها طرف عراقی بر پیگیری مجدانه برای آزادی 5 دیپلمات ایرانی که در کنسولگری اربیل و محمود فرهادی، مشاور استاندار کرمانشاه که در سلیمانیه توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده‌اند، تأکید کردند.

وی افزود: طرف عراقی همچنین طرح خود را در مورد چگونگی جلوگیری از نفوذ عناصر گروه‌های تروریستی از عراق به داخل خاک ایران تشریح کرد و برای اجرایی‌شدن این طرح نیز کمیته مشترک امنیتی تشکیل و اولین جلسه این کمیته نیز بلافاصله برگزار شد.

ادامه پیگیری‌ها

از سوی دیگر، معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه نیز در مورد پیگیری‌ها برای آزاد‌شدن دیپلمات‌های ربوده شدن در اربیل گفت: پیگیری‌ها در این باره همچنان ادامه دارد، ولی آمریکایی‌ها هنوز به درخواست‌های ما مبنی بر ضرورت تسریع در آزادسازی آنها پاسخی نداده‌اند و حتی اجازه دیدار این دیپلمات‌ها با خانواده‌هایشان را نیز با وجود قولی که داده بودند، از سوی آنان صادر نشد که این مسئله هم به لحاظ عاطفی و انسانی و هم به لحاظ قوانین دیپلماتیک و بین‌المللی قابل قبول نیست.

محمدرضا باقری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که مطابق اظهارات مقامات عراقی باید پس از مدت مشخصی آمریکایی‌ها دیپلمات‌های ما را آزاد می‌کردند، ولی چرا چنین اتفاقی نیفتاد، گفت: این اصل بر اساس عرف دیپلماتیک و در یک فضای قانونی است در حالی که اساسا نفس حضور آمریکایی‌ها در عراق و آزار و اذیتی که به ملت عراق وارد می‌آورند، مشروع نیست.

وی درباره پیگیری‌ها برای آزادی فرهادی، مشاور اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: تقریبا در تمام ملاقات‌ها که میان مقامات ایران و عراق صورت گرفته‌ است و همچنین در ملاقات‌هایی که با خارجی‌ها داشته‌ایم، این موضوع را مطرح کرده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم.

کد خبر 35080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز