شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مذاکرات دوجانبه میان ترکیه و عراق برای اجتناب از حمله گسترده ترکیه به مرزهای شمالی عراق، به شکست انجامید.

خبرگزاری سوئیس از آنکارا گزارش داد، ترکیه پیشنهادهای عراق برای مبارزه با گروه پ ک ک را کافی ندانست.

پس از مذاکرات چند ساعته میان دو طرف، محافل دولتی دو کشور اعلام کردند هیات عراقی ظرف روز جاری ترکیه را ترک خواهد کرد. قرار نیست گفت‌وگوهای بیشتری بین دو طرف انجام پذیرد.

حمله گسترده به اعضای حزب کارگری کردستان ظاهرا قرار نیست به صورت فوری صورت گیرد. رسانه‌های ترکیه گزارش دادند، پیش از آن احتمالا دیداری میان سران ترکیه و آمریکا انجام می‌شود. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه قرار است روز پنجم نوامبر با جورج بوش، رییس جمهور آمریکا دیدار کند.

در همین حال ارتش ترکیه حملات موردی خود را به مرز عراق و ترکیه در روز شنبه ادامه داد. بنا به اعلام محافل نظامی، با پروازهای شناسایی محدوده‌های مواضع شورشیان کشف شد و پس از آن گشت با بالگرد بر فراز روستاها آغاز شد و سربازان نیز در این مناطق مشغول عملیات شدند.

تاخیر در اقدام غربی‌ها
اردوغان کشورهای اروپایی را به حمایت نکردن از نبرد با پ ک ک متهم کرد. وی از شرکای اروپایی استانبول خواست تا فعالان پ ک ک را به آنکارا مسترد کنند. اردوغان گفت: «متاسفانه تاکنون هیچ کشوری چنین اقدامی نکرده است.»

وی ادامه داد: «این واقعیت که در این مقطع هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، به وضوح میزان صداقت دوستان غربی ما را نشان می‌دهد.» پ ک ک از سوی اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته شده است.

ترکیه به طور مرتب دولت‌های اروپایی زیر فشار می‌گذارد تا فعالیت پ ک ک را در کشورهای‌شان ممنوع کنند. اردوغان در این میان بیشترین انتقاد را به اتریش وارد و وین را متهم کرد که اعضای ارشد پ ک ک را در تابستان گذشته دستگیر نکرده است.

رضا آلتون، سرکرده پ ک ک که در لیست اینترپل قرار دارد در ماه ژوئیه از برابر دادگاهی فرانسوی به اتریش گریخت. پس از آن وی توانست بی‌هیچ مانعی به شمال عراق سفر کند.

تظاهرات علیه پ ک ک
در جنوب شرقی ترکیه در شهر سیرناک امروز حدود 2000 تن به خیابان‌ها ریختند تا علیه پ ک ک تظاهرات کنند. تظاهرکنندگان که بیشترشان را کردها تشکیل می‌دادند به شدت تحت نظارت نیروهای امنیتی قرار داشتند و بالگردهای ارتش بر فراز شهر گشت می‌زدند.

سیرناک که در نزدیکی مرز با عراق قرار دارد یکی از صحنه‌های اصلی حملات پ ک ک است. پ ک ک بیش از 20 سال است که برای ایجاد خودمختاری در منطقه کردنشین ترکیه می‌جنگد.

از هفته گذشته بر اثر درگیری میان جنگجویان پ ک ک و سربازان در مرز عراق و ترکیه به گفته طرف ترک، دستکم 64 تن کشته شده‌اند.

کد خبر 35069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز