چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - رضا جوان‌آراسته: زندگی در خانواده‌ای سالم، زنده و موفق خواستی عمومی و آرزویی همگانی است اما راه رسیدن به آن و مسیر تحققش، چندان برای عموم روشن نیست.

 فراهم كردن مسير آموزش و توسعه سطح آگاهي عمومي نسبت روش‌ها، بايدها و مخاطره‌ها در راه آشنايي با واقعيت‌هاي زندگي مشترك، تربيت فرزندان و تعامل با اطرافيان ازجمله وظايف هر جامعه‌اي نسبت به شهروندان خود است. جامعه اسلامي با توجه به رويكرد دين‌مدارانه و جهت‌گيري ايدئولوژيكش، نظام آموزشي ويژه خود را در جهت رسيدن به خانواده ايده‌آل طراحي مي‌كند. در دنيايي كه تلاطم افكار و طوفان روش‌ها و انبوه ايده‌ها، راه درستِ رسيدن به خواسته‌ها را غبارآلود كرده، جامعه ديني با چراغ ارزش‌ها و نمايش هنجارها، مسير شهروندان خود را ايمن مي‌كند. جامعه اسلامي توصيه به تشكيل خانواده را در پيشاني برنامه‌هاي خود مي‌گذارد و بسترهاي لازم براي رشد افراد تا رسيدن به دانش لازم براي اين مهم را فراهم مي‌كند، تشكيل خانواده را در اولويت قرار مي‌دهد و دست مشاوره خود را همراه هميشه خانواده مي‌كند، نيازهاي اوليه يك خانواده نوپا را تأمين مي‌كند و چشم‌اندازهاي روشن زندگي را نشان‌شان مي‌دهد، همراهشان قدم برمي‌دارد و افق اميد و آرزويشان را بالا مي‌برد.

جامعه ديني، دانش را، فهم را و آگاهي را سهم شهروندان خود مي‌داند و در مسير توسعه عدالت اجتماعي، تلاش مي‌كند هيچ خانه و خانواده‌اي از سهم دانايي و آگاهي‌هاي لازم براي ايجاد يك خانواده خوب و رونق يك زندگي سالم خالي نماند.

جامعه اسلامي رونق دينداري و گسترش خداباوري، التزام به ارزش‌ها و تعهد به آرمان‌هاي ديني را در گرو زندگي سالم و خاطرآسوده شهروندانش مي‌بيند. خاطر آرام و زندگي روان را هم جز در سايه امن خانه‌اي محكم و خانواده‌اي پاكيزه دست‌يافتني نمي‌داند.

آموزش‌ها و مشاوره‌هاي خانواده همان اندازه كه بايد در دسترس و زودياب باشند، بايد عميق و دقيق و راهبر هم باشند. روشن است آشنايي دقيق با منابع و مباني ديني از يك‌سو و آسيب‌شناسي كارشناسانه از سوي ديگر، تلاش جامعه اسلامي را براي رسيدن به خانواده تراز جامعه ديني هموار مي‌كند؛ خانوده‌اي كه بستر زندگي سالم، بانشاط و موفق است؛ خانواده‌اي كه سرچشمه فرزندان پاك و نسل‌هاي پاكيزه است؛ خانواده‌اي كه منبع عاطفه و ايمان است.
۱۰ - ساماندهي نظام مشاوره‌اي و آموزش قبل، حين و پس از تشكيل خانواده و تسهيل دسترسي به آن براساس مباني اسلامي- ايراني در جهت استحكام خانواده.

کد خبر 350689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha