اعلام آمارهای متفاوت از میزان تسهیلات پرداختی به بخش تولید باعث شده این موضوع امروز در کمیسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار گیرد و وزیر صنعت برای ارائه توضیحاتی در این رابطه به این کمیسیون برود.

ارائه تسهیلات 16‌هزار میلیارد تومانی براي رونق توليد در حالي از ابتداي امسال در دستور کار دولت قرار گرفته كه سختگیر‌ي‌هاي سیستم بانکی و اولویت‌بندی واحدهای مشمول دريافت اين تسهيلات موجب شده تولیدكنندگان زیادی نتوانند این تسهیلات را دريافت كنند. با اين وجود وزارت صنعت و بانك مركزي آمارهای متعددی از واحدهای تولیدی دريافت كننده اين تسهيلات اعلام مي كنند كه انتقاد تولیدکنندگان در استان‌های مختلف و تشكل‌هاي بخش خصوصي مانند اتاق بازرگاني را به دنبال داشته است چرا كه به اعتقاد آنها این آمار درست نبوده و تعداد واحد تولیدی دريافت‌كننده اين تسهيلات كمتر از مقدار اعلام شده است.

اعلام آمارهای متفاوت از میزان تسهیلات پرداختی به بخش تولید باعث شده امروز کمیسیون صنایع مجلس با فراخوان وزير صنعت به بررسی آمارهاي واقعي پرداخت اين تسهيلات بپردازد. يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين زمينه به تسنيم اعلام كرد: هنوز دولت آماری از میزان تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب منابع 16هزار میلیاردی به مجلس ارائه نکرده است. حميدرضا فولادگر افزود:

به نظر می‌رسد بخشی از آمار اعلامی از سوی دولت در مورد تسهیلات پرداختی استمهال و تمدید وام‌های گذشته تولیدکنندگان باشد. در تازه‌ترين اظهار نظرها در مورد روند پرداخت تسهيلات توليد، ديروز رئيس‌جمهور در نشست خبري استان مركزي اعلام كرد: برنامه دولت براي پيشرفت اقتصادي كشور، ارائه تسهيلات تا سقف 160هزار ميليارد ريال به بنگاه‌ها و مجموعه‌هاي اقتصادي و صنعتي تا پايان سال‌جاري است.

حسن روحاني افزود: امسال، حمايت از 7هزار و 500بنگاه صنعتي و اقتصادي در برنامه پيش‌بيني شده بود اما با هماهنگي و انسجام لازم، تاكنون به 12هزار و 500واحد كوچك و متوسط اقتصادي و صنعتي 100هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است. يكشنبه هفته جاري ولي‌الله سيف، رئيس كل بانك مركزي نيز در استان مرکزی اعلام كرد: تاکنون 9800میلیارد تومان برای تامین مالی 12 هزار و 522 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط اختصاص داده شده و این روند کماکان در حال افزایش است.

این در حالی است که بر اساس برآورد‌های اولیه تنها 7500 واحد تولیدی کوچک و متوسط نیاز به تامین نقدینگی داشتند. از سوي ديگر ديروز وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: تاكنون ۱۳هزار واحد كوچك و متوسط توانسته‌اند تسهيلات بانكي دريافت كنند كه حدود ۱۰هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي داده شده است. محمدرضا نعمت‌زاده، انتظار از دريافت‌كنندگان تسهيلات بانكي را رونق توليد و اشتغال جديد دانست و تأكيد كرد كه هدف دولت در سال‌جاري رونق توليد است. اين موضوع كه در 4‌ماه گذشته ۱۳هزار واحد صنعتي و كشاورزي توانسته‌اند تسهيلات بانكي دريافت كنند نشان از روان بودن سيستم دريافت تسهيلات بانكي دارد.

کد خبر 350492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha