پس از آنکه وزیر امور خارجه آمریکا از تصمیم واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران و 3 بانک ایرانی خبر داد، روسیه و چین با اعمال این تحریم‌ها بر ضد تهران مخالفت کردند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا و روسیه در لیسبون پرتغال با تأکید بر وجود اختلاف میان مسکو و اروپا در مورد موضوع تحریم گفت: تهدید ایران به تحریم، موجب وخیم‌تر شدن پرونده هسته‌ای ایران می‌شود.

به گزارش ایرنا، پوتین پس از ملاقات با کاواکو سیلوا، رئیس‌جمهوری پرتغال، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران، با اشاره به تهدیدهای آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه بر ضد ایران گفت: چرا باید اوضاع را وخیم کرد، در بن بست قرار داد و به تحریم یا اقدام نظامی تهدید کرد.

پوتین خطاب به کشورهای غربی گفت: شما می‌توانید مانند دیوانه‌ها تیغ بردارید و بدوید، اما این بهترین روش برای حل مسئله نیست.

وزارت امور خارجه چین هم در بیانیه‌ای به آمریکا هشدار داد که تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران با وجود تلاش جامعه بین‌المللی برای حل صلح‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران، می‌تواند سبب وخامت تنش‌ها در این زمینه شود.

به گزارش مهر، در ادامه این بیانیه آمده است: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در زمانی که جامعه بین‌المللی و مقام‌های ایرانی سخت در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای مسئله هسته‌ای ایران هستند، فقط می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کند.

درخواست از روسیه و چین

اما معاون وزیر امور خارجه آمریکا کمک روسیه و چین به این کشور را برای تصویب سومین قطعنامه علیه ایران خواستار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نیکلاس برنز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز تأکید کرد: واشنگتن در مسیر اعمال فشار بر ایران به کمک بیشتر روسیه و چین نیاز دارد و ما علاقه‌مندیم شاهد آن باشیم که این کشورها با سومین قطعنامه تحریم شورای امنیت بر ضد ایران موافقت کنند.

در همین حال، دولت انگلیس روز گذشته حمایت خود را از تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران اعلام کرد. وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از تلاش‌های دولت آمریکا برای اعمال فشار بر ایران حمایت می‌کنیم.

اتهامات مضحک

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات سیاسی و مالی آمریکا در مورد به‌اصطلاح تحریم نهادهای نظامی و مالی ایران با مضحک ‌خواندن اتهامات مطرح‌شده در این تحریم‌ها، گفت: سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران مغایر با موازین بین‌المللی، فاقد ارزش و اثر و همچون گذشته محکوم به شکست است.

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز به واشنگتن توصیه کرد: تحریم‌های ایران را با مشوق‌هایی همراه کند تا نتیجه بخش باشد.

ریچارد هاس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: آنچه که در سیاست آمریکا وجود ندارد، فقط نبود حمایت بین‌المللی از اقدام آمریکا در تحریم ایران نیست، بلکه مسئله دیگری که در خط‌مشی آمریکا به هیچ وجه بدان توجه نشده نبود مشوق برای ایران است.

 یک سناتور آمریکایی نیز از تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران انتقاد کرد و گفت: این اقدامات کارایی نخواهد داشت و فقط ایرانی‌ها را متحدتر می‌کند.

 به گزارش ایسنا، چاک هاگل روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری‌ گفت: فکر نمی‌کنم رویکرد یک‌جانبه و سخنرانی درباره‌ جنگ به اوضاع کمکی بکند و این موضوع فقط ایرانی‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر خواهد کرد.

مفاد تحریم‌ها

به گزارش فارس، خلاصه‌ای از تحریم‌‌هایی که علیه نهادهای نظامی، افراد و بانک‌های ایرانی اعمال شده و در گزارش خبرگزاری فرانسه درج شده به این شرح است:

شرکت‌ها‌ و نهادهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، شرکت کیش اورینتال، شرکت غروب نوح، شرکت مهندسی مشاور ساحل، شرکت غروب کربلا، شرکت مهندسی سپاسد، شرکت عمران ساحل، شرکت حراء و قرارگاه سازندگی قائم، نیروی قدس، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بانک‌های‌ ملی، ملت و صادرات.

کد خبر 34986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز