مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به فرونشست‌های اخیر در تهران، پیشنهاد داد تا کارگروه تخصصی متشکل از معاونت‌های فنی و عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و نیز چند تن از اعضای شورا برای بررسی فرونشست‌ها و پیشگیری از این امر ایجاد شود.

فرو نشست

مهدي چمران در در دويست و نود و هفتمين جلسه شورا با اشاره به اينكه فرونشست‌ها از 2عامل ناشي مي‌شوند، افزود: «فرونشست‌ها يا اينكه در خيابان‌هايي كه در مسير احداث تونل‌هاي مترو قرار دارند اتفاق مي‌افتند يا اينكه به‌دليل نشت لوله‌هاي آب؛ از اين‌رو مي‌بايست بررسي دقيقي در اين زمينه صورت گيرد.» وي همچنين اعلام كرد كه در جلسات گذشته به شركت مترو تكليف كرد‌ه‌اند تا مسير‌هاي احداث تونل‌هاي مترو بايد اسكن شوند و تشكيل اين كارگروه تخصصي نيز در راستاي بررسي دقيق‌تر علل و عوامل فرونشست‌ها خواهد بود.

محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل اما در اين خصوص معتقد بود كه فرونشست‌هاي سريالي به‌سادگي قابل رديابي و جلوگيري است. وي گفت: «كميته حمل‌ونقل شورا بررسي‌هاي دقيق و تخصصي اين امر را در دستور كار قرار داده و نتايج آن را به شورا اعلام خواهد كرد.»

اقبال شاكري هم در جلسه ديروز شوراي شهر تهران يك‌خبر مهم داشت. وي كه رياست كميته عمران شورا را برعهده دارد اعلام كرد كه سرانجام بعد از يك‌سال، دادستان رأي تخريب طبقه هفتم پاساژ علاءالدين را كه به‌صورت غيرمجاز ساخته شده‌ صادر كرده است. به‌‌گفته وي پيرو حكم دادستاني به شهرداري تهران، متأسفانه فرمانداري تهران به جاي حمايت از اين حكم و رفع خلاف قانون‌شكنان، به شوراي شهر اخطار كرده است كه ثبات اجراي حكم بر‌عهده شهرداري است. وي در ادامه هشدار داد قبل از آنكه علاءالدين مانند حقوق نجومي‌بگيران جزو ذخاير انقلاب شود، شهرداري تهران هرچه زودتر با رعايت جوانب، حكم قانوني را اجرا كند.

  • لزوم پيشگيري‌ شورايي‌ها برايدولتي نشدن شهرداري‌ها

ديروز احمد دنيامالي نيز از موافقت كميسيون فرعي دولت با پيشنهاد افزايش اعضاي شوراي شهر تهران تا 35نفر خبر داد و گفت كه اين موضوع اكنون به كميسيون اصلي امور كلانشهرها ارجاع داده شده است. رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران با اشاره به روند تدوين لايحه برنامه ششم خواستار توجه اعضا به اين امر و درج ‌نظرات آنان براي هر چه پربارتر شدن اين لايحه با محوريت نقش مديريت شهري شد.

رئيس شوراي شهر تهران هم اعلام كرد كه اگر طي چند هفته اخير اين موضوع بررسي شود در دوره آتي قابل اجرا خواهد بود و شهروندان، 35عضو را براي شوراي شهر تهران انتخاب مي‌كنند. مهدي چمران همچنين با اشاره به روند تدوين لايحه مديريت شهري، گفت: «با توجه به اهميت اين لايحه مقرر شده كه نتايج كميته‌هاي 6گانه در كميسيون اصلي نيز با حضور وزرا، شهردار و نماينده شوراي‌عالي استان‌ها بررسي شود؛ از اين‌رو ما موارد موجود را كه به‌صورت كتابچه در‌آمده در اختيار اعضاي شورا قرار داده‌ايم تا هر چه بيشتر از نظرات استفاده كنيم.»

اينطور كه وي عنوان كرد يكي از اختلافات مهم در اين زمينه نحوه انتخاب شهردار است كه عموم شوراهاي كشور موافق اين هستند كه شهردار توسط شوراها انتخاب شود. چمران همچنين گفت كه موضوع ديگر پيشگيري‌هرچه بيشتر از دولتي شدن شهرداري‌هاست. به گفته وي، در اين لايحه اصلاح امور مديريت شهري به سازمان شهرداري‌ها واگذار شده ‌درحالي‌كه اين امر عدم‌خدمت‌رساني صحيح به شهروندان را در پي دارد.

  • عنوان شهيد خدمت براي جان‌باختگان آتش‌نشان

از ديگر موضوعات مورد بحث اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته، موضوعات مربوط به آتش‌نشانان بود. حبيب كاشاني ازجمله اين اعضا بود كه طي تذكري اعلام كرد جان باختن 2آتش‌نشان طي 2ماه نشان مي‌دهد حوادث در اين حوزه كاري در حال افزايش است. دنيامالي نيز با اشاره به حادثه‌اي كه منجر به فوت آتش‌نشان فدا‌كار شد، گفت: «ايجاد يك كارگروه ويژه براي موضوع ايمني و توجه پيمانكاران، مديران پروژه و مشاوران ضروري است؛

اگرچه ما در اين امر پيگيري‌هاي لازم را از سوي شوراي اسلامي شهر تهران انجام خواهيم داد.» مهدي چمران هم درخصوص اختصاص نام شهيد به جان‌باختگان آتش‌نشاني اعلام كرد كه با توجه به تعريف‌هاي موجود‌ اختصاص نام شهيد به اين افراد امكان‌پذيرنيست. وي ادامه داد: «در جلسه‌اي كه به همين منظور با مسئولان مرتبط تشكيل شده بود نام شهيد خدمت را پيشنهاد دادم كه با استقبال آنان براي تصويب به هيأت دولت ارائه داده شده است.» اينطور كه رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرد اگر اين موضوع به تصويب برسد جان‌باختگان آتش‌نشان و محيط‌زيست كه در زمان خدمت جان خود را از دست مي‌دهند به‌عنوان «شهيد خدمت» شناخته مي‌شوند و مي‌توان مزاياي مرتبط را‌ مانند افرادي كه حين پرواز و در هواپيما جان خود را از دست مي‌دهند، برقرار كرد.

  • كمك به توسعه و احداث 4باب حوزه علميه در تهران

اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه ديروز طرح كمك به توسعه و احداث 4حوزه علميه در چهارگوشه شهر تهران با مشاركت همه‌جانبه مردم را به تصويب رساندند. آنگونه كه در مصوبه آمده مديريت اين اقدام هم توسط مركز مديريت حوزه علميه انجام مي‌گيرد. حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در اين خصوص گفت: «اين طرح با توجه به درخواستي كه رئيس مركز مديريت حوزه‌هاي علميه داشت ارائه شد.»

غلامرضا انصاري، ديگر عضو شورا هم با تأكيد بر موافقت خود با ساخت حوزه علميه در شهر تهران گفت:« توجه به اينكه انجام تمامي فعاليت‌ها تنها توسط يك نهاد همچون شهرداري انگيزه مشاركت را از مردم مي‌گيرد بايد نسبت به اين موضوع توجه شود.» مجتبي شاكري نيز در قالب پيشنهادي گفت ‌كه برخي از حوزه‌هاي علميه در حوزه ساخت مراحلي را طي كرده‌اند كه مي‌توان پس از بررسي، بودجه‌اي را براي آنان درنظر گرفت تا در سال‌جاري اقدامي در اين خصوص انجام شده باشد. محسن سرخو پيشنهاد داد نام‌ بهره‌بردار اين حوزه‌ها‌ از همان ابتدا در متن مصوبه آورده شود.

محسن پيرهادي نيز بر اين نظر بود كه ايجاد حوزه‌هاي علميه از وظايف حكومت اسلامي است. پرويز سروري هم با اشاره به هزينه مورد نياز براي ساخت مسجد و حوزه علميه اظهار داشت: «ايجاد مساجد و حوزه‌هاي علميه تنها با استفاده از توان مالي مردمي امكان‌پذير نيست و حتما بايد حكومت آنها را در اين خصوص ياري كند.» وي مانند مجتبي شاكري بر اين عقيده بود كه ايجاد 4حوزه علميه حداقلي براي جمعيت تهران است.

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در همين خصوص با اشاره به وظايف مديريت شهري درخصوص مساجد و حوزه‌هاي علميه پيشنهاد داد تا اين موضوع در قالب كمك به ساخت قرار گيرد. در نهايت اين موضوع با رأي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد.

‌ديگر دستور جلسه ديروز شوراي شهر تهران هم به بررسي يك‌فوريت طرح «اصلاحيه دستورالعمل اعزام مأموران و هيأت‌هاي شهرداري به خارج از كشور» اختصاص داشت كه با رأي اكثريت اعضاي حاضر در جلسه به تصويب رسيد.
همچنين لايحه «پيشگيري و مقابله با گردو غبار در شهر تهران» ‌ در صحن مطرح شد كه پس از ارائه گزارش توسط كميسيون مربوطه و با توجه به ارائه آيين‌نامه اجرايي جديد توسط دولت مقرر شد اين لايحه به كميسيون‌هاي سه‌گانه بازگشت داده شود تا اصلاحات نهايي با توجه به آيين‌نامه روي آن اعمال شود.

جدول

کد خبر 349580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha