همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۱۱ میلیون ایرانی دارای مدرک دانشگاهی هستند، گفت: از میان جمعیت دانش‌آموخته، با پدیده مهاجرت مغزها روبرو هستیم که در واقع به معنای مهاجرت منابع انسانی ماهر کشور است.

به گزارش فارس، محمد فرهادی در جمع اعضا و وزیران علوم و فناوری کشورهای عضو مجمع جهانی علم و فناوری در شهر کیوتو ژاپن، تصریح کرد: مساله جمعیت و منابع به خودی خود برای کشورها چالش است و دو مقوله شهری شدن و مهاجرت مغزها نیز این مسایل را تشدید کرده است.

وی ضمن اشاره به وضعیت جمعیت و منابع ایران، بیان داشت: ایران با داشتن 80 میلیون جمعیت از این لحاظ رتبه هفدهم دنیا را در اختیار دارد و دارای ترکیبی از مذاهب و گروه‌های قومی ست که در صلح و آرامش با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر ویژگی‌های ایران در ارتباط با مقوله جمعیت و منابع را، هم‌مرز بودن ایران با 15 کشور دنیا دانست و اظهار داشت: ایران پذیرای 2 میلیون و 500 هزار پناهجو است. گزارش سال 2016 سازمان ملل متحد درباره شهرهای جهان نشان می‌دهد که فضای شهری تا سال 2030 میلادی می‌تواند تنها 60 درصد از جمعیت دنیا را شامل شود که البته برای ایران بیشتر است و به 70 درصد و بیش از این نیز می‌رسد.

وی به دو مشکل امروز جهان یعنی شهری شدن، گسترش شهرها و مهاجرت مغزها که با موضوع جمعیت و منابع پیوند خورده است، اشاره کرد و یادآور شد: در ایران 11 میلیون نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند و پنج میلیون دانشجو در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی تحصیل می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از میان جمعیت دانش‌آموخته، با پدیده مهاجرت مغزها روبرو هستیم که در واقع به معنای مهاجرت منابع انسانی ماهر کشور است. این مهاجرت اثرات نامطلوبی بر توسعه کشورها دارد و منجر به شکل‌گیری متغیرهای نامعلوم می‌شود. رفتن نیروهای ماهر از یک کشور موجب می‌شود تا توسعه پایدار برای آن کشور حاصل نشود.

فرهادی خاطرنشان کرد: هم کشورهای مبدا و هم کشورهای مقصد هر دو در حمایت و ایجاد تسهیلات برای مهاجرت نیروهای ماهر و حرفه‌ای مسئول هستند و باید این تسهیلات را برای بازگشت مغزها به سرزمین مادری ارائه کنند. اگر چنین شود کشورهای مبدا از سرمایه‌گذاری گزافی که صرف آموزش و پرورش کرده‌اند بار دیگر بهره‌مند خواهند شد و انتقال مغزها به کشورهای خود دستیابی دوباره به این منابع با ارزش انسانی به حساب می‌آید.

کد خبر 348519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha