همشهری آنلاین: رییس سازمان غذا و دارو در همایش صنعت پخش ایران گفت: فقط زمانی که یک شبکه پخش قابل اعتماد و تحت نظارت داشته باشیم، می‌توانیم به خوبی ذخایر استراتژی و زنجیره تامین را مدیریت کنیم.

به گزارش همشهري آنلاين از سازمان غذا و دارو، دکتر رسول دیناروند، افزود : زمانی که شبکه‌ای رسمی و تحت نظارت در زمینه توزیع وجود دارد، می‌توانیم موجودی کشور در مورد کالاهای غذایی، کشاورزی و دارویی را بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام مدیریت موجود، کنترل و نظارت دارو در حال حاضر بدون دخالت دولت و تنها با نظارت آن انجام می‌شود، افزود: دولت مجبور است برخی کالاهای اساسی را خود ذخیره کند.

ديناروند اعلام كرد: بازار سلامت کشور به نرخ ارز بین‌المللی، حدود 10 میلیارد دلار است. طی یک سال گذشته 10 درصد به این رقم اضافه شده که حدود 38 هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر بازار غذا و محصولات کشاورزی را نیز اضافه کنید، این رقم 3 برابر می‌شود.

وی افزود: بازار کالاهای فاسدشدنی برای زندگی روزمره و سلامت مردم بسیار مهم است اما بخشی از آن وارد چرخه توزیع نمی‌شود. اگر این صنعت نباشد، مدیریت بازار از جهت مدیریت و زنجیره تامین آسیب می‌بیند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: نظام مدیریت کیفیت، بدون صنعت پخش وجود نخواهد داشت .نظام توزیع رسمی برای برخی فرآورده‌های رسمی وجود ندارد و تاریخ تولید و نحوه حمل آنها مشخص نیست.

وي افزود: در نهایت ما با ضایعات بسیاری روبه‌رو هستیم. در برخی محصولات از زمان برداشت تا مصرف، 30 درصد ضایعات وجود دارد. ما در نظام توزیع حاشیه سود مشخصی برای تولید داریم و این موضوع در تمام کشور بخصوص دارو، رعایت می‌شود.

ديناروند گفت : هیچ دارویی وجود ندارد که خارج از کارخانه قیمت آن 1000 تومان باشد و زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، بیشتر از 1300 یا 1400 تومان باشد. اما در جایی که شبکه توزیع نداریم، گاهی این رقم تا 10 برابر افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به نقش صنعت پخش در کاهش قاچاق به کشور ادامه داد: اگر بتوانیم پدیده قاچاق را نظارت و مقررات آن را کنترل کنیم، مطمئن هستم که عرض‌اندام آن کمتر از امروز می‌شود.

  • سامانه رد يابي و رهگيري كالاهاي سلامت

دیناروند تاکید کرد: برای همه این موارد حضور و بهره‌برداری از امکانات فناوری و اطلاعات ضروری است. اگر سامانه ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت تکمیل شود و شرکت‌ها ما را در این مسیر همراهی کنند، قاچاق کالاهای سلامت به شدت کم می‌شود. همچنین این اطمینان برای مردم فراهم می‌شود که کالایی نظارت شده در دست دارند.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو، سامانه ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت باید تا پایان سال 95 نهایی و اجرا شود.

کد خبر 347445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha