سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: پرده‌ها نقش غیرقابل انکاری در خانه‌ها دارند. یک‌بار منزل دوستان و آشنایانی را که اخیرا در آنجا حضور داشته‌اید مرور کنید؛ پرده‌های کدام خانه هنر دست کدبانوی آن خانه بوده است؟!

پرده

 به غيراز رنگ و طرح پارچه چه ويژگي‌هايي باعث تنوع آنها شده بود؟! قطعه شيرين‌تر اين بحث، اتاق كودكان و پرده‌هايي است كه براي آنها انتخاب مي‌شود. به غيراز طرح‌هاي انيميشن‌هاي خارجي يا پرده‌هاي هماهنگ با روتختي‌هاي كودكانه كه باز هم خارجي هستند، چقدر كارهاي جديد ديده‌ايد؟! پرده دوختن، انتخاب پرده‌هايي با جنس‌هاي متفاوت و حتي طراحي پرده‌هاي خاص كارهاي سختي نيستند كه ما از پس انجام آنها برنياييم؛ فقط مقدار كمي انرژي و خلاقيت براي ايجاد تغيير از دل طرح‌هاي يكنواخت‌‌شده احتياج داريم.

  • شروع، باز هم از آشپزخانه

براي شروع بهتر است سراغ آشپزخانه برويم. اگر آشپزخانه شما پنجره دارد، احتمالا به‌دنبال نوعي از پارچه هستيد كه هم چربي پخت‌وپز آشپزخانه را جذب نكند يا به راحتي بشود آنها را پاك كرد و هم درصورت جذب، لكه‌ها را نشان ندهد. پيشنهاد ما استفاده از شيدهاي چوبي است كه تنوع بالايي در طرح و رنگ دارند. مي‌توانيد بسته به رنگ كابينت‌ها و ديوارهاي آشپزخانه، طرح شيد را انتخاب كنيد. اگر از بين شيدهاي پارچه‌اي و چوبي، نوع دوم را انتخاب كرده‌ايد، مطمئن شويد كه با رسيدن رطوبتي مانند اسپري‌هاي پاك كننده، خراب نمي‌شوند و چوب‌هاي نازك آن، شكل و فرم اصلي خود را از دست نمي‌دهند. اگر به‌نظرتان اين فرم پرده هنوز چيزي كم دارد تا به ايده‌آل مدنظر شما نزديك‌تر شود، مي‌توانيد از يك پارچه سبك براي آويز كردن در يك سمت پرده استفاده كنيد. دقت كنيد پرده‌اي كه براي اين كار انتخاب مي‌كنيد رنگ‌ها و طرح‌هاي ساده‌اي داشته باشد تا فضاي آشپزخانه شما را شلوغ و به هم ريخته جلوه ندهد.

  • پرده جديد نخريد

اگر پرده‌هاي قبلي‌تان هنوز بوي تازگي مي‌دهند اما به هر دليلي از آنها خسته شده‌ايد، كوتاه‌ترين راه، عوض كردن و خريد پرده جديد است اما كوتاه‌ترين‌ راه هميشه بهترين راه نيست. راه‌هاي متفاوت ديگري هم هستند كه مي‌توانيد بدون هزينه و با همين پرده‌هاي موجود تنوع را به خانه بياوريد. آويز‌هاي روي پرده‌ها را مي‌توانيد با چينش‌هاي مختلف امتحان كنيد. به‌عنوان مثال تنها راه جمع كردن پرده، استفاده از ميخكوب كنار ديوار نيست. مي‌توانيد به وسيله نخ محكمي يك سوم انتهايي پرده را جمع كرده و به ميل پرده آويز كنيد. به همين سادگي شما تنوع را به خانه آورده‌ايد. راه‌حل‌هاي متفاوت ديگري هم وجود دارد كه بسته به نوع پرده، پنجره و چينش خانه مي‌توانيد آنها را براي تغييرهاي اينچنيني امتحان كنيد. اعتماد به نفس‌تان را ذخيره كرده و با انرژي اين تغييرات را اعمال كنيد.

  • پرده‌هاي خودم دوز!

اگر كودكي داشته باشيد و بخواهيد براي اتاق او پرده‌اي متناسب با حال و هواي كودكانه تهيه كنيد، نخستين گزينه پرده فروش‌ها به شما پارچه‌هايي با طرح‌هاي كارتوني و عروسكي است كه از هيچ زاويه‌اي به فرهنگ و ايده‌آل‌هاي زندگي ما نزديك نيستند. تهيه پرده‌هاي ساده اما دست‌دوز كار پيچيده و وقت‌گيري نيست. شما مي‌توانيد با ساده‌ترين تكنيك‌هاي خياطي پرده‌هاي زيبايي را بدوزيد. تكه‌دوزي يكي از راه‌هاي جذاب است. اگر تجربه زيادي در تكه‌دوزي نداريد، احتمال دارد كه تكه‌هاي پارچه‌هاي ساده ريش شوند و طرح شما خراب شود. راه ميانبر اينجا، استفاده از پارچه‌هاي نمدي است. طرح را روي كاغذي نازك بكشيد، الگو را به پارچه وصل كنيد و برش بزنيد. حالا مي‌توانيد روي پارچه ساده و بدون طرح اصلي كه براي پرده انتخاب كرده‌ايد بدوزيد، به همين راحتي مي‌توانيد طرح‌هاي مورد علاقه خودتان را پياده كنيد.

  • چاپ كنيد

اگر به تغييرات عميق و اساسي علاقه‌مند هستيد احتمالا اين راهكار به كمك شما مي‌آيد. مي‌توانيد سراغ طرح‌هاي اصيل ايراني- اسلامي برويد و آنها را براي زيبايي خانه‌تان انتخاب كنيد، بعد همان طرح‌ها را روي پارچه‌هاي كتان ساده منتقل كنيد. براي اجرايي‌كردن اين روش، مي‌توانيد با استفاده از طلق و كاتر، شابلون طرح مورد نظرتان را درست كنيد. رنگ‌هايي كه براي اين كار احتياج داريد رنگ اكروليك ساختماني يا هنري است. يك تكه اسفنج، رابط ميان رنگ و شابلون است و مي‌تواند آن را روي پرده حك كند؛ به همين سادگي مي‌توانيد خانه‌تان را مهمان هنر دست خودتان كنيد.

  • آخرين راه‌حل

اگر همه راه‌هاي قبل براي شما جواب نمي‌دهد و بايد پارچه‌اي جديد بخريد، سراغ پارچه‌هايي كه اخيرا چاپ مي‌شوند و پر از طرح‌هاي اصيل و زيباي ايران هستند، برويد؛ طرح‌هاي كاشي‌ها و نقاشي‌هايي كه رنگ‌هاي به‌كار رفته در آنها شور و انرژي را به زندگي‌تان تزريق مي‌كند. شايد هزينه اين طرح‌ها و چاپ‌ها كمي بالا باشد ولي آنقدر رنگ‌هاي متنوع در خود جاي داده‌اند كه تا سال‌هاي بعد مي‌توانيد با روش‌هاي مختلف و با شيوه‌هاي متنوع چينش خانه، از آنها استفاده كنيد.

کد خبر 344858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha