شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پوکی استخوان با عاداتی مانند سیگارکشیدن، اضافه‌وزن، ورزش نکردن و تغذیه بد تشدید می‌شود

به گزارش هلث‌دی‌نیوز بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان (IOF) در گزارشی که به مناسبت 20 اکتبر (29 مهر) "روز جهانی پوکی استخوان" منتشر کرده است از عادات ناسالمی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، چاقی ، عدم فعالیت جسمی و بدی تغذیه را به عنوان عواملی که باعث افزایش خطر پوکی استخوان در سالمندی می‌شوند، نام برد.

عوامل خطرساز برای پوکی استخوان به دو دسته تقسیم می‌شوند، عوامل قابل تغییر و عوامل ثابت.

افراد نمی توانند عوامل خطرساز ثابت مانند – سن، جنس و سابقه خانوادگی را کنترل کنند- اما می توانند کارهایی را انجام دهند که این اثرات را کاهش دهد.

به گفته IOF  یک سبک زندگی در جهت سلامت استخوان- شامل  مصرف مواد مغذی، به طور منظم ورزش کردن، و اجتناب از سیگار و الکل- می‌تواند به ساخته‌شدن استخوان‌های محکم و پیشگیری از شکستگی‌ها کمک کند.

به گفته دانیل ناوید مدیر اجرایی IOF تخمین زده می‌شود تا سال 2050 میزان بروز شکستگی لگن (یک پیامد مهم پوکی استخوان) به اندازه 310 در1د در مردان و 240 درصد در زنان افزوده خواهد شد.

به گفته پروفسور سایروس کوپر یکی از نویسندگان این گزارش در این باره گفت: "اگر افراد عوامل خطرساز برای پوکی استخوان را هنگامی که جوان  را مورد توجه قرار دهند و اقدامات مناسب را انجام دهند، می توانند تاثیر مثبت فراوانی بر سلامت استخوان‌های‌‌شان در سال‌های بعد بگذارند.

کد خبر 34468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز