تحرک بخشی به بازارها از طریق افزایش قدرت خرید مردم از سال گذشته با اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو در دستور کار قرار گرفت و از همان زمان اعطای کارت اعتباری نیز مطرح شد اما موفقیت چندانی نداشت. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت برای رونق‌بخشی به اقتصاد، تحریک تقاضاست.

در همين راستا قرار است نسل جديد كارت اعتباري از نيمه دوم سال از سوي بانك‌ها ارائه شود. در اين مدل جديد محدوديت‌هاي خريد كاهش پيدا كرده و متقاضيان براي بخش خدمات هم مي‌توانند از كارت اعتباري بهره ببرند. معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به ابلاغ بخشنامه صدور كارت‌هاي اعتباري توسط بانك مركزي به شبكه بانكي در ۳ سطح برنزي، نقره‌اي و طلايي، گفت: عرضه اين كارت‌هاي اعتباري از مهر‌ماه آغاز مي‌شود.

فرشاد حيدري در يك برنامه تلويزيوني گفت: اين كارت‌ها براي تأمين تسهيلات خرد و ايجاد رضايت بيشتر هموطنان در استفاده از تسهيلات خرد بانكي است. وي افزود: به هر متقاضي واجد شرايط، براساس اعتبارسنجي و بررسي توان پرداخت شهروندان، يك كارت اعتباري اعطا مي‌شود.

به گفته اين مقام مسئول در بانك مركزي، «كارت‌هاي اعتباري براساس عقد مرابحه و نرخ سود آن بر پايه نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار خواهد بود.» نرخ سود اين نوع عقد از سوي شوراي پول و اعتبار 19درصد تصويب شده است. براساس اعلام بانك مركزي، كارت‌هاي اعتباري در 3سطح برنزي (تا سقف 100ميليون ريال)، نقره‌اي (تا سقف 300ميليون ريال) طلايي (تا سقف 500 ميليون ريال) و برحسب توان بازپرداخت اقساط متقاضيان صادر خواهد شد.

با استفاده از كارت‌هاي اعتباري، معاملات به‌صورت واقعي‌تر انجام شده و از انجام معاملات صوري جلوگيري مي‌شود؛ چرا كه اين كارت‌ها سبب حذف دريافت فاكتور توسط شهروندان و ارائه آن به بانك‌ها براي دريافت تسهيلات خواهد شد و رفت‌وآمد به بانك‌ها را كاهش خواهد داد. اين كارت‌ها علاوه بر امكان خريد كالا، امكان خريد و تأمين انواع خدمات ازجمله خدمات آموزشي، درماني، بيمه‌اي، حمل‌ونقل و... را براي مردم فراهم مي‌كند. نحوه استفاده از كارت‌هاي اعتباري به اين صورت خواهد بود كه شهروندان در طول‌ماه نسبت به خريد كالا و خدمات مورد نياز خود اقدام مي‌كنند و چنانچه قادر به پرداخت بدهي خود در پايان‌ماه نباشند، مانده بدهي آنان به‌مدت ۱۲ تا ۳۶‌ماه تقسيط مي‌شود.

کد خبر 343676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha