مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

وعده اجرای پزشک خانواده در شهرهای زیر ۵۰هزار نفر و حاشیه شهرهای بزرگ که در اواخر سال گذشته داده شده بود در مسیر اجرا قرار گرفت.

معاون بهداشتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت:اولويت بعدي اجراي پزشك خانواده در شهرهاي زير 50هزار نفر و حاشيه شهرهاي بزرگ است. سياري پيش از اين گفته بود: اجراي برنامه پزشك خانواده در كشور يك برنامه اساسي و زمان‌بر است و تا پايان سال 95اين تعداد به دو برابر يعني نزديك به 50ميليون نفر افزايش مي‌يابد. سياري با بيان اينكه براساس آخرين آمار 10ميليون نفر در حاشيه شهرهاي بزرگ و 5ميليون نفر در شهرهاي كوچك زندگي مي‌كنند، افزود: از ديگر اقداماتي كه در برنامه ششم توسعه در وزارت بهداشت دنبال خواهد شد، فراهم كردن زيرساختار لازم در اجراي طرح پزشك خانواده در كل كشور و نظام ارجاع از پزشكان عمومي به متخصصان است.

به گفته اين مسئول در تحول نظام سلامت 15برنامه و 10طرح در دستور كار قرار دارد كه پزشك خانواده يكي از 15برنامه است.همچنين پزشك خانواده در دو استان مازندران و فارس و همچنين براي 27ميليون نفر روستايي و شهرهاي زير 20هزار نفر جمعيت كشور در حال اجراست و در آينده‌اي نزديك اين طرح براي كل كشور اجرا خواهد شد.البته براي اجراي پزشك خانواده زيرساخت‌هايي از قبيل تيم سلامت، پرونده سلامت الكترونيك و بسته‌هاي خدمت مورد نياز است كه در 2 استان مازندران و فارس اين زيرساختار فراهم بوده است.

برنامه پزشك خانواده از برنامه‌هاي مصوب در قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم است كه از سال 1384كليد خورد. مطابق اين برنامه يك پزشك خانواده مسئوليت سلامت يك جمعيت تعيين شده حدود 2500نفري را به‌عهده مي‌گيرد و با تشكيل پرونده سلامت براي آنها با آموزش و پيگيري وضعيت سلامت‌شان تلاش مي‌كند از بروز بيماري در آنها جلوگيري كند و درصورت بروز بيماري و نياز به خدمات تخصصي بيماران را به سطح بالاتر كه پزشك متخصص يا بيمارستان است، ارجاع مي‌دهد.

البته نخستين گام‌ها براي اجراي اين طرح به سال 84برمي‌گردد اما تا سال 90، اجراي طرح پزشك خانواده تنها به روستاها و شهرهاي زير 20هزار نفر محدود ماند. ازجمله موانع كار، اختلاف نظر بين وزارت بهداشت، بيمه‌ها و وزارت رفاه بود. ارديبهشت 91و پس از جلساتي كه مسئولان اين دو وزارتخانه با هم داشتند، از نسخه‌02پزشك خانواده (كه به پزشك خانواده شهري معروف شد) رونمايي شد. اصلاحاتي در اين نسخه انجام شده بود تا نظر بيمه‌ها تأمين شود. نسخه 02در تيرماه 91به‌صورت آزمايشي در 2استان فارس و مازندران به اجرا درآمد.

  • موانع اجرايي شدن پزشك خانواده

مسئولان وزارت بهداشت دولت يازدهم عوامل متعددي را به‌عنوان موانع توسعه اين طرح جهت سراسري شدن آن در كشور نام برده‌اند؛ موانعي ازجمله كمبود پزشك، كمبود بودجه، عدم‌همكاري بيمه‌ها و آماده نبودن زيرساخت‌هايي مانند پرونده الكترونيك سلامت.

معاون بهداشتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همچنين با اشاره به طرح پرونده سلامت الكترونيك مي‌گويد:اين طرح جديد وزارت بهداشت است و قرار است كه براي همه ايرانيان صادر شود اما بدون ترديد اين امر نياز به يك پروسه زماني دارد. در كشوري همانند انگلستان كه اين طرح را اجرا كرد ده‌ها سال طول كشيد تا پرونده كاغذي شهروندان به پرونده الكترونيك تبديل شود.

  • پزشك خانواده برنامه كوتاه‌مدت نيست

اما وزير بهداشت درباره طرح پزشك خانواده بارها گفته است : براي اجراي كامل پزشك خانواده به 10تا 15سال ديگر زمان نياز داريم. البته اگر درست پيش برويم، حدود 12سال كار داريم. درهرحال برنامه پزشك خانواده را با قدرت و توان ادامه خواهيم داد. اين كار بسيار سخت و پيچيده است. پزشك خانواده يك برنامه كوتاه‌مدت نيست و سازوكار آن سال‌هاي زيادي زمان مي‌برد. ما هنوز سنگ بناي اوليه را در پزشك خانواده دنبال مي‌كنيم. براي نظام ارجاع به IT نياز داريم. در همه اين سال‌ها چند برنامه در اين خصوص نوشته شده است. با كاغذ نمي‌شود بيمار را ارجاع داد. همچنين پايه برنامه پزشك خانواده در سال1353گذاشته شد. امروز 50سال با آن تفكر فاصله داريم و ظلم است اگر به همان شيوه فكر كنيم.

کد خبر 343228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha