شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

شصت و نهمین جشنواره فیلم لوکارنو در حالی در هفتاد و‌چهارمین شهر بزرگ سوئیس جریان دارد که این دوره به عباس کیارستمی، سینماگر فقید ایران تقدیم شده است.

کیارستمی سال ۲۰۰۵ در جشنواره لوکارنو تقدیر شده بود.

نمايش گزيده فيلم‌هاي فيلمساز برنده نخل طلا و دعوت از دوستان و اعضاي خانواده بخشي از ويژه‌برنامه مديران لوكارنو براي بزرگداشت كيارستمي است. احمد، فرزند بزرگ خانواده كيارستمي روز جمعه پيش از حضور در ميدان پياتزا گرانده، با خبرنگار سايت رسمي جشنواره لوكارنو به گفت‌وگو نشست و از دنياي خود و پدر فقيدش گفت.

  • مي‌خواهيد در ميدان بزرگ شهر درباره پدرتان چه بگوييد؟

راستش را بخواهيد، نمي‌دانستم كه قرار است سخنراني كنم و به همين دليل در آخرين لحظه چيزهايي آماده كردم. نمي‌خواهم اصلا درباره سينما و فيلم‌هاي پدرم حرف بزنم و مي‌دانم كه چهره‌هاي حرفه‌اي براي اين كار در اولويت هستند. ترجيح مي‌دهم چند روايت شخصي از خودم، پدرم و خانواده بگويم.

  • عباس كيارستمي ميراثي بزرگ براي ايران، جهان و خانواده شما به يادگار گذاشت. به پدرتان افتخار مي‌كنيد؟

مگر مي‌توان افتخار نكرد؟ او خيلي چيزها براي ما گذاشت؛ از فيلم و نوشته تا شعر و عكس و اينستاليشن. راستش او آدمي كاملا منظم نبود و ما داريم تلاش مي‌كنيم آثارش را نظم و ترتيب بدهيم. در ميان چيزهايي كه پيدا كرده‌ايم، 2 مجموعه عكس و يك فيلم ديده‌نشده هم هست كه اميدواريم سال آينده به نمايش درآيد. فقط همين را به شما بگويم كه بسيار شگفت‌انگيز است.

  • لابد به سر و سامان دادن به آرشيو آثار پدرتان هم فكر مي‌كنيد؟

بله. در تدارك راه‌اندازي بنيادي براي جمع‌آوري و نگهداري آثار او هستيم و در اين راه با MK2 هم مذاكره مي‌كنيم؛ شركتي كه تهيه‌كننده بسياري از فيلم‌هاي پدر است و قصد داريم همه آثارش را يك‌جا جمع كنيم. همچنين در تلاشيم تا برخي آثار هنري گمشده او را هم از نو بسازيم. از جمله «جنگل بدون برگ» كه در لندن، مركز ژرژ پمپيدو پاريس و چند شهر ديگر به نمايش درآمده بود. در حال مذاكره با چند سازمان بزرگ در كاليفرنيا هستيم تا اين آثار را براي نمايش دائمي آماده كنند.

  • براي نگهداري فيلم‌هاي پدرتان هم فكري كرده‌ايد؟

بله. برنامه اصلي‌مان اين است كه فيلم‌ها را در دسترس مردم قرار دهيم. فيلمي مثل «زير درختان زيتون» نسخه آنلاين يا حتي دي‌وي‌دي ندارد. به همين دليل، هدف‌مان بازيابي تمام آثار اوست؛ حتي فيلم‌هاي كوتاهي كه در آغاز دوران حرفه‌اي براي كودكان ساخت؛ مثلا فيلمي هست به نام «رنگ‌ها» كه من آن را به دختر 6‌ساله‌ام نشان دادم و او از من پرسيد: «بابا، پس رنگ‌ها كجا هستند؟» چرا كه فيلم كاملا خاكستري است! اميدواريم رنگ را به ميراث پدرم بازگردانيم.

  • جايي كه پر نمي‌شود

رفيع پيتز، فيلمساز سرشناس ايراني و جزو اعضاي هيات داوران بخش بين‌الملل جشنواره فيلم لوكارنو2016 است. او روز پنجشنبه درباره اهميت عباس كيارستمي و سينماي او به خبرنگار سايت جشنواره گفت: «بدون كيارستمي سينماي ايران وجود نداشت و او درها را به روي فيلمسازان ايراني در جهان باز كرد. فيلم سوم من يعني« زمستان است» بدون «طعم گيلاس» هرگز ساخته نمي‌شد و جاي خالي كيارستمي هرگز پر نمي‌شود.»

کد خبر 343066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha