مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

جمعی از پزشکان با ارسال نامه‌ای خطاب به قاضی‌زاده هاشمی نوشتند: در وزارتخانه شما نام کنترل جمعیت به سلامت باروری تغییر کرده است و تشویق‌ها برای تحدید نسل، همچنان پابرجاست.

جمعیت

به گزارش همشهري، 20تير‌ماه بود كه جمعي از پزشكان با ارسال نامه‌اي به وزارت بهداشت، برخي سياست‌هاي اعمالي اين وزارتخانه در حوزه جمعيت را مغاير با سياست‌هاي كلي نظام قلمداد كردند كه با واكنش برخي از مسئولان وزارت بهداشت ازجمله دكتر مطلق مديركل دفتر سلامت جمعيت مواجه شد. حال پزشكان در دومين نامه خود خطاب به دكتر قاضي‌زاده هاشمي نوشته‌اند «ما پزشكاني كه در حال حاضر در خانه‌ها و مراكز بهداشتي درماني حضور داريم و از نزديك در حال ارائه خدمات بهداشتي درماني هستيم، خدمت شما اعلام مي‌كنيم، در وزارتخانه شما نام كنترل جمعيت به سلامت‌باروري تغيير كرده است.»

در بخش ديگري از اين نامه، پزشكان با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي كلي «جمعيت» از سوي رهبرانقلاب در سال‌93 نوشته‌اند: «‌اما سياست‌هاي جمعيتي كه هم‌اكنون در عمل اجرا مي‌شود، در قاطبه مناطق كشور همان سياست‌هاي كنترل جمعيت است. امري كه متأسفانه از عوامل مهم منفي شدن نرخ رشد مواليد كشور در چهار ماهه نخست سال‌جاري نيز به شمار مي‌آيد.» در اين نامه انتقاداتي به توزيع كتابچه‌اي‌ تحت عنوان «سن و ناباروري» بين زوج‌هاي جوان در آستانه ازدواج و داراي كمتر از 2فرزند با بخشنامه‌اي كه وزارت بهداشت در سال‌94 منتشر كرده، نيز شده است.

در اين نامه درباره كتاب فوق اين چنين آمده است: «‌يك تورق ساده اين كتاب، هر فردي را به اين باور قطعي مي‌رساند كه بارداري در زنان از 30 سال و در مردان از 40سال به بعد خطرناك و در زنان از 35سال و در مردان از 45سال به بعد همراه با خطرات و بيماري‌هاي وحشتناك براي فرزند خواهد بود؛ امري كه هر زن و شوهري را به سمت فرار از فرزندآوري سوق مي‌دهد. در ساير كتابچه‌هاي منتشر شده توسط وزارت بهداشت براي زوج‌هاي جوان در آستانه ازدواج نيز اين القاي نگراني از خطرات ناشي از حاملگي در سن بالا مكرراً به چشم مي‌خورد.» اين در حالي است كه براساس گزارش دفتر آمار و اطلاعات جمعيت سازمان ثبت احوال، ميانگين سن ازدواج در كشور در سال‌93 در مردان 28.1سال و در زنان 23.4سال بوده است و در شهرهاي تهران، تبريز، كرج، شيراز و اصفهان ميانگين سن ازدواج بالاتر از ميانگين كل كشور بوده است.

کد خبر 342758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha