دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت خارجه ترکیه روز دوشنبه در اعتراض به ممنوعیت پخش زنده سخنرانی رجب طیب اردوغان برای حامیانش در کلن آلمان، کاردار سفارت آلمان در آنکارا را احضار کرد.

 ترکیه کاردار آلمان را احضار کرد | واکنش آلمان

به گزارش  ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان قصد داشت از طریق ویدیو کنفرانس برای هزاران نفر از حامیان خود در شهر کلن آلمان سخنرانی کند که دادگاه عالی این کشور پخش زنده این سخنرانی را ممنوع کرد. حامیان اردوغان این تجمع را در حمایت از دمکراسی در ترکیه برنامه ریزی کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سخنگوی سفارت آلمان در آنکارا، احضار کاردار این کشور به وزارت خارجه ترکیه را تایید کرد و گفت : در زمان احضار سفیر آلمان در آنکارا حضور نداشت.

این گزارش افزود: دهها هزار نفر روز یکشنبه در کلن آلمان در مخالفت با کودتای ناکام ترکیه راهپیمایی کردند.

دادگاه قانون اساسی آلمان ساعاتی پیش از سخنرانی سیاستمداران ترک، از جمله اردوغان، حکم مسدود کردن اپلیکیشن مربوط به پخش زنده سخنرانی اردوغان را صادر کرد. گفته می شود دلیل این حکم نگرانی از سرایت تنش های سیاسی ترکیه به آلمان بوده است.

ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان این حکم دادگاه آلمان را غیرقابل قبول و نقض آزادی بیان و آزادی تجمع خواند.

رویترز نوشت: آلمان در گذشته نیز صحنه خشونت میان ترک و کردها بوده است. این کشور با سه میلیون مهاجر ترک بزرگترین مقصد جامعه مهاجران ترک در اروپا است.

ترکیه در شامگاه 25 تیرماه صحنه تلاش ناکام بخشی از نیروهای مسلح این کشور برای قبضه قدرت بود. این کودتای نافرجام تحولات و تبعات زیادی را در داخل و خارج ترکیه به همراه داشت که از جمله آن ها می توان به اجرای سیاست پاکسازی گسترده در بخش ها و نهادهای مختلف دولت ترکیه اشاره کرد.

از زمان آغاز بازداشت و تعلیق های گسترده، اتحادیه اروپا نیز موضعی سختگیرانه تر در قبال آنکارا و آمالش در زمینه پیوستن به این اتحادیه در پیش گرفته است.

  • واکنش آلمان به احضار کاردارش در ترکیه: اتفاقی غیرعادی رخ نداده است

د رهمين حال سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به اقدام دولت ترکیه مبنی بر احضار کاردار خود به منظور اعتراض به ممنوعیت سخنرانی ویدئویی 'رجب طیب اردوغان' در تظاهرات شهر کلن گفت: اتفاقی غیرعادی نیفتاده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارتین شفر سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: سفیر آلمان ( در ترکیه ) در تعطیلات به سر می برد و احضار کاردار، 'به نظرم نمی رسد برای مواخذه انجام شده باشد.'

'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه قصد داشت برای هوادارانش که روز یکشنبه در کلن آلمان دست به تظاهرات زده بودند، از طریق 'ویدئوکنفرانس' سخنرانی کند، اما مقام های آلمانی با این ارتباط ویدئویی مخالفت کردند.

مخالفت مقام های امنیتی کلن، پس از آن صورت گرفت که دادگاه عالی آلمان به خاطر نگرانی از احتمال کشیده شدن تنش های ترکیه به داخل خاک آلمان، با این ارتباط ویدئویی مخالفت کرد.

هواداران اردوغان در کلن برای محکومیت کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، تظاهرات کردند.

کد خبر 341827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha