همشهری آنلاین: طرح تحقیقاتی نقش مسئولیت اجتماعی در مدیریت انرژی، آب و پسماند در صنعت گردشگری پایدار از سلسله طرح‌های پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی می‌تواند به عنوان پیش‌مطالعه و جزیی از سند برنامه استراتژیک و طرح جامع توسعه پایدار در صنعت گردشگری تعریف شود.

Sustainable Development

به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، مجیدگلپایگانی پژوهشگر این طرح و دانش‌آموخته دانشگاه ادینبورگ با اعلام این مطلب گفت: این پژوهش کاربردی در نظر دارد به مساله مهم مدیریت انرژی، آب، پسماند و نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت گردشگری پایدار پرداخته و راه‌کارهای عملیاتی برای حل مشکلات در این حوزه را ارائه کند.

گلپایگانی جامعه مورد مطالعه این پژوهش را هتل‌ها و شرکت‌های اقامتی و گردشگری اعلام کرد و افزود: محورهای اصلی این طرح پژوهشی کاربردی متمرکز بر مدیریت انرژی، مدیریت آب و مدیریت پسماندها و ضایعات است.

او اظهار داشت: ارتباط این طرح پژوهشی با سند چشم‌انداز ایران 1404 که در آن به نقش توسعه پایدار در صنعت گردشگری اشاره شده بسیار زیاد و در برنامه‌های پنج ساله چهارم، پنجم و ششم نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.

به گفته این پژوهشگر این طرح پژوهشی کاربردی می‌تواند به عنوان پیش‌مطالعه و جزیی از سند برنامه استراتژیک و طرح جامع توسعه پایدار در صنعت گردشگری تعریف شود.

علیرضا حسن‌زاده رییس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نیز در ارتباط با این طرح پژوهشی گفت: در سال گذشته نشست علمی و کاربردی "برنامه ششم توسعه و کاربرد سی. اس. آر در آن" برگزار و محققانی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند همچون دکتر گودرزی، دکترگلپایگانی و دکترکریمی در آن به ارائه مقالات خود پرداختند.

وی افزود: پیشنهاد جدی ما برای توجه به دو رکن توسعه کیفی میراث فرهنگی و محیط زیست توجه به سی. اس. آر در برنامه‌های توسعه است.

حسن‌زاده با بیان اینکه نتایج این پژوهش کاربردی در مرحله نخست توسط پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای برنامه‌ریزی کلان مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این نتایج در مرحله بعد می‌تواند توسط سیاستگذاران، تصمیم‌گیران دولتی و نمایندگان مجلس برای ارائه و تصویب برنامه و بودجه‌های پنج ساله و یکساله مورد استفاده قرار گیرد.

او دیگر بهره‌بردارن از نتایج این طرح را مدیران صنعت هتلداری و اقامتگاه‌های گردشگری برای برنامه‌ریزی سازمانی دانست و گفت: گردشگران، مسافران، اساتید، دانشجویان و عموم مردم جامعه، بخش دیگر و مهمی از بهره‌برداران نتایج اجرای این طرح هستند.

به گفته وی، در روش‌شناسی این پژوهش از مطالعات کتابخانه‌ای داخلی و بین‌المللی، مطالعات میدانی، مصاحبه همراه با تکمیل پرسشنامه و در نهایت تحلیل نتایج مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی و تهیه گزارش‌ها استفاده خواهد شد.

حسن‌زاده با بیان اینکه این پروژه در سه مرحله و طبق زمانبندی در 6 ماه اجرا خواهد شد یادآور شد در حال حاضر گزارش مرحله اول پروژه ارائه شده است.

کد خبر 341636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha